Gjest eufelia32 Skrevet 19. september 2009 #1 Skrevet 19. september 2009 jeg går på attføring. har samboer og vi deler husleie og andre regninger. det går ikke så bra mellom oss og jeg skal flytte ut. jeg går på tiltak og får ca 8200 utbetalt i måneden. jeg skal få meg fast jobb etterhvert men er ikke klar for det ennå. derfor går jeg på attføring. hvordan vil det bli når jeg flytter ut. vil nav hjelpe meg og finne en liten leilighet jeg kan bo i? er det lang ventetid? bor i oslo
Gjest Gjest mormor Skrevet 19. september 2009 #2 Skrevet 19. september 2009 Da må du kontakte NAV sosial i såfall. Jeg bor ikke i Oslo, men en by med vel 45000 innbyggere og her tar det fra 6 mnd og oppover. Kan regne med at du får samme svar der som her. Finn en selv! Hvis du kommer inn under at de kan hjelpe deg, så kan de garantere husleia di. Hvis jeg var deg så ville jeg prøvd å unngå sosialen, men det er min mening. Du må forte deg å snakke med NAV å se hvilke rettigheter du har. Trist at forholdet gikk i stykker, men lykke til videre. Kanskje du trenger en klem også.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #3 Skrevet 19. september 2009 Tror nok ikke NAV er behjelpelig med å skaffe deg en leilighet.
Rosalie Skrevet 19. september 2009 #4 Skrevet 19. september 2009 Leiligheten må du nok skaffe selv, men du vil kunne få bostøtte, alt etter hvilke satser det er der du bor.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #5 Skrevet 20. september 2009 Start med å fine en billig hybel (hvis du ikke har barn), deretter tenker du langsiktig og setter opp en plan for jobb eller utdanning, så lager du et budsjett, så skaffer du deg en oversikt over nettverket ditt, kommer i gang med trening eller hobby eller lignende så du unngår å havne i en ensom sture-tilværelse. Alt du kan klare selv, uten NAV, vil spare deg for masse tid og frustrasjoner.
Gjest Glad for velferdsstaten Skrevet 21. september 2009 #6 Skrevet 21. september 2009 vil nav hjelpe meg og finne en liten leilighet jeg kan bo i? Vedkommende som hevder du er best tjent med å ignorere offentlig støtteordninger, slik som NAV, skal du bare overse. Dette er selvsagt det reneste tøv! Alt du kan få av støtte er selvfølgelig bare positivt for deg. Forøvrig er det mye synsing her. Jeg har ikke noe mer enn synsing å bidra med selv, men min synsing er i hvert fall basert på erfaring som følge av det faktum at jeg selv aktivt har undersøkt mulighetene for å få boligutgifter dekket av NAV, den gang jeg selv gikk på attføring for cirka 4 år siden. Saken er den at NAV ikke yter stønad til boligutgifter i forbindelse med yrkesrettet attføring. Det vil si så fremt du ikke må reise veldig langt for å delta på attføringsopplegget ditt, og du allerede har egen bostedsadresse som ikke også er dine foreldres bostedsadresse, og således trenger ekstra bolig ved attføringsstedet. I slike tilfeller vil NAV kunne dekke de ekstra boligutgiftene du påføres for å delta på attføringsopplegget. Ellers faller boligutgifter helt og holdent på dine egne skuldre. Nå skal det også sies at du i alle tilfeller har muligheten til å søke om bostøtte, som en annen her nevner, men dette er en ordning som ikke har noe med NAV å gjøre. Jeg tror dette er en kommunal ordning som administreres av sosialkontoret, hvor det er åpent for alle å søke, men kriteriet er da selvfølgelig lav inntekt. Med såpass lav utbetaling som det du oppgir kan det godt hende at du kvalifiserer til det. Jeg er mer usikker, det vil si uvitende, når det gjelder hvorvidt NAV kan hjelpe deg med å finne selve boligen. For NAV sin del faller antageligvis også det, som boligutgiftene, helt og holdent på dine skuldre. Jeg har i hvert fall ikke hørt at NAV har egne boliger å tilby sine klienter. Jeg har inntrykk av at også det, i likhet med bostøtte, er en kommunal greie gjennom sosialkontoret. I så måte er du svært uheldig som bor i Oslo, hvor Frp-byrådet gjennom to til tre strake perioder mer eller mindre har utradert kommunalboligmassen gjennom storstilt nedsalg. Nå er det flere års ventetid på bolig i regi av kommunen, og så fremt du ikke er innvandrer og har et lastebillass med unger havner du langt bak i køen. Som om ikke det er nok har det samme Frp-byrådet markedsliberalisert husleien på de resterende kommunalboligene. Så da er du egentlig like langt, og rykker således tilbake til bostøttesøknad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå