Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 20. september 2009 #1 Skrevet 20. september 2009 Datteren til en venn av meg har nettopp fylt 2 år og er en skikkelig søt liten jente. Jeg la imidlertid merke til at hun har et øredobb i venstre øre. Dermed har moren faktisk stukket hull i øreflippen på sin datter og satt inn øredobb. Blir ikke dette litt uetisk? Det kan ha gjort veldig vondt. Og det er ikke sikkert at hun faktisk VIL ha et hull i øreflippen heller. Men her tar foreldre seg "til rette" tydekligvis uten å nøle. Hva mener dere? Er det lov å stikke hull i barna uten deres samtykke?
Gjest elinrenate Skrevet 20. september 2009 #2 Skrevet 20. september 2009 det finns vell værre ting å gjøre uten barnets samtykke, som å skjære av forhuden.. det burde være en aldersgrense på hull i ørene.. det er jo det om du vil ha hull noen andre steder..
Pomeline Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 Skjønner overhodet ikke hvorfor 2 år gamle små barn skal ha hull i ørene, jeg da..
Gjest Tinkerbell87 Skrevet 20. september 2009 #4 Skrevet 20. september 2009 Datteren til en venn av meg har nettopp fylt 2 år og er en skikkelig søt liten jente. Jeg la imidlertid merke til at hun har et øredobb i venstre øre. Dermed har moren faktisk stukket hull i øreflippen på sin datter og satt inn øredobb. Blir ikke dette litt uetisk? Det kan ha gjort veldig vondt. Og det er ikke sikkert at hun faktisk VIL ha et hull i øreflippen heller. Men her tar foreldre seg "til rette" tydekligvis uten å nøle. Hva mener dere? Er det lov å stikke hull i barna uten deres samtykke? Jeg fikk mine da jeg var et år gammel, og har aldri hatt problemer med at jeg ikke fikk velge når jeg ville ta dem selv. Jenter vil som regel ha hull i ørene sine uansett, så jeg vet ikke. Synes ikke det de har gjort er så galt jeg da.
Gjest MooCow Skrevet 20. september 2009 #5 Skrevet 20. september 2009 Jeg fikk mine da jeg var et år gammel, og har aldri hatt problemer med at jeg ikke fikk velge når jeg ville ta dem selv. Jenter vil som regel ha hull i ørene sine uansett, så jeg vet ikke. Synes ikke det de har gjort er så galt jeg da. Saa fryktelig ille er det vel ikke, men det er jo strengt tatt ikke noedvendig heller? Jeg syns naa at enhver burde ha rett til aa bestemme over sin egen kropp, baade barn og voksne.
Gjest Tinkerbell87 Skrevet 20. september 2009 #6 Skrevet 20. september 2009 Saa fryktelig ille er det vel ikke, men det er jo strengt tatt ikke noedvendig heller? Jeg syns naa at enhver burde ha rett til aa bestemme over sin egen kropp, baade barn og voksne. Jeg er egentlig enig med deg Man skal får lov til å bestemme over sin egen kropp, men jeg synes det blir for dumt å kalle det å stikke hull i ørene til barnet for "overgrep".
Gjest homeopat Skrevet 20. september 2009 #7 Skrevet 20. september 2009 Jeg fikk mine da jeg var et år gammel, og har aldri hatt problemer med at jeg ikke fikk velge når jeg ville ta dem selv. Jenter vil som regel ha hull i ørene sine uansett, så jeg vet ikke. Synes ikke det de har gjort er så galt jeg da. Som mangeårig akupunktør er jeg sjokkert over den uvitenheten du presenterer her. I øret fins det nerver, veldig mange nerver. Disse blir skadet når øreflippen penetreres. Jo yngre barna er når de får hull, jo større kan skaden bli. Hull i ørene burde absolutt ha en nedre aldersgrense. Mange sier for eksempel at barna deres skal få hull i ørene når de forstår hva det faktisk innebærer og er gamle nok til å rense hullet selv.... Jeg har ikke hull i ørene og er veldig glad min mor ikke tok et slikt valg på vegne av meg!
Gjest Gjest_Sanna_* Skrevet 20. september 2009 #8 Skrevet 20. september 2009 Som mangeårig akupunktør er jeg sjokkert over den uvitenheten du presenterer her. I øret fins det nerver, veldig mange nerver. Disse blir skadet når øreflippen penetreres. Jo yngre barna er når de får hull, jo større kan skaden bli. Hull i ørene burde absolutt ha en nedre aldersgrense. Mange sier for eksempel at barna deres skal få hull i ørene når de forstår hva det faktisk innebærer og er gamle nok til å rense hullet selv.... Jeg har ikke hull i ørene og er veldig glad min mor ikke tok et slikt valg på vegne av meg! Det stemmer det du sier her. Dessuten sånn helt på siden så synes jeg det er mindre pent når bittesmå jenter har hull i ørene ... det er rett og slett stygt ... Men det er jo min helt egne mening.
Gjest Sunspring Skrevet 20. september 2009 #9 Skrevet 20. september 2009 Jeg synes heller ikke man kan kalle det for overgrep... MEN jeg kan si at det er ekstremt egoistisk av foreldrene!!!
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #10 Skrevet 20. september 2009 Det er noe av et verste jeg ser, og det er ikke pent heller. At foreldrene gjør noe slikt, synes jeg er teit, virkelig teit. Hva i all verden skal lille ungen med hull i ørene? Det er på ingen måte positivt, heller negativt med alt som kan skje. Det kan bli betennelse, øredobben kan løsne, ungen kan svelge den, den kan hekte seg fast i ting og rives i øret osv... Sjeldent noe slik skjer, men muligheten er der og siden det ikke er noe helsegevinst med å ha hull i ørene til en baby, så ville jeg latt være. Kan ikke fatte at det ikke er aldersgrense på slike ting. En annen ting som også er litt dumt, er smykker og armbånd som også kan hekte seg her og der. Et barn jeg kjenner hadde et fint lite smykke. Hun lekte rundt og ramlet plutselig overende, og hun landet på smykket slik at det kuttet henne i halsen. Bare flaks at hovedpulsåren ikke gikk, for det var nært. Man tror ikke at slikt kan skje, men man bør være litt obs på hva man utstyrer barna med. De er bare barn, ikke pyntedukker. Høres sikkert litt hysterisk ut dette, men jeg forstår bare ikke poenget med å dolle opp små barn.
ibi Skrevet 20. september 2009 #11 Skrevet 20. september 2009 Vil ikke kalle det overgrep, men er det virkelig nødvendig? I enkelte kulturer ser jeg det er vanligere enn andre, men jeg må si jeg synes det skurrer litt når jeg ser en 2-åring med hull i hørene. Blir for jålete og veslevoksent synes jeg. Jeg hadde selv hull i ørene første gangen da jeg var rundt året. På 70-tallet var vel det mer vanlig igjen. Men det ble verk i det og de måtte ta ut dobbene, for det var ikke lett å få renset og få holdt det rent. Men da jeg var 3 år, fikk jeg hull i ørene på nytt. Jeg kan huske selv at jeg fikk spørsmål om jeg ville ha hull i ørene, at jeg fikk forklart at det kom til å gjøre litt vondt og at jeg skulle få noe fint etterpå. Og hull i ørene ble det. Og ja, jeg husker det gjorde vondt. Men jeg har ikke fått noe traumer etter det heller. Husker den fine bondegården jeg fikk plukke meg ut på lekebutikken bedre... Men var det nødvendig at jeg skulle ha hull i ørene så tidlig? Nei, det synes jeg ikke. Har jeg traumer etter det? Synes jeg at det var et overgrep? Nei. Absolutt ikke. Og jeg hadde mest sannsynlig fått hull i ørene ganske tidlig på barneskolen allikevel, da alle andre jentene i klassen også begynte å få hull i ørene - og det allerede i 1. klasse. Husker det var en del som hadde fått hull i ørene sine til de skulle begynne på skolen også. Men unødvendig med hull i ørene så tidlig; JA. Jenta mi på 16 mnd, er veldig fasinert av ringene i mine ører. Opp gjennom årene har det blitt flere og flere hull i ørene mine og hun er kjempefasinert av de ringene, men jeg ville aldri vurdert en gang å stikke hull i ørene på henne på lang tid ennå. Pappa'n og jeg er enige om at hun skal få hull i ørene om hun virkelig har lyst på, den dagen hun er stor nok til å forstå at det gjør vondt å stikke, kan være vondt en tid etterpå, og at det må renses og passes nøye på, selv om det kan være vondt å rense også. Og da snakker vi gjerne om at hun har blitt ganske så stor før hun virkelig forstår omfanget rundt det. Men ettersom det ser ut som barna er betraktelig eldre i nåtid når de får hull i ørene, enn når jeg var barn, så regner jeg med at hun rekker å komme seg godt opp i skolealder før det blir aktuelt. Kan jo håpe?
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #12 Skrevet 20. september 2009 Skjønner overhodet ikke hvorfor 2 år gamle små barn skal ha hull i ørene, jeg da.. Det er for at mamma skal pynte dukken sin, og da må ungen gjennomhulles for at pynten henge fast.
Vulpes Skrevet 20. september 2009 #13 Skrevet 20. september 2009 Vil ikke kalle det et overgrep jeg heller, men synes det er utrolig tullete å ta hull i ørene på så små barn. Det kan bli betennelser/infeksjon (små barn skjønner ikke at man ikke må ta på piercinger)Barnet kan sette fast øredobben under lek og rive i stykker øyeflippenBarnet kan fikle med øredobben så den detter ut, og putte den i munnen Og som mange andre har sagt, er det ikke mer etisk riktig å vente til barna er gamle nok til å si selv at de vil ha det? Jada, de fleste jenter ender opp med å ville ha det likevel. Men noen vil faktisk ikke ha vanlige hull i flippen, men heller tre hull i en "trekantform", eller andre versjoner. Vanlige hull kan ødelegge for disse planene. Ikke verdens undergang, men det understreker poenget med å vente til de selv er gamle nok til å bestemme. Synes det burde være 10-årsgrense på å ta hull i ørene. I hvert fall rundt omkring der et sted.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #14 Skrevet 20. september 2009 Jeg synes det burde vært forbudt ved lov, siden det alltid vil finnes egoistiske og tankeløse foreldre der ute. Aldersgrensen bør settes så høyt at barnet er istand til å tenke og velge selv.
Trampe Skrevet 20. september 2009 #15 Skrevet 20. september 2009 Jeg synes det er komplett idioti å stikke hull i ørene på et lite barn. Det er ikke pent i det hele tatt, det er overhodet ingen nytteverdi i det, det gjør vondt og barnet kan få trøbbel i ettertid.
Gummiloppa Skrevet 20. september 2009 #16 Skrevet 20. september 2009 Jeg syns absolutt ikke noe om det! Jeg fikk hull i ørene selv da jeg var rundt året, og jeg har aldri hatt noen interesse av å bruke øredobber. Har aldri syntes det har vært pent på noen, så nå sitter jeg igjen med to harde klumper i ørene som det kommer puss ut av titt og ofte... Litt småbittert ja
Gjest No wonder woman Skrevet 20. september 2009 #17 Skrevet 20. september 2009 Datteren til en venn av meg har nettopp fylt 2 år og er en skikkelig søt liten jente. Jeg la imidlertid merke til at hun har et øredobb i venstre øre. Dermed har moren faktisk stukket hull i øreflippen på sin datter og satt inn øredobb. Blir ikke dette litt uetisk? Det kan ha gjort veldig vondt. Og det er ikke sikkert at hun faktisk VIL ha et hull i øreflippen heller. Men her tar foreldre seg "til rette" tydekligvis uten å nøle. Hva mener dere? Er det lov å stikke hull i barna uten deres samtykke? Hun var vel ganske ung denne mora?
Gjest MooCow Skrevet 20. september 2009 #18 Skrevet 20. september 2009 Jeg er egentlig enig med deg Man skal får lov til å bestemme over sin egen kropp, men jeg synes det blir for dumt å kalle det å stikke hull i ørene til barnet for "overgrep". Ja, aa kalle det et overgrep er vel litt overdrevet. Jeg kan vaere enig i det.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #19 Skrevet 20. september 2009 Det er for at mamma skal pynte dukken sin, og da må ungen gjennomhulles for at pynten henge fast. Det er ren og skjær egoisme fra mor.
Michelin Skrevet 20. september 2009 #20 Skrevet 20. september 2009 Vil ikke kalle det et overgrep jeg heller, men synes det er utrolig tullete å ta hull i ørene på så små barn.Det kan bli betennelser/infeksjon (små barn skjønner ikke at man ikke må ta på piercinger)Barnet kan sette fast øredobben under lek og rive i stykker øyeflippenBarnet kan fikle med øredobben så den detter ut, og putte den i munnenOg som mange andre har sagt, er det ikke mer etisk riktig å vente til barna er gamle nok til å si selv at de vil ha det? Jada, de fleste jenter ender opp med å ville ha det likevel. Men noen vil faktisk ikke ha vanlige hull i flippen, men heller tre hull i en "trekantform", eller andre versjoner. Vanlige hull kan ødelegge for disse planene. Ikke verdens undergang, men det understreker poenget med å vente til de selv er gamle nok til å bestemme. Synes det burde være 10-årsgrense på å ta hull i ørene. I hvert fall rundt omkring der et sted. enig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå