Gå til innhold

Lydighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :).

Lurer på om det er flere her som trener og konkurrerer lydighet med hunden sin? Selv har jeg ei border-collie tispe jeg går lp med.

Hadde vært fint med noen å dele erfaringer, glede, frustrasjo osv med :). Og om noen bor i Trondheims-området så kanskje vi kunne ha trent sammen av og til :)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør! Kan jo starte med å skrive om et lite problem jeg har for tiden:

Jada, Trollet mitt har sluttet å ville dekk og bli. Alt annet er mer spennende. Nærmeste stein må bare luktes på osv. Eller situasjonen er slik; Jeg ber henne ligge og bli. Går ca tre skritt unna og snur meg. Teller innvendig og skal egentlig gjøre det i et par minutter. Det ender med at Trollet reiser seg etter tjue sek. Ok, så da korter jeg inn på tiden. Men i det jeg nesten er gått bort til henne, så reiser hun seg. What to do? Jeg vil ikke tvinge henne ned i dekk, da Trollet tydeligvis ser på det som straff. Har prøvd godbiter og trent dekk fra begynnelsen igjen. Jeg klarte apellmerket, og da klarte hun såvidt dekk fra avstand...

Noen tips?

Skrevet

Åå, som jeg kjenner den følelsen.... Et skritt frem, og to tilbake ;). Men jeg tror du må gå enda mere tilbake til start enn det du allerede har gjort altså. Bare stå ved siden av hunden og belønn den for å ligge rolig. Kanskje bare noen få sekunder i starten, også øker du etterhvert. Husk å belønn mens den ligger da, og ikke etter at du har kommandert "sitt opp", for da vil du få en hund som reiser seg for tidlig. Etterhvert som det går bedre så kan du stille deg foran hunden,også øker du avstanden gradvis. Nå er ikke jeg noen guru da, men jeg tenker at på en slik øvelse er det greit å belønne på en rolig måte. F.eks med godbit og stemme, og IKKE kong/ball osv. Det for at hunden skal skjønne at det er en rolig øvelse. Men på øvelser som krver mer intensivitet kan du heller bruke lek som belønning :).

Ettersom hunden din har tatt appellmerket så vil den nok kjapt forstå øvelsen igjen tenker jeg :). Nå vet jo ikke jeg hvor gammel hunden din er, men om den er i en trass-periode så kan det jo være at den bare tester deg litt ;). Da gjelder det å være en god leder, og holde hodet kaldt :).

Hvor gammel er hunden din, og hvilken rase er det :)?

Skrevet
Ettersom hunden din har tatt appellmerket så vil den nok kjapt forstå øvelsen igjen tenker jeg :). Nå vet jo ikke jeg hvor gammel hunden din er, men om den er i en trass-periode så kan det jo være at den bare tester deg litt ;). Da gjelder det å være en god leder, og holde hodet kaldt :).

Hvor gammel er hunden din, og hvilken rase er det :)?

Har begynt å trene dekk på en rolig måte. Og ho ligger lengre og lengre. Så får satse på at vi klarer det tilslutt :)

Troll er ei border collie tispe på snart ett år. Nettopp vært gjennom den værste "trassalderen" med ho.

Skrevet

Så bra at det går riktig vei da :)! Selv holder vi på med klasse 2-øvelsene nå, og håper på å debutere i kl 2 i høst. Men vi sliter litt med avstandskommanderingen, så vi får se....

Lykke til videre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...