Gå til innhold

Planlegging av Backpacking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har nå i tankene å ta en skikkelig verden over backpacking. Selv går jeg på folkehøyskole nå, med hundekjøring, seiling og lærere som har vert med i Finnmarksløpet og seilet verden rundt på 3 år. Man blir veldig bitt av basillen.

Jeg har da i tankene å starte en plan for en lang backbacking. Jeg vil gjerne vite hvordan dette fåregår. Har selv fått det inntrykket, at man pakker en sekk, ikke har så mye penger, og bor forskjellige steder i korte og litt lengre perioder. Men penger må man få tak i. Noen som har holdt på med dette, og kanse vill dele experience, osv.

Planen er slik foreløpig:

- Ferdig på folkehøgskolen.

- 2 år med 3D og animasjon.

- Backpacking, og tjene inn penger som freelanser samtidig. (Vill dette være mulig? samtidig som man reiser verden over?)

Er 19 år. og vill da være 22-23 når dette fåregår. =)

Jeg tenker at det kan fåregå i løpet av et år eller flere. REise jorda rundt mens man er ung!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men tenkte jeg skulle tipse deg med www.couchsurfing.org :) Er veldig glad i reising selv, og dette er en side jeg har blitt veldig entusiastisk til. Kort forklart så er det en side for alle som er reiseglade, og som også vil lære om lokalturen, altså de som ikke nødvendigvis må sove på hotel. Så kan man låne bort sofaen din til andre reisende, så de ikke trenger å bo på hotell, og du får sove hos andre når du er ute og reiser. Du trenger ikke låne bort sofaen, men det er veldig hyggelig å møte andre reisende! Dette kunne hvertfall kuttet veldig ned på bokostnadene dine :)

Lykke til!

Skrevet
denne siden ineholder endel tips til hvordan du bør planlegge, hva du bør ha med osv.
Skrevet

Du burde nok ha med en del penger, hvertfall om du skal reise over tid, man kan leve billig å spare inn en del penger men i fremmede land, hvor man kanskje ikke snakker språk osv er det greit å være beredt.

Ikke planlagte situasjoner kan oppstå.

Ellers er det å backpakke utrolig herlig å man opplever så sykt mye.

Anbefaler sider som Hostelworld.com ellers er kilroy veldig flinke med å hjelpe med tips å råd om backpakking, og husk reiseforsikring!

Skrevet

Ikkje planlegg for masse, ta det som det kjem. Ikkje rekn med å tene pengar underveis. Eg har hatt 2- 3 jobbar i eit halvt år og kun jobba før kvar tur, så eg har hatt pengar. Du kan jobbe for kost og losji på barneheimar ol i ein del land, men ikkje rekn med å få lønn utanom dei vestlege landa, og der er det temmeleg strengt med arbeidstillatelse og slike saker. Pass på alle vaksinene, og ta med deg vaksinasjonskortet ditt. Hugs å sjekke opp behovet for visum, kan ta ein del tid å få tak i det, og det kostar litt peng. Hugs at dersom du reiser aleine så må du vere veldig forsiktig med å ta imot drinkar frå andre, samt å verte tydeleg berusa. Reise aleine er kjekt, eg var 21- 22 første gong eg reiste aleine på backpacking, men ver forsiktig. Og kos deg! Det er ganske så herleg! Og skremmande fritt, noko som fører til at ein blir litt rotlaus om ein gjer det for mykje og for ofte (som eg har...)

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Åhhh! Jeg kunne skrvet flere meter om backpacking!! :)

men de fleste og viktigste tipsene er dekket allerede ser jeg.

har bare lyst til å legge til: frivillighetsarbeid.

det gjorde at min backpacker-tur ble veldig spesiell. Du møter masse folk som gjerne også reiser alene, får venner for livet, får oppleve et annet lands kultur på nært hold, møte mennesker du nok ikke ville bli kjent med ellers, og ikke minst - du får muligheten til å bidra til med å gjøre andres liv bedre.

Det er flere private organisasjoner som organiserer slikt arbeid, men jeg føler at jeg ble litt lurt av dem. Sjekk heller ut humanitære organisasjoner, eller finn ut av det når du kommer til et sted. lonley planet har ofte listet opp noen muligheter.

Og, ja forbered deg på å bli rotløs...et a4 liv i Norge kan virke ganske uinteressant når du kommer hjem...

Ellers, planlegg så lite som mulig, ta med deg så lite som mulig, spar opp så mye penger som mulig.

Gjør research på visum og vaksiner, ta resten som det kommer. Ikke kast bort penger (og vekt) på å kjøpe lonleyplanet-bok, særlig hvis du skal dekke flere kontinenter. Du får lastet ned kapitler av bøkene for en billig penge på lonleyplanet.com, ha dem på minnepinne og print ut noen sider om nødvendig. Bruk ellers lonleyplanet-bøkene så lite som mulig. Da unngår du de stedene "alle" backpackere drar til...

God Tur!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...