Gjest Max Mekker Skrevet 19. september 2009 #1 Skrevet 19. september 2009 Er det noen som har gode sparetips når det skal bygges hus? Hva kan man spare inn på og hva bør man bruke penger på? Jeg trenger rett og slett råd til å gjøre dette så nøkternt som mulig uten at det går på bekostning av livskvaliteten. Noen gode råd?
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 19. september 2009 #2 Skrevet 19. september 2009 Vi sparte på alt mulig da vi bygde hus og oppgraderte etterhvert senere. For meg var det viktigst å få eneboligen opp. MEN .. når man skal oppgradere i ettertid så må man huske at alt blir MYE dyrere enn å gjøre det med en gang.
Gjest Max Mekker Skrevet 19. september 2009 #3 Skrevet 19. september 2009 Kan jeg spørre hva dere da sparte på? Og oppgraderte dere litt etter hvert eller alt samtidig?
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 19. september 2009 #4 Skrevet 19. september 2009 Vi hadde f.eks. ikke fliser på badet, vi kjøpte ikke dyre baderomsmøbler, vi bygde ikke dyre skyvedørsgarderober, vi valgte ikke å steinlegge gårdsplassen, vi valgte rimelig garasjeport, vi hadde med oss nesten bare gamle møbler, valgte rimeligste toaletter og vasker, vi innredet ikke vaskerommet, vi valgte ikke dyre belysningløsninger, vi valgte billigste innertrapp i furu som ble beiset lik eik ... osv, osv. I ettertid har vi gjort masse, malt og fikset opp trappen, innredet vaskerom, pusset opp badet, fått nye skyvedørsgarderober, ny garasjeport, steinlagt gårdsplass, osv
Gjest Max Mekker Skrevet 20. september 2009 #5 Skrevet 20. september 2009 Tusen takk for svar. Kan jeg også spørre om hvor mye dere endte på til slutt og hvor stort eneboligen deres er? Dere har i grunnen gjort det slik jeg tenker å gjøre det.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 21. september 2009 #6 Skrevet 21. september 2009 Anbefaler dere ikke å spare på: Baderom (fliser etc) Kjøkken Elektriske punkt etc. Oppvarming Det dere kan spare på er: Garderobeskap (om dere kjøper ferdighus, så be de trekke garderobeskap ut av prisen. Kjøp selv og sett opp selv; Ikea el. skapnett er rimelige) Benkeplate (Om dere ønsker steinplate o.l. så kan dere evt. spare til dette senere. En benkeplate er ikke så vanskelig å bytte ut etterhvert). SØK PÅ NETTET. Når det gjelder blandebatteri, klosett m.m. er dette noe dere kan finne MYE rimligere på nett. Møbler. Bruk det dere har, evt. mal. El. søk på nett! Peis? Gjør klart til peisoppsett, men vent med innkjøpet. Uteareal: Ikke legg noe dekke første året. Dette bør sette seg, og dere bør bo dere til slik at dere ikke gjør noe som dere angrer på- Platting: Hva med å støpe platting? Dette kan gjøres samtidig som huset settes opp, noe dere vil spare på i lengden. Lykke til med huskjøp! Vi havnet på ca. 24 000,- pr. kvadratmeter (Regnet ut fra BOAREAL). Dette inkl. alt: Tomtekjøp, hus, gress og planering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå