Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #1 Skrevet 19. september 2009 Jeg har fått flere hoder med blomkål og mer blir det nok i tiden framover. Det er ikke yndlingsgrønnsaken min, så nå trenger jeg oppskrifter på retter der det går med store mengder blomkål. Helst vegetariske så alle spiser det.
Gjest SmallTalk Skrevet 19. september 2009 #2 Skrevet 19. september 2009 Jeg har fått flere hoder med blomkål og mer blir det nok i tiden framover. Det er ikke yndlingsgrønnsaken min, så nå trenger jeg oppskrifter på retter der det går med store mengder blomkål. Helst vegetariske så alle spiser det. Blomkålsuppe? Garantert vegetarisk, og inneholder MYE blomkål. Og i tillegg så smaker det kjempe godt!
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #3 Skrevet 19. september 2009 Blomkålsuppe? Garantert vegetarisk, og inneholder MYE blomkål. Og i tillegg så smaker det kjempe godt! Jeg forsøker meg gjerne på blomkålsuppe, om du eller noen andre har en god oppskrift som dere vil dele.
LilleBille Skrevet 19. september 2009 #4 Skrevet 19. september 2009 Blomkålsalat er kjempegodt - og passer til "alt" - eller alene • 1 stk. blomkål i buketter • 1 stk. finhakket sjalottløk • 2 ss lettrømme • 4 ss ravigottesaus • saften av ½ stk. sitron • 1 ts salt • ½ ts pepper • 1 ts sukker Blomkålen deles i små, fine buketter og vaskes. Lag en dressing av de øvrige ingrediensene og vend de rå blomkålbukettene i.
LilleBille Skrevet 19. september 2009 #5 Skrevet 19. september 2009 Blomkålsuppe (til 2-3 personer) 1 blomkål (400 g) 1 liter kraft 3 ss hvetemel 2 dl melk 3-4 ss fløte (kan sløyfes) 1 eggeplomme (kan sløyfes) salt og pepper Tilberedning: Del blomkålen i fire. Skrell bort det ytterste av stilken og skjær stilken i skiver. Kok blomkålen mør i litt av kraften. Del halvparten av blomkålen i små buketter. Hakk eller mos resten. Kok opp mos og kraft. Tilsett jevning av mel og melk mens du rører. La suppen småkoke i 5 minutter. Tilsett blomkålbukettene. Bland fløte og eggeplomme. Trekk suppekjelen av varmen, og tilsett eggeblandingen under omrøring. Varm forsiktig opp til like under kokepunktet til suppen tykner litt. Smak til med salt og pepper.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #6 Skrevet 19. september 2009 Blomkålgrateng! Det er ulike måter å lage den på, avhengig av hvor mye tid man gidder å bruke (f eks de som skal ha inn vispet eggehvite tar lang tid, men får fin konsistens). Ville googlet noen oppskrifter på dette, jeg har gjort det og satt sammen etter hva jeg har hatt tilgjengelig (men det er godt å bruke yoghurt naturell e.l i stedet for å koke hvit saus... og det går fortere. Har gjerne sennep, jeg bruker dijon-sennep, blandet inn)
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #7 Skrevet 19. september 2009 Jeg fant en oppskrift på blomkålmos. Var enkelt å greit å koke et hode (eller et halvt slik jeg gjorde) mørt. Så moser man med maskin, og jeg brukte en spiseskje smør. Melk/vann for bedre konsistens. (Her har du jo i hva du vil). Så serverer du det jo bare til hva enn du skal ha til middag! Jeg ser også for meg å virkelig finmose noe slikt og bruke til saus... Så har du jo også en ide jeg liker godt: Man rasper ukokt blomkål, og bruker som ris, i retten "stekt ris med tilbehør". Man steker kylling/kjøtt, grønnsaker osv slik man pleier, heller i "risen" og blander og varmer alt. Ha gjerne på soyasaus, eller noe annet, eller ingenting. Den trenger ikke lange tiden for å bli gjennomvarmet. Et tips: blomkål ETER soyasaus, så ha i mye mindre enn du tror du vil ha i. Det blir fort for mye...
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #8 Skrevet 19. september 2009 Blomkål er bra i indiskinspirerte curryer, funker fint vegetarisk.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #9 Skrevet 19. september 2009 Som forrige gjest skriver - blomkålpuré er kjempegodt. Kok blomkål og mos med stavmikser sammen med feks en klatt crème fraîche og en neve revet parmesan, samt salt, pepper og litt revet muskat. Ellers vil jeg anbefale blomkål i curry - det er dødsgodt! Blomkålcurry.
Jerle Skrevet 19. september 2009 #10 Skrevet 19. september 2009 Kok blomkål mørt(1 for 2 pers 2 for 4 pers osv.), legg det på serveringsfat. Hell over hjemmelaget hvit saus, og reker eller bacon på toppen. Serveres med godt brød. Nam! Kan også ta over litt ost og gratinere det før servering.
Pia Sava Skrevet 24. september 2009 #11 Skrevet 24. september 2009 Blomkålgrateng er kjempegodt! Laget m.a. en gang jeg hadde en veninne, som er vegetarianer, på besøk. Da droppet jeg skinke i en del av formen, der hun fikk forsyne seg. Dette hadde hun ikke smakt før, og syntes det var kjempegodt! Jeg også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå