Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #41 Skrevet 1. januar 2010 Hvorfor skal man ikke vaske knivene i oppvaskmaskin, egentlig?
Belima Skrevet 1. januar 2010 #42 Skrevet 1. januar 2010 Fordi knivene kan komme bort i annet som er i oppvaskmaskinen. Når en kniv ligger og gnisser mot noe, så blir den sløv. Det er det samme ved oppbevaring, ikke la de ligge i en skuff uten beskyttelse. Best med magnetlist eller annet til oppbevaring.
skjærsliper´n Skrevet 2. januar 2010 #43 Skrevet 2. januar 2010 Hvorfor skal man ikke vaske knivene i oppvaskmaskin, egentlig? Riktig som Belima sier - kniveggen på en skarp egg er veldig tynn og ganske sårbar, og kan skades og sløves av selv ganske små støt og slag i oppvaskmaskinen. En kniv som allerede er sløv blir neppe merkbart sløvere, der er eggen tykk og solid og tåler mye mer (men er tung å jobbe med). Maskinoppvaskmidler er sterke, og i kombinasjon med varmt vann som spyler rundt kan det gi etseskader på stålets overflate, tilsvarende de skadene som kan oppstå ved kontakt med syreholdige matvarer. Noen knivmerker/typer (eller egentlig: noen ståltyper) er mer sårbare enn andre. Hvis kniven har treskaft vil dette tørke ut og krympe av vask i oppvaskmaskin. Da blir skaftet både mindre behagelig å holde i og kniven blir mer uhygienisk, i og med at matrester vil samle seg i mellomrommet som dannes mellom knivstål og treverk og kunne danne grobunn for bakterier. Matvarer som inneholder syrer kan gi stygge flekker og etseskader på knivstålet. Noen ganger i form av matthet i stålet, andre ganger i form av flekker eller i verste fall at det blir små groper i stålet (ser ut som små, svarte prikker). Om kniven vaskes for hånd med en gang den har vært brukt får ikke syrene tid til å gjøre skade på stålet. I tillegg vil en kniv som vaskes med en gang være klar til bruk igjen med en gang, og da trengs det ikke så mange kniver for å bearbeide råvarene til et måltid.
Mermaid Blues Skrevet 2. januar 2010 #44 Skrevet 2. januar 2010 Hvilket merke bør man kjøpe hvis man skal investere i nye kniver? Hvilke kniver er dine favoritter? Jeg sverger til Global. De koster litt, men jeg synes de er mer enn verdt prisen
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #45 Skrevet 3. januar 2010 Jeg sverger til Global. De koster litt, men jeg synes de er mer enn verdt prisen Jeg har Global jeg også, men liker ikke Global så godt fordi jeg ikke syns håndtaket er så godt å holde i siden det er i stål hele veien. Jeg liker best trehåndtak og har kjøpt meg en Victorinox som jeg er fornøyd med selv om den ikke er like skarp som Globalkniven.
Wonders Skrevet 4. januar 2010 #46 Skrevet 4. januar 2010 Hei! Jobber som kokk på en Italiensk gourmet resturant, har gjort det i 3 år. Jobber for tiden også som kokk på Himmel og Hav Cafeé m/ al'carte. Er ikke proff, men har god erfaring! er en såkalt perfeksjonist når det gjelder kokkekniver. De fleste knivene holder seg relativt skarpt lenge. Om de er av skjikkelig merke, brukes rett og hanteres som førsteklasses tynt, porselen når de ikke brukes. ØYO: Min favoritt er definitivt Øyo! Er ikke alt for dyrt, godt stål, perfekt vekt på knivene, godt hantak i tre. Har 6/9 deler i mitt kokkkesett av Øyo og er veldig fornøyd med de. MASHIRO: Har også en japansk flerbruks kokkekniv av merke mashiro. De er svinedyre, du kan få et helt set Øyo med 9 deler av prisen av 1 mashiro. Men defintivt verdt kjøpet om du bruker mye kniver! Er skarp etter 1.5 års bruk. Verdt det! Perfekt kniv. VICTORINOX: Har også en Victorinox brødkniv, de er like gode, eller kanskje bedre en Øyo! men de er dobbelt så dyre som Øyo knivene. men du kjenner ikke forskjellen om du ikke er veldig prippen. DX JAPANSK CERAMIC: Derrimot om du vil ha BILLIGE, bra kniver som knuser om du slipper de i gulvet. Kjøp ceramic-kokkeknivene fra: www.dealextreme.com Har den med brunt treskaft som koster 33$. Den er suveren!Anbefales§! er som en drømm å chilleén(usikker på skrivemåten)kutte løk med! helt herlig kutte kniv. DX knivene ligger på rundt 50-150 kr med dagens dollar kurs. Det er billig vare. Er blakk men trenger et par gode kokkekniver hjemme, selv om du ikke bruker de ofte. Kjøp de! er ikke brødkniver, filetkniver, smørkniver, laksekniv osv. der men de som er der holder lenge til en normal hustand! ( om du ikke knuser de da...de er laget av ceramic som er av sterkere sort enn glass, men knuses like lett) GLOBAL: Har prøvd Global til en kolega på jobb, de er gode, men for lette synes jeg. sitter derrimot som støpt i handa, og er svindyre SLIPING AV KNIVER OG DIV ? Har bodd på gård hele mitt liv, fått erfaring med å kvesse alt fra økser, sakser, store samekniver til kokkekniver. Det har jeg lært igjennom min farfar som er ganske proff, men som er for gammel nå desverre. Derfor har jeg tatt opp arven og begynt med kvessing av kniver Med kokkekniver så har jeg erfart mye...Merker som Victorinox, Japanske ( DYRE ) kniver, GLobal og Mac er det ikke vits til å sende inn til en privat-sliper. Bedre å få sendt inn til de som sliper knivene til det merket kniven er i! Men for normale husstander har de mange kniver som er bare helt " normale" som fort blir uskarpe...ikke kast å kjøp ny, få de slipt på en slipstein fulgt opp av heining av noen som kan det. TRENGER DU KOFFERT TIL OPPBEVARING AV KOKKEKNIVENE DINE? Har også laget egen tre-stresskoffert med isopor utformet med dremmel for og få perfekt form for per kniv jeg har Kan lage på bestilling til folk om det ønskes Var et ganske artig prosjekt, tok tid men ble supert resultat! :D kommenter under om interisert eller nærmere kontakt. Håper noe av mine erfaringer kan hjelpe dere der ute! Roy- PS!(sorry for evt. skrivefeil! ) beste beskrivelsene jeg har hørt på LEEEENGE! Blir lettere nå synes jeg, takk.
Wonders Skrevet 6. januar 2010 #47 Skrevet 6. januar 2010 Smart Club har tilbud på disse øyo knivene til 99 pr!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå