Gå til innhold

De beste knivene

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvilket merke bør man kjøpe hvis man skal investere i nye kniver?

Hvilke kniver er dine favoritter?

Endret av Sunshine
Skrevet (endret)

Jeg har i over 20 år hatt Victorinox. Måtte ut på kjøkkenet for å være sikker på at jeg stavet det riktig.

Det er også viktig å ha et godt skjerpestål. Legg litt penger i det og bruk det hver gang du skl skjære noe. Gode skarpe kniver er halve jobben.

Victorinoxknivene er lette å skjerpe, selv for meg som ikke er noen racer til det.

Ikke fall for fristelsen og kjøp for mange kniver. Tenk først over hvor mange du bruker i det daglige.

Selv har jeg en rotkniv, en liten kokkekniv og en stor kokkekniv fra Victorinox.

Har også en brødkniv og en liten kniv til tomater. De er billige.

En hver bør se an behovet sitt. Bener man ut mye kjøtt, så trenger man en til. Fileterer man mye fisk, så trenger man enda en til.

Noe kjøtt bener jeg ut med den lille kokkekniven og bruker den også til fiskefileter.

Prisen på Victorinox er midt på treet.

Endret av Belima
Skrevet

Henger meg på Victorinox-anbefalingen. Veldig gode kniver.

Skrevet

Jeg har kniver fra Øyo. Veldig fornød med disse!

Skrevet

Det har en del å si hva du/hånden din liker, altså hvis man først er i markedet for gode kniver. Det er mange som sverger til Global, personlig synes jeg ikke de er noe gode å holde i. Victorinox bruker jeg som små grønnsakskniver og slikt, har ikke testet ut de store. Kokkekniv har jeg i Mac, som jeg er superfornøyd med.

Skrevet

Jeg liker godt Victorinox, har en sånn 22 cm (som jeg bruker mest til å dele opp rå kylling o.l med) og en liten som jeg bruker til grønnsaker. Ellers er det nesten vel så viktig med formen på kniven og hvordan den ligger i hånda, i forhold til hva du bruker den til. Jeg har også en Fiskars japansk kokkekniv (?) som jeg er veldig glad i, som brukes til all mulig opphakking av grønnsaker. Andre kan ha helt andre behov, f eks dersom man stort sett bruker kjøkkenmaskin til å kutte grønnsaker, men at man fileterer mye eller noe sånt... Men Victorinox har i hvert fall god kvalitet på stålet (nå er det forskjellige kriterier for dette også, både hardt og bløtt stål kan være like bra, men krever ulikt vedlikehold, tror jeg) og er lett og god å holde.

Skrevet

Jeg har nok den samme Fiskarskniven som du nevner, og den er jeg kjempefornøyd med. :Nikke:

Jeg får ta meg en tur og prøveholde litt. Jeg er litt kresen på hvordan kniven ligger i hånda.

Skrevet

Jeg googlet bilder av Victorinox knivene, og jeg tror faktisk jeg har prøvd en hos et vennepar. Den var fantastisk god!

Skrevet (endret)

Her går det også i Victorinox.

Gode kniver er alltid lurt å ønske seg til jul og bursdager hvis man ikke har mulighet til å kjøpe selv, eller for å utvide knivsamlingen. Jernia har i perioder hatt salg på Victorinox. Går an å følge med der hvis man likevel er innom.

Endret av ejoty
Skrevet

Jeg har masse forskjellige kniver, men bruker stort sett bare 2 kokkekniver (yndlingsknivene) og den brødkniven som tilfeldigvis er ren.

Den ene yndlingskniven er i japansk stål med treskaft og ble kjøpt på IKEA i 1992 for et par-tre hundrelapper. Den andre er "helt" japansk og ble kjøpt på Traktøren for ca 1800 kroner for et par år siden. Den nyeste SER mye lekrere ut, da! :jepp: Men begge er veldig gode.

Og kanskje sier det egentlig mest om hva du kan finne på IKEA om du er heldig?

Gjest Petronellina
Skrevet

Har hørt at endel kokker kjøper billige kokkekniver på loppemarked og så leverer til profesjonell sliping.

Skrevet

Jeg har Haiku-kniver fra Chroma. Jeg er veldig fornøyd med disse, men jeg syntes prisen er ganske høy. Jeg kjøpte på tilbud, men ordinærpris på brødkniven lå på en 800 kr.

http://www.chroma-cutlery.com/haiku.htm

Har også brukt kniver fra Victorinox og Øyo og begge disse er veldig bra.

Skrevet

Før du kjøper kniver, sjekk noe jeg synes er viktig.

Sjekk om de er gode å holde i og ikke for tunge. Det er to ting jeg synes er avgjørende. Ikke fall for fristelsen til å kjøpe en fancy kniv for at merket er kjent.

Ikke alle har muligheten til å få slipt opp kniver proffesjonelt, men er du flink til å bruke skjerpestål hver gang før bruk, så har du gode kniver lenge.

Ikke vask kniver i oppvaskmaskinen!

Skrevet

Vi var og tittet på Victorinox for et par dager siden, og jeg synes de var altfor lette. Jeg liker at de ligger godt i hånden :forvirret:

Jeg har Haiku-kniver fra Chroma. Jeg er veldig fornøyd med disse, men jeg syntes prisen er ganske høy. Jeg kjøpte på tilbud, men ordinærpris på brødkniven lå på en 800 kr.

http://www.chroma-cutlery.com/haiku.htm

De så jeg også på, men likte ikke håndtaket på dem.

Annonse
Skrevet
Vi var og tittet på Victorinox for et par dager siden, og jeg synes de var altfor lette. Jeg liker at de ligger godt i hånden :forvirret:

De så jeg også på, men likte ikke håndtaket på dem.

Det er en svakhet med de Victorioxs knivene og det er at stålet er litt bløtt slik at de må skjerpes ofte. ( Har en sjølv så dette veit eg )

Denne (om linken virker) er en super kniv. Litt dyr men kvalitet koster.

Skrevet

Her går det stort sett kun i tupperware, og de er vi utrolig fornøyde med :jepp:

Kokkekniven er passelig tung og brødkniven har et utroolig deilig håndtak. Ikke er det så gal pris heller.

www.tupperware.no

Gjest strykebrett
Skrevet

De kokkeknivene til Victorinox som har helstål i skaftet er ganske mye tyngre enn de vanlige trancherknivene, har du testet disse dersom du liker litt tyngre kniver?

Skrevet

"Det er en svakhet med de Victorioxs knivene og det er at stålet er litt bløtt slik at de må skjerpes ofte. ( Har en sjølv så dette veit eg )

Denne (om linken virker) er en super kniv. Litt dyr men kvalitet koster."

Får ikke til sånn som dere gjør, så da må jeg sitere på min måte til jeg lærer det riktig.

Den type kniv du viser til har jeg fra Øyo.

http://www.oeyo.no/comweb.asp?segment=1&ID=12

Japansk kokkekniv. Den er helt super når du kutter litt harde grønnsaker som gulrøtter og kålrot. Ikke noe henger igjen på kniven!

Jernia har de her jeg bor.

Skrevet
Det er en svakhet med de Victorioxs knivene og det er at stålet er litt bløtt slik at de må skjerpes ofte. ( Har en sjølv så dette veit eg )

Denne (om linken virker) er en super kniv. Litt dyr men kvalitet koster.

Den så bra ut, vet du hvor de selges?

Her går det stort sett kun i tupperware, og de er vi utrolig fornøyde med :jepp:

Kokkekniven er passelig tung og brødkniven har et utroolig deilig håndtak. Ikke er det så gal pris heller.

www.tupperware.no

Jeg har flere tupperkniver, og de kan ikke sammenlignes med skikkelig gode kniver.

De kokkeknivene til Victorinox som har helstål i skaftet er ganske mye tyngre enn de vanlige trancherknivene, har du testet disse dersom du liker litt tyngre kniver?

Ingen av butikkene jeg har vært innom har hatt andre enn de med treskaft, så jeg får titte etter den med stål.

"Det er en svakhet med de Victorioxs knivene og det er at stålet er litt bløtt slik at de må skjerpes ofte. ( Har en sjølv så dette veit eg )

Denne (om linken virker) er en super kniv. Litt dyr men kvalitet koster."

Får ikke til sånn som dere gjør, så da må jeg sitere på min måte til jeg lærer det riktig.

Den type kniv du viser til har jeg fra Øyo.

http://www.oeyo.no/comweb.asp?segment=1&ID=12

Japansk kokkekniv. Den er helt super når du kutter litt harde grønnsaker som gulrøtter og kålrot. Ikke noe henger igjen på kniven!

Jernia har de her jeg bor.

De så veldig gode ut de også! Skal sjekkes :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...