Far til 2 Skrevet 19. september 2009 #1 Skrevet 19. september 2009 Som alle andre aleneforeldre har jeg i perioder mye så mye å huske på at noe dessverre glipper. Jeg vet at det er aleneforeldre der ute som er sånne "supermammaer", men en del av oss pappaer er dessverre ikke like mye super. Det å komme seg i butikken og deretter hjem å få laget middag i tide før en trening, kan være stressende nok. Problemet er ikke at barna skal huske div ting til skolen, dvs lekser, "lapper", gymtøy for det er de FORHOLDSVIS flinke til (det skjer en glipp en gang iblandt men jeg klarer nesten å følge opp uten for mange problemer). Værre er det mhp f.eks. fritidsaktiviteter. Jeg kjører skytteltrafikk til div treningsteder hver eneste dag. En skal "dit" kl. 18.00 mens den andre skal være et annet sted kl. 19.00. Så skal den første hentes 19.15 og den andre hentes 20.30. Noen ganger endres trenigstidene og trenings stedene. Så er det konkuranser forskjellige steder og til forskjellige tider, vasking av treningstøy/drakter, etc, etc. Mye kommer på mail, men likevel glipper det. Men nå hadde jeg håpet at barna kunne ta litt ansvar for klokkeslett/dato selv også. Hvor gamle mener dere at barna bør være for å minne meg på div ting (f.eks. at det er konkuranse på den eller den dagen kl. xx og at drakter må være vasket) ? 11 år, 12 år, 13 år, 14 år, 15 år eller eldre ??? Nå om dagen virker det som om de mener jeg skal huske/vite det meste for dem, selv om de f.eks. blir fortalt om endringer mht treninger, trenigssteder, konkuranser, etc, etc flere ganger av trenerene.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #2 Skrevet 19. september 2009 Hva med å lage en aktivitetskalender? Kan kjøpes på bokhandel, eller lages på PCen. Det er en kalender til å henge opp, med en kolonne per person nedover, og rader for dag og dato. Og kanskje en egen kolonne for forberedelser og obser? Heng penn og markørtusj for det som er gjort ved siden av. Alle kan ha ansvar for å skrive inn sitt, og føre på og si fra om evt. endringer. Det høres unødvendig travelt ut å handle før middagslaging før treningskjøring. Menyplanlegging med handleliste for en uke/flere dager fikser det problemet.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #3 Skrevet 19. september 2009 Vanskelig å svare på når barna bør huske ting selv, for de modnes jo som kjent i veldig ulikt tempo. Men jeg tenker at som en generell regel så ville jeg forventet at fra 13-årsalderen burde barnet passe på alt sånt selv. Men selv har jeg en 15-åring som ikke klarer å passe på noe som helst selv nesten, pluss en 16-åring som er så selvstendig at h*n sikkert kunne klart seg fint om h*n flyttet på hybel for seg selv. Så nei, noen fasitsvar finnes ikke. Man må bare begynne gradvis med ansvarstrening, og etter hvert som man ser at barnet takler det så får det mer og mer ansvar.
Gjest Gjest_Siri_* Skrevet 20. september 2009 #4 Skrevet 20. september 2009 Jeg hadde speider, kor, fotball og fiolin, husket på alt selv. To av de begynte kl. 16 og mine foreldre kom hjem litt over fire, så jeg gikk dit selv og husket på det. Dette var fra 3. klasse. Hvis du tenker på hvor mye en 13-åring kan så synes jeg da man skal huske at man skal på fotballtrening flere år før man er 13.
Far til 2 Skrevet 20. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. september 2009 Takk skal dere ha. Jeg er også av den formening at barn i denne aldersgruppen bør huske mye selv. Mulig noen vil påstå at jeg "løper fra ansvaret", men jeg tror det er viktig at en i denne alderen i det minst kan ta ansvar for noe. En gradvis opptrapping av ansvaret for egne aktiviteter mener jeg en bør forvente. Mange av de som har kommet seg opp og frem her i verden har selv måtte ta ansvar fra de var forholdsvis unge. Når det gjelder skole har vi heldigvis nettet og skolens database vi kan logge oss inn på. At jeg prioriterer skolen er vel fordi jeg mener denne er viktigere å følge opp. At Siri klarte å huske alt selv viser at noen av de mest ansvarsfulle barna ordner mye selv. Et av våre barn er litt sånn som nevnt lenger opp at de ikke "ikke husker noe". Kansje jeg har tatt litt for mye ansvar på deres bekostning slik at det ikke behøver å tenke selv. Det yngste er vesentlig bedre på dette området. Forøvrig var dette med "aktivitetskalender" en smart ting. Det er noe jeg vil se nærmere på.
Gjest Hilde K S Skrevet 20. september 2009 #6 Skrevet 20. september 2009 Minsten min, som straks fyller ni, husker alt sånt selv. Han leser alt av lapper, invitasjoner og sånt som kommer ham i hende.
Flua Skrevet 20. september 2009 #7 Skrevet 20. september 2009 Jeg/vi hadde ikke overlevd uten en kalender på kjøleskapet! Ei linje for hvert familiemedlem. ALT føres opp der. Når jeg får en oversikt over aktiviteter, setter jeg med ned å skriver opp med en gang. (fotball, kor, utflukter på skole, bursdager osv) Jeg har to gutter på 9 og 11, jeg forventer ikke at de skal huske alt, men de er faktisk veldig flinke til å se på kalenderen hva som skal skje. Det er også greit å skrive opp foreldreaktiviteter, både trening, foreldremøter, reiser osv, da ser man fort hvis man er dobbeltbooket, trenger barnevakt, kjøring osv. Jeg forventer at de skal passe på gymtøy, skolegreier. Fritidsaktiviteter og rent kamptøy feks er det vi voksne som passer på. Vill STERKT anbefale en slik kalender! :-)
Gjest Emera Skrevet 20. september 2009 #8 Skrevet 20. september 2009 Da jeg var liten hadde jeg stålkontroll på alt sånt, og i hverfall da jeg var 10-11. Datteren min er ikke likedan. Jeg kan ganske enkelt ikke overlate slikt til henne, for da kommer hun seg ikke avgårde. Hun er altfor distre, dessverre.
Gjest imli Skrevet 20. september 2009 #9 Skrevet 20. september 2009 Synes vel ungene burde begynne å ha kontroll på sånt selv fra de er 10-12 år i alle fall.
Reveal Skrevet 21. september 2009 #10 Skrevet 21. september 2009 (endret) Det er et hav av ting der ute man skal huske på- skulle mer enn gjerne hatt en hukommelse til i heimen ja... Men for oss har vi funnet en grei løsning. Jenta (8) fikk til bursdagen sin (rundt skolestart) en skoledagbok. Her fører vi inn alle hendelser etterhvert som de dukker opp- og hun har gjort seg til vane med å sjekke denne hver dag før skolestart samt når hun komer hjem fra skolen. I den har vi på dag-for-dag delen ført opp: Treninger, kamper, "pappadager" (en ettermiddag i uken- varierer mellom to dager, "pappahelger", bursdager, hjemmeoppgaver, bibliotekdager etc etc. For oss fungerer det kjempebra- og hun har oversikt over hvilke dager det er aktiviteter- slik at hun ikke avtaler lekebesøk på dager hun allerede har planer. (For min egendel er jeg flink til å bruke mailkallenderen min- og har denne samkjørt med mobilen, slik at jeg får remindere på alt som skal huskes) Endret 21. september 2009 av Reveal
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #11 Skrevet 22. september 2009 Som alle andre aleneforeldre har jeg i perioder mye så mye å huske på at noe dessverre glipper. Jeg vet at det er aleneforeldre der ute som er sånne "supermammaer", men en del av oss pappaer er dessverre ikke like mye super. Det å komme seg i butikken og deretter hjem å få laget middag i tide før en trening, kan være stressende nok. Hvis det er for mye for deg, burde du kanskje vurdere å be om hjelp fra barnas mor?
Far til 2 Skrevet 22. september 2009 Forfatter #12 Skrevet 22. september 2009 Hvis det er for mye for deg, burde du kanskje vurdere å be om hjelp fra barnas mor? Takk for det stikket
Nigo-san Skrevet 22. september 2009 #13 Skrevet 22. september 2009 Jeg synes at foreldre skal ha et overblikk over barnas uker, men at barna også bør få tildelt en del av ansvaret selv. Det profiterer de bare på i lengden, og når barna bikker 10-11 år er det for alvor tid til å la dem ta litt ansvar både for skole og fritidsaktiviteter. Nå vet jeg ikke hvor gamle dine barn er, men hvis de er godt inne i ungdomsskolen vil jeg si at de er store nok til å ikke få en "gradvis innføring" i ansvaret for seg selv en gang, det har de vær så god å ta- de er ikke småbarn lenger! Sånn sett er jeg klart for tough love-varianten, jeg tror ikke det er godt for noen at foreldre skal huske på alt for store barn, sørge for at de ikke glemmer bursdager, huske på at de ikke glemmer å få treningstøy inn på vaskerom, huske på at det er orkesterøvelse på tirsdag, huske på at senga må skiftes på og rommet skal vaskes. Jeg driver ingen serviceinstitusjon heller... (dessverre er jeg langt flinkere til å huske enn jeg burde være, men når min eldste trår over i ungdomsskoleelevenes rekker skal jeg lære meg å holde kjeft- det er til barnets beste!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå