ibi Skrevet 25. september 2009 #21 Skrevet 25. september 2009 Her i huset er det Victorinox-knivene jeg har som er de beste. Synes de ligger godt i hånden min og det er god vektfordeling på kniven. Enig i det som blir nevnt her, at de er litt bløte i stålet, så de må skjerpes litt ofte, men til gjengjeld er de enkle å få skarpe igjen. Har en stor trancherkniv, en mindre og masse småkniver fra Victorinox og er storfornøyd. Den store trancherkniven har jeg hatt nå i snart 10 år og den er fortsatt like god. Har forøvrig funnet ut at om de blir skikkelige sløve, er det beste å bruke på de, ei diamantbryne og så et porselensstål. Et godt skjerpestål er et must.
Gjest strykebrett Skrevet 25. september 2009 #22 Skrevet 25. september 2009 smidd kokkekniv Denne var det jeg mente. Mye tyngre enn trancherknivene.
Toro Skrevet 25. september 2009 #23 Skrevet 25. september 2009 Den så bra ut, vet du hvor de selges? De så veldig gode ut de også! Skal sjekkes Du kan ta en titt her. Jeg har den Japanske kokkekniven fra Øyo. Den har ikke imponert meg. Form og balanse er helt ok men jeg synest bladstålet er for tjukt. Det beste er om du kan få prøvd kniver hos andre. Ellers blir det å prøve og feile metoden, ikke ulikt det jeg har gjordt. Den MAC kniven har jeg tro på.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #24 Skrevet 25. september 2009 Vi har disse knivene (301 chroma) og er veldig godt fornøyd med dem.
Sunshine Skrevet 25. september 2009 Forfatter #25 Skrevet 25. september 2009 Vi har disse knivene (301 chroma) og er veldig godt fornøyd med dem. De tittet jeg på da vi var i butikken Jeg er litt skeptisk til håndtakene, de virker litt ubehagelige?
Sunshine Skrevet 25. september 2009 Forfatter #26 Skrevet 25. september 2009 Du kan ta en titt her. Jeg har den Japanske kokkekniven fra Øyo. Den har ikke imponert meg. Form og balanse er helt ok men jeg synest bladstålet er for tjukt. Det beste er om du kan få prøvd kniver hos andre. Ellers blir det å prøve og feile metoden, ikke ulikt det jeg har gjordt. Den MAC kniven har jeg tro på. Takk! Ja, jeg må finne ut hvilket merke jeg prøvde hos et vennepar. Det var en knallgod kniv!
kissmequick Skrevet 25. september 2009 #27 Skrevet 25. september 2009 Jeg har jobbet på jernia i perioder og en gang fikk jeg en globalkniv av sjefen siden vi skulle slutte å selge de. Elsker den <3 Victorinox pleide jeg alltid å anbefale når kunder var ute etter en rimelig men god kniv, har en selv og liker den godt.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. september 2009 #28 Skrevet 26. september 2009 De tittet jeg på da vi var i butikken Jeg er litt skeptisk til håndtakene, de virker litt ubehagelige? Både sambo og jeg liker dem veldig godt. Jeg synes at det ligger godt i hånden, og har de er gode å jobbe med. Jeg har en kokkekompis, og på kjøkkenet hadde de testet ut disse knivene. De likte dem også godt, men ble i lengden litt ubehagelige vistnok. Men, det var når de sto å kuttet i timesvis. Det gjør jeg aldri på mitt kjøkken. Det er jo grenser for hvor mye man kutter på et privat kjøkken. Men vi er altså veldig god fornøyd med dem. Håndtaket ser kanskje litt rart ut, men vi liker det hvertfall.
Gjest skjærsliper'n Skrevet 11. november 2009 #29 Skrevet 11. november 2009 Alle kniver, uansett merke og pris, trenger å slipes av en proff en gang i blant. En gang i året er et bra utgangspunkt i en privat husholdning dersom de blir holdt godt ved like ellers. En test i Forbrukerrapporten for noen år siden viste at det var mye større forskjell på en uslipt og en nyslipt kniv enn på en billig og en dyr når begge var slipt: http://forbrukerportalen.no/filearchive/testkokkekniver.pdf Av egen erfaring kan jeg skrive under på at en proff slipejobb absolutt er verdt pengene! Jeg har bra kniver som er bra vedlikeholdt, men når de er nyslipte er de fantastiske! Det er fortsatt en håndfull knivslipere igjen i landet (til og med et par jenter!), og hvis det er for tuklete å reise til dem personlig tror jeg de fleste tar imot kniver pr post også. På 180.no fikk jeg opp 9 stk når jeg søkte på "knivsliper". Så løp og slip!
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2009 #30 Skrevet 27. desember 2009 Hei! Jobber som kokk på en Italiensk gourmet resturant, har gjort det i 3 år. Jobber for tiden også som kokk på Himmel og Hav Cafeé m/ al'carte. Er ikke proff, men har god erfaring! er en såkalt perfeksjonist når det gjelder kokkekniver. De fleste knivene holder seg relativt skarpt lenge. Om de er av skjikkelig merke, brukes rett og hanteres som førsteklasses tynt, porselen når de ikke brukes. ØYO: Min favoritt er definitivt Øyo! Er ikke alt for dyrt, godt stål, perfekt vekt på knivene, godt hantak i tre. Har 6/9 deler i mitt kokkkesett av Øyo og er veldig fornøyd med de. MASHIRO: Har også en japansk flerbruks kokkekniv av merke mashiro. De er svinedyre, du kan få et helt set Øyo med 9 deler av prisen av 1 mashiro. Men defintivt verdt kjøpet om du bruker mye kniver! Er skarp etter 1.5 års bruk. Verdt det! Perfekt kniv. VICTORINOX: Har også en Victorinox brødkniv, de er like gode, eller kanskje bedre en Øyo! men de er dobbelt så dyre som Øyo knivene. men du kjenner ikke forskjellen om du ikke er veldig prippen. DX JAPANSK CERAMIC: Derrimot om du vil ha BILLIGE, bra kniver som knuser om du slipper de i gulvet. Kjøp ceramic-kokkeknivene fra: www.dealextreme.com Har den med brunt treskaft som koster 33$. Den er suveren!Anbefales§! er som en drømm å chilleén(usikker på skrivemåten)kutte løk med! helt herlig kutte kniv. DX knivene ligger på rundt 50-150 kr med dagens dollar kurs. Det er billig vare. Er blakk men trenger et par gode kokkekniver hjemme, selv om du ikke bruker de ofte. Kjøp de! er ikke brødkniver, filetkniver, smørkniver, laksekniv osv. der men de som er der holder lenge til en normal hustand! ( om du ikke knuser de da...de er laget av ceramic som er av sterkere sort enn glass, men knuses like lett) GLOBAL: Har prøvd Global til en kolega på jobb, de er gode, men for lette synes jeg. sitter derrimot som støpt i handa, og er svindyre SLIPING AV KNIVER OG DIV ? Har bodd på gård hele mitt liv, fått erfaring med å kvesse alt fra økser, sakser, store samekniver til kokkekniver. Det har jeg lært igjennom min farfar som er ganske proff, men som er for gammel nå desverre. Derfor har jeg tatt opp arven og begynt med kvessing av kniver Med kokkekniver så har jeg erfart mye...Merker som Victorinox, Japanske ( DYRE ) kniver, GLobal og Mac er det ikke vits til å sende inn til en privat-sliper. Bedre å få sendt inn til de som sliper knivene til det merket kniven er i! Men for normale husstander har de mange kniver som er bare helt " normale" som fort blir uskarpe...ikke kast å kjøp ny, få de slipt på en slipstein fulgt opp av heining av noen som kan det. TRENGER DU KOFFERT TIL OPPBEVARING AV KOKKEKNIVENE DINE? Har også laget egen tre-stresskoffert med isopor utformet med dremmel for og få perfekt form for per kniv jeg har Kan lage på bestilling til folk om det ønskes Var et ganske artig prosjekt, tok tid men ble supert resultat! :D kommenter under om interisert eller nærmere kontakt. Håper noe av mine erfaringer kan hjelpe dere der ute! Roy- PS!(sorry for evt. skrivefeil! )
skjærsliper´n Skrevet 27. desember 2009 #31 Skrevet 27. desember 2009 Merker som Victorinox, Japanske ( DYRE ) kniver, GLobal og Mac er det ikke vits til å sende inn til en privat-sliper. Bedre å få sendt inn til de som sliper knivene til det merket kniven er i!. Jeg antar at med "privat-sliper" mener du sånne som meg? Jeg sliper massevis av kniver hver uke, også Victorinox, Global, Mac, Masahiro, Kai Shun, Lion Sabatier osv., og skjønner ikke hvorfor du mener at det ikke skulle være noen vits for kundene mine å komme til meg?
Gjest Global Skrevet 27. desember 2009 #32 Skrevet 27. desember 2009 Merker som Victorinox, Japanske ( DYRE ) kniver, GLobal og Mac er det ikke vits til å sende inn til en privat-sliper. Bedre å få sendt inn til de som sliper knivene til det merket kniven er i! Henger meg på spørsmålet til "Skjærsliper´n" her, skjønner heller ikke hva du mener med dette!? Sjøl hadde jeg mine Global-kniver til sliping rett før jul. Jeg leverte dem inn til en proff knivsliper som driver for seg sjøl og fikk dem igjen dagen etterpå, da var de minst like skarpe som da de var nye. Noen småhakk som var i kokkekniven var helt forsvunnet, og at tuppen av en liten kniv var knekt av var det ikke mulig å se lengre. Hun jeg var hos sliper ikke bare kniver av ett spesielt merke, men tar imot alt av kniver, og hvis alt som blir slipt der er like bra som det jeg fikk igjen skjønner jeg ikke hva du tenker på om at det ikke er noen vits. Jeg er hvertfall kjempefornøyd og kommer til å ta med knivene mine tilbake til samme dama om et års ti igjen.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2009 #33 Skrevet 31. desember 2009 Til Gjest / Roy: hvor leverer jeg min Global kokkekniv for sliping?
Gutt84 Skrevet 31. desember 2009 #34 Skrevet 31. desember 2009 (endret) Selv har jeg gått for Global-kniver, og er veldig fornøyd med det. MAC virket også som et veldig bra alternativ og vurderte de en stund. Problemet med global er at stålet er så utrolig hardt, så de er vanskelige å slipe bra selv. Siden vi er inne på sliping, ser etter noen som kan slipe disse for meg, noen råd? Endret 31. desember 2009 av Gutt84
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2009 #35 Skrevet 31. desember 2009 masahiro er definitivt den beste investeringen du kan ta! mac er også veldig bra. victorinox er bra nok, bra pris med hva du får, men ikke den beste kniven i min mening. global er fine kniver, men jeg merker at hvis jeg bruker den lenge får jeg vondt i hånden. jeg fikk masahiro til jul og er kjempefornøyd, brukt den masse allerede:)
Ulva Skrevet 31. desember 2009 #36 Skrevet 31. desember 2009 Min favoritt er en duka kobe, ser sånn ut http://lib.rus.ec/i/82/157782/articles_nog_na_kuhne_534.jpg Kjøpte den på tilbords for eit par år siden, knall kniv :D
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2009 #37 Skrevet 31. desember 2009 Selv har jeg gått for Global-kniver, og er veldig fornøyd med det. MAC virket også som et veldig bra alternativ og vurderte de en stund. Problemet med global er at stålet er så utrolig hardt, så de er vanskelige å slipe bra selv. Siden vi er inne på sliping, ser etter noen som kan slipe disse for meg, noen råd? Jeg fikk slipt mine Global hos Skjerp Deg Knivsliperi og ble ihvertfall veldig fornøyd.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2009 #38 Skrevet 31. desember 2009 Ikke alle har muligheten til å få slipt opp kniver proffesjonelt, men er du flink til å bruke skjerpestål hver gang før bruk, så har du gode kniver lenge. Alle har så klart mulighet til å få slipt knivene sine hos en proff! Er kanskje ikke så mange igjen som driver som knivslipere, men enten har du en i nærheten som du kan besøke, eller så kan du gjøre avtale med en av dem om å sende dem i posten. Går kjempefint, og ikke koster det en formue heller!
HD_berta Skrevet 31. desember 2009 #39 Skrevet 31. desember 2009 Jeg ville satset på basis kniver fra Victorinox. En kokkekniv, en brødkniv og grønnsakskniv. Da har du kniver til all slags bruk. Jeg er selv utdannet kokk, og har brukt Victorinox i alle år både på jobb og hjemme. Bare husk en ting: Aldri vask knivene i oppvaskmaskin! Knivene jeg har hjemme er ca 15 år gamle og like fine. De har aldri vært i oppvaskmaskin. Jeg sliper og skjerper de ved behov. Regner med at de holder i 15 år til :-)
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2009 #40 Skrevet 31. desember 2009 Tror jeg holder meg unda denne tråden for her ser det ut som de fleste er bevæpnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå