Gå til innhold

Jeg skal begynne å trene! :DD

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tommy_*
Skrevet

Jeg er en gutt på 14 år som skal begynne å trene styrketrening! Jeg er en liten spjekling på 50 kg og 168 cm. Hvordan skal jeg begynne egentlig?? :)

Jeg har planer om å trene knebøy, benkpress og markløft. Altså de tre store øvelsene som trener masse muskelgrupper. Men jeg er driiit svak og vet ikke hvor mange kg jeg skal starte på.. :/

Hjelp plzz??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er en gutt på 14 år som skal begynne å trene styrketrening! Jeg er en liten spjekling på 50 kg og 168 cm. Hvordan skal jeg begynne egentlig?? :)

Jeg har planer om å trene knebøy, benkpress og markløft. Altså de tre store øvelsene som trener masse muskelgrupper. Men jeg er driiit svak og vet ikke hvor mange kg jeg skal starte på.. :/

Hjelp plzz??

Du starter med ingenting, så øker du litt og litt for hver gang. Dvs. Første gang tar du bare stanga på de øvelsene der, så øker du med 2.5 kg hver gang

Skrevet

Om du skal trene på ett senter så ville jeg spurt om å få en time med en veileder. Dere kan lage ett program til deg.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Om du skal trene på ett senter så ville jeg spurt om å få en time med en veileder. Dere kan lage ett program til deg.

Signerer!

Og hvis du begynner å trene med en del kilo etter hvert, så kan du pådra deg alvorlige belastningsskader dersom du utfører øvelsene feil. Like greit å trene riktig med en gang.

Skrevet

Hjelp plzz??

De fleste treningsstudioer har aldersgrense på 16 år, og det er ikke uten grunn. Når du er så ung som du er utvikler kroppen seg fremdeles mye, og den er ikke klar for store belastninger. Du kan fint trene styrke, men da bør du begrense deg til å bruke din egen kropp som manual, det vil si å gjøre styrkeøvelser på gulv eller matte uten bruk av aparater.

Hvis du nå absolutt ikke vil høre på fornuft og har funnet et uansvarlig studio som tar inn folk under 16 så begynn i hvertfall med lave vekter. Begynn med så lav vekt at du klarer 15-20 repitisjoner. Så tar du 10 sekunders pause, tar så mange du klarer igjen men maksimalt 20 rep, 10 sekunders pause og så enda en serie på maksimalt 20 rep. Da skulle du i hvertfall ikke ha noen særlig risiko for å overbelaste musklene og senene dine.

Knebøy, benkepress og markløft bør du vente lenge med. Det kan være aktuelt når du har trent opp musklene en del, og du bør som sagt være minst 16 år. Men, det er din kropp, om du absolutt må ødelegge den før du er voksen, så værsågod.

Hvis du nå absolutt skal begynne på et studio så begynn på aparater som trener hver muskelgruppe separat slik at du kan ta serier på inntil 3 X 20. Klarer du 3 X 20 så kan du øke med én enhet / ett hakk neste gang. Tren biceps, triceps, ryggmusklene, magemusklene, brystmusklene og beina separat på hvert sitt aparat.

Skrevet (endret)
De fleste treningsstudioer har aldersgrense på 16 år, og det er ikke uten grunn. Når du er så ung som du er utvikler kroppen seg fremdeles mye, og den er ikke klar for store belastninger.

Dette var gunnen til at jeg anbefalte TS å snakke med en veileder. Han er ung og om han skal trene styrke, så bør det ihvertfall ikke skje uten riktig veiledning. Men det stemmer med aldersgrense så det blir vel ett problem da..

Endret av Lotte27
Skrevet (endret)
Når du er så ung som du er utvikler kroppen seg fremdeles mye, og den er ikke klar for store belastninger. Du kan fint trene styrke, men da bør du begrense deg til å bruke din egen kropp som manual, det vil si å gjøre styrkeøvelser på gulv eller matte uten bruk av aparater.

Dette er god gammel "sånt som alle vet"-kunnskap som ikke ser ut til å ha noe særlig belegg i virkeligheten, det finnes ingen forskning som tyder på at det faktisk skal være skadelig for voksende tenåringer å løfte tungt. Norges Styrkeløftforbund tar opp nybegynnere fra det året de fyller 12.

Dette programmet her er forøvrig opprinnelig designet nettopp for fjortiser: http://startingstrength.wikia.com/wiki/Sta...g_Strength_Wiki og jeg anbefaler det på det aller varmeste. Unngå for all del apparater, de fungerer ikke bra som forberedelse til frivekter. Finn heller noen erfarne styrkeløftere til å hjelpe deg med teknikk enn en eller annen veileder på et treningssenter; det er mange av sistnevnte som egentlig ikke har peiling på hva de driver med (mens en erfaren styrkeløfter har løfta tungt i benk, bøy og mark mange mange ganger uten å bli ødelagt av det).

Endret av Leifr
Gjest Gjest_Tommy_*
Skrevet

Tusen takk!! Jeg skal prøve det sjekke ut det programmet Lefir. :D

jeg har hørt om noe som heter kalorier. Hvor mange trenger jeg? :)

Skrevet
Tusen takk!! Jeg skal prøve det sjekke ut det programmet Lefir. :D

jeg har hørt om noe som heter kalorier. Hvor mange trenger jeg? :)

Du er 14 år gammel og dermed burde du være midt i den verste voksealderen. Hvis du i tillegg begynner å trene (og spesielt med tung styrketrening) er svaret omtrent "så mange kalorier som du kan få tak i".

Skrevet
Du er 14 år gammel og dermed burde du være midt i den verste voksealderen. Hvis du i tillegg begynner å trene (og spesielt med tung styrketrening) er svaret omtrent "så mange kalorier som du kan få tak i".

ENIG!! :jepp:

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Tommy_*
Skrevet

Jeg skal begynne å trene nå på mandag (endelig), men var der i dag for å sjekke ut og prøve meg litt.

Jeg klarte 27 KG max, altså det tyngste jeg klarte en gang var 27 kg, og derfor lurer jeg

på om det ikke blir alt for lett å bare begynne med stanga?! (stanga veier 7.3 kg)

;)

Skrevet

Hva slags stang er dette? Det finnes en del forskjellige typer; en standard olympisk eller styrkeløft-stang veier 20 kg.

Det er ikke så fryktelig viktig hvor mye du klarer å løfte én gang til å begynne med, det som betyr noe er hvor tungt du kan kjøre sett på 5 eller 8 eller hva det nå enn er du bruker i hvilket program du nå skal kjøre.

Gjest Gjest_Tommy_*
Skrevet

Det er en 1.75cm stang.

Jeg skal kjøre 5x5. Stronglifts eller noe sånt. :)

Skrevet
Det er en 1.75cm stang.

Jeg skal kjøre 5x5. Stronglifts eller noe sånt. :)

Bra begynnerprogram. Baseøvelser er konge.

Gjest Gjest_Tommy_*
Skrevet

Er det vanlig at den første økta er ganske lett på stronglifts?

Skrevet
Er det vanlig at den første økta er ganske lett på stronglifts?

Når du begynner med bare stanga, ja. De aller første øktene handler mest om å øve inn teknikk. Det er vel meninga at det skal mer vekt på stanga hver gang, så det slutter tidsnok å være lett.

Gjest Gjest_Tommy_*
Skrevet

Ja, man skal øke med 2.5kg hver gang så det blir fort tyngre. Heldigvis. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...