Gå til innhold

Min datter får ikke ta bussen hjem på fredager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter som har begynt i 7. klasse. Hver fredag så slutter de 13:00, samtidig som bussen kjører forbi skolen. De bruker ca 3-5 minutter på å gå til bussholdeplassen så de rekker den ikke. Og må da stå i en time å vente på neste hvis de ikke bare går.

Samme var det i fjor, men da var det på en tirsdag. Kanskjke litt bedre enn på en fredag da de fleste vil hjem fortest mulig.

Det er 4.5 km fra der jeg bor og til skolen, noe ca havle klassen også har, 4,5 til 3 km, avhengig av hvor de bor.

Hvorfor må skolen ha det på den måten? Klassen er på en måte delt, noen bor den samme veien min datter bor og rekker ikke da bussen, den andre havparten bor motsatt vei, har ca 1-3 km til skolen de fleste av dem, og de rekker bussen.

Høres sikkert ut som et sutreinnlegg, men hva synes dere? Kunne ikke klassen ha sluttet 5 minutter før så hele klassen fikk ta bussen?

Nå er det bare de to 7.ende klassene som slutter sånn så derfor kommer det ikke skolebuss den dagen.

Noen vil kanskje si at de har jo bare gått av å gå, men de fleste i klassen går nå på en eller annen form for idrett (vet ikke om noen som ikke gjør). Min datter driver med dans, noe over halvparten av jentene gjør og de har gym i tilegg en gang i uka, så tror ikke for lite trim er noe problem. Også er det jo bare halve klassen som ikke rekker bussen.

Blir vel kanskje værre på vinteren om det er 20 kuldegrader ute og de gå 4,5 km eller stå i en time å vente, selv om det ikke er verdens undergang heller. Men er det noe man kan gjøre?

Vet at flere foreldre klaget til skolen om dette i fjor, men til ingen nytte. Og 5 minutter før, hva gjør vel det? Hadde de hatt et 5 minutter kortere friminutt eller spisepause (noe faktisk klassen er enig i) så hadde det jo blitt like mange skoletimer som de uansett skal ha.

Lærerene er visst tydelig strenge på at de ikke får gå noe før så de rekker bussen heller, selv om de ofte har fått gått tidligere (som 5-10 miutter kanskje) andre dager, men til ingen nytte egentlig da de uansett må vente på bussen, så de kommer ikke noe før hjem uansett da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har ikke prøvd å kontakte busselskapet da, og prøve å få dem til å forskyve ruten sin litt?

Evt. ta det opp felles med lærer eller administrasjonen på en ordentlig måte?

Skrevet

Lærere hører vel alle mulige unnskyldninger for at ungene vil slippe unna, alle dager, alle timer.

"Tydeligvis" sier du. Hvor tydelig da? Har du som foresatt pratet med læreren, og gjort denne obs på hvordan dette ligger an?

Hvis ikke bør du ta en telefon til de øvrige berørte familiene, slik at dere taler med felles tunge.

Hvis læreren mot formodning ikke er såpass romslig, får dere insistere på hjemmeundervisning den tiden... Evt. ta en prat med rektor.

Men hvorfor skulle læreren sette seg på bakbeina? Ingen har vel vært frekk mot denne, eller kjeftet for at vedkommende ikke til enhver tid er tankeleser og finner på lure løsninger for å lette deres privatliv og fritid uoppfordret? Tenk om denne ikke engang har hatt tid til å reflektere over at dette er en problemstilling?

Gjensidig respekt, høflig og hyggelig tone, avklar på forhånd at resten av de berørte foreldrene er enige med deg - så skal du se det blir en løsning på det.

Men nå skal ikke jeg forstyrre deg mer. Du er sikkert ivrig etter å hive deg over telefonen ... så lykke til! :goodbye:

Skrevet

Det høres jo helt bak mål ut. Dette hadde jeg tatt opp med rektor - selvfølgelig på en ordentlig måte.

Skrevet

Jeg jobber som lærer ved en skole der det er en del elever som er avhengig av buss. Hvert år tilpasses bussrutene elever som skal i forskjellige retninger. Siste time slutter 14.00, da går bussen 14.05 etc

Kontakt busselskapet, og hør med dem!

Gjest Patronella
Skrevet

Det er IKKE skolens problem at buss-tidene ikke passer noen av elevene. Enten så må dere ta det opp med buss-selskapet ellers så må elevene sykle til skolen - event. vente på neste buss.

Sønnen min har akkurat det samme på hans videregående skole. Pga endringer i skoletimene så slutter de litt senere iår enn ifjor. Dette fører til at han ikke rekker jobben hvis han skal ta bussen. Det er HANS problem og ikke SKOLENS problem.

Skrevet

Da er det slik at skolen skal slutte av noen minutter tidligere slik at elevene rekker bussen de skal med. Dette må taes opp fortest mulig, da dette kan skape problematikk i forhold til at barna ikke vil på skolen.

Gjest Gjest_Petronella_*
Skrevet
Da er det slik at skolen skal slutte av noen minutter tidligere slik at elevene rekker bussen de skal med. Dette må taes opp fortest mulig, da dette kan skape problematikk i forhold til at barna ikke vil på skolen.

Hvorfor skal skolen rette seg etter noe som gjelder et fåtall elever?

Skrevet
Det er IKKE skolens problem at buss-tidene ikke passer noen av elevene. Enten så må dere ta det opp med buss-selskapet ellers så må elevene sykle til skolen - event. vente på neste buss.

Sønnen min har akkurat det samme på hans videregående skole. Pga endringer i skoletimene så slutter de litt senere iår enn ifjor. Dette fører til at han ikke rekker jobben hvis han skal ta bussen. Det er HANS problem og ikke SKOLENS problem.

Selvsagt, og enig i det. Men jeg skjønner bare ikke poenget. Hvorfor må de absolutt slutte når bussen går? Hadde det gjaldt hele skolen så hadde det jo vært noe rettferdig, men det gjlder kun ca halve klassen også. Men selvsagt så er det ikke verdens undergang og heller ingen big deal, men elevene er ikke helt fornøyd med dette og flere elver har klaget og var egentlig noe nysgjerrig på hva andre egentlig mente. Burde ikke skolen lagt opp til at skolen sluttet sånn at de rakk bussen, spesielt når de fleste har veldig lang skolevei?

Har selv aldri tatt opp dette med skolen, da andre foreldre har gjort det, men tror jeg skal høre med bussselskapet. Noen som vet om det er noe til nytte? Kanskje bedre hvis flere tar det opp?

Skrevet

Det stemmer faktisk ikke. Det er to 7.klasser og det er sikkert rundt 20 elever til sammen som skal samme vei her som ikke rekker bussen fordi skolen slutter samtidig som bussen kjører.

Skrevet

Kjære vene, det er da lov til å være fornuftig og romslig. "Ikke skolens problem", sier du, litt av en holdning... Det burde være en smal sak for skolen å tilpasse dette til elevene. F.eks. knipe av fem-10 minutter av det lengste friminuttet på fredagen (eller en annen dag), slik at timetallet uansett blir eksakt. Jeg tror de fleste lærere og skoleledelser er litt mer fleksible og empatiske enn hva du tydeligvis synes å være. Jeg synes ikke det er riktig at 12-13 skal måtte gå nesten ei halv mil hjem fra skolen på fredagene, bare fordi skolen ikke greier å finne en løsning på disse fem minuttene. Alternativt kan man selvfølgelig kontakte busselskapet, og høre om det er muligheter her.

Hvor mange er "et fåtall elever" for deg?

Gjest Gjest_Petronella_*
Skrevet
Kjære vene, det er da lov til å være fornuftig og romslig. "Ikke skolens problem", sier du, litt av en holdning... Det burde være en smal sak for skolen å tilpasse dette til elevene. F.eks. knipe av fem-10 minutter av det lengste friminuttet på fredagen (eller en annen dag), slik at timetallet uansett blir eksakt. Jeg tror de fleste lærere og skoleledelser er litt mer fleksible og empatiske enn hva du tydeligvis synes å være. Jeg synes ikke det er riktig at 12-13 skal måtte gå nesten ei halv mil hjem fra skolen på fredagene, bare fordi skolen ikke greier å finne en løsning på disse fem minuttene. Alternativt kan man selvfølgelig kontakte busselskapet, og høre om det er muligheter her.

Hvor mange er "et fåtall elever" for deg?

4,5 km er ikke all verden for elever i 7. klasse, jeg for min del syklet lenger enn det hver dag da jeg gikk på ungdomsskolen.

Skrevet

Å tilpasse skoledagen slik du skisserer, med at de forskyver alle timeme fem minutter, funker faktisk ikke, med mindre elevene har samme lærer hele tiden. Husk at lærere i friminuttene skal rekke innom arbeidsplass for å bytte ut bøker/notater og også går inspeksjon i friminuttene. Er en grunn til at alle klasser har timer som starter og slutter på likt.

Å slippe elevene fem minutter hver fredag, gjør at de mister ganske mye undervisningstid i løpet av skoleåret. I tillegg til at man lærer elevene at tidstyveri er helt greit.

Dere får heller ta det opp med busselskapet og se om de kan forskyve ruta fem minutter.

Gjest Gjest_wenche_*
Skrevet

Det er da stor forskjell på barneskole og videregående. At en 7 klassing skal vente en time på buss er ikke greit.

Skrevet
4,5 km er ikke all verden for elever i 7. klasse, jeg for min del syklet lenger enn det hver dag da jeg gikk på ungdomsskolen.

Da jeg var ung... :fnise:

Jeg er helt enig, jeg synes ikke at 12-13-åringer skal måtte gå ei halv mil hjem vinteren gjennom, dersom det er en smal sak å gjøre noe med det.

Å tilpasse skoledagen slik du skisserer, med at de forskyver alle timeme fem minutter, funker faktisk ikke, med mindre elevene har samme lærer hele tiden. Husk at lærere i friminuttene skal rekke innom arbeidsplass for å bytte ut bøker/notater og også går inspeksjon i friminuttene. Er en grunn til at alle klasser har timer som starter og slutter på likt.

Jeg skjønner poenget ditt. Men dersom de slutter 13 på fredager, er det snakk om kun 1-2 timer etter lengste friminutt. Det burde være verdt et forsøk å snakke med skolens ledelse, det er stor sjanse for at en forskyvning er mulig.

Gjest Melchizedek
Skrevet

Om jeg så riktig så var det 1-3 kilometer og gå det er en gåtur på rundt 20 min det er ingenting og god trim er det

Skrevet
Om jeg så riktig så var det 1-3 kilometer og gå det er en gåtur på rundt 20 min det er ingenting og god trim er det

Det var 4,5 km. Mine barn har en skolevei på bare 4 km. Veien hjem fra skolen er 4 km bratte bakker, som i tillegg er trafikkfarlig slik at de har gratis skoleskyss. For meg hadde det vært uaktuellt å la de gå hjem. Det er ikke slik at alle bare kan gå eller sykle hjem. Nå vet vi jo ikke hvordan veien til ts er, men vi kan vel ikke bare gå ut fra at alle bor der det er flate, brede veier.

Skrevet

De har også spisepause på 30 minutter rett etter det første friminuttet og i følge min datter så er klasseforstandren der å leser for dem. Skulle det virkelig være et problem å korte den ned på 5 minutter?

Men vet at foreldre har tatt det opp til ingen nytte så tror jeg skal ta det opp med busselskapet. Synes det er litt leit at de skal slutte akkurat når bussen kjører forbi skolen så ikke rekker den. Og til og med på en fredag da fleste sikkert vil fortest mulig hjem å starte helga.

Skrevet
Det var 4,5 km. Mine barn har en skolevei på bare 4 km. Veien hjem fra skolen er 4 km bratte bakker, som i tillegg er trafikkfarlig slik at de har gratis skoleskyss. For meg hadde det vært uaktuellt å la de gå hjem. Det er ikke slik at alle bare kan gå eller sykle hjem. Nå vet vi jo ikke hvordan veien til ts er, men vi kan vel ikke bare gå ut fra at alle bor der det er flate, brede veier.

Her er det kun rett frem heleveien. For noen så må de over en vei, uten (nå husker jeg ikke hva det heter) de hvite stripene, men det er lite trafikk. Det er også kunn bare oppoverbakker så det tar jo litt tid for en 12-åring, spesielt når de går flere sammen også. Det er ikke akkurat gjort på 20-minutter.

Skrevet

Ta kontakt både med skolen og busselskapet/fylket. Er du saklig, og legger fram saken på en ordentlig måte, bør det kunne finnes en løsning.

Alternativet er at dere skriver i meldingsboka at "nn må gå kl 1255".

Siden dette gjelder så mange som tjue elever, og busselskapet kjører skoleruter, bør det la seg gjøre enten å laq bussen kjøre innom skolen, eller vente noen minutter. Lærer må selvsagt være klar over forholdet, at en forsinkelse koster mer enn en time. Enkelte skal kanskje rekke andre ting i helga - reiser for eksempel.

Hvor mange har egentlig opplevd noe somhelst matnyttig undervisning siste halvtimen-kvarteret en fredag på ungdomsskolen? En lærer som legger vektig undervisning til dette tidspunktet, burde mentalundersøkes. Så det er sikkert ikke noe stort problem å finne en løsning på dette, hvis du er løsningsorientert, og ikke begynner "forhandlingene" med å fortelle hvilken elendig lærer vedkommende er-

Og ja. Både det offentlige og det private bruker fleksitid, så klatre ned fra kjepphesten nå, dere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...