Gjest Gjest_gunn_* Skrevet 19. september 2009 #1 Skrevet 19. september 2009 Ved 4 ukers ferie og 10,2% feriepenger får man full lønn i 11 mnd. og feriepenger den siste måneden, men hvis man har 5 ukers ferie og 12% feriepenger - skal da trekket for den femte ferieuken fordeles jevnt på 11 måneder eller hvordan gjøres dette i praksis?
Gjest Blondie65 Skrevet 19. september 2009 #2 Skrevet 19. september 2009 Man trekkes for 5 virkedager med lønn den måneden feriepengene utbetales.
Gjest Gjest_gunn_* Skrevet 19. september 2009 #3 Skrevet 19. september 2009 Man trekkes for 5 virkedager med lønn den måneden feriepengene utbetales. Så da får jeg altså lønn for 5 dager mindre måneden etter? Mao: jeg får vanlig lønn i 10 mnd, feriepenger i én og én måned med vanlig lønn minus 5 dager? Eller misforsto jeg noe her?
Gjest Blondie65 Skrevet 19. september 2009 #4 Skrevet 19. september 2009 Så da får jeg altså lønn for 5 dager mindre måneden etter? Mao: jeg får vanlig lønn i 10 mnd, feriepenger i én og én måned med vanlig lønn minus 5 dager? Eller misforsto jeg noe her? Ja du misforstod. Du får vanlig lønn i 11 måneder. Den 12. måneden (vanligvis juni) får du feriepenger minus ferie. Dvs. at du får opptjente feriepenger minus 5 uker ferie - siden det er flere fereuker enn det er uker i en hel måned blir det overskytende trukket av ferien. Lønnen for den måneden ser altså slik ut: Vanlig månedslønn + feriepenger - lønn for ferieukene = utbetalt beløp Tidligere - da vi hadde 4 uker + 1 gro dag som ferie betydde dette at vi fikk litt lønn denne måneden også fordi vi hadde et par dager mindre ferie enn en hel måned. Nå er det omvendt og vi får et lite trekk i feriepengene på 5 dager fordi det er litt flere dager ferie enn en hel måned.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. september 2009 #5 Skrevet 19. september 2009 I noen bedrifter er det slik at man ikke får lønn i juli - da vil det bli vanlig lønn i 10 måneder, lønn og feriepenger i juni og ingen lønn i juli. Jeg aner ikke hvilken måned de da trekker de 5 ekstra feriedagene fra? Kanskje de blir trukket den måneden feriepengene blir utbetalt?
Gjest Gjest_gunn_* Skrevet 19. september 2009 #6 Skrevet 19. september 2009 Ja du misforstod. Du får vanlig lønn i 11 måneder. Den 12. måneden (vanligvis juni) får du feriepenger minus ferie. Dvs. at du får opptjente feriepenger minus 5 uker ferie - siden det er flere fereuker enn det er uker i en hel måned blir det overskytende trukket av ferien. Lønnen for den måneden ser altså slik ut: Vanlig månedslønn + feriepenger - lønn for ferieukene = utbetalt beløp Tidligere - da vi hadde 4 uker + 1 gro dag som ferie betydde dette at vi fikk litt lønn denne måneden også fordi vi hadde et par dager mindre ferie enn en hel måned. Nå er det omvendt og vi får et lite trekk i feriepengene på 5 dager fordi det er litt flere dager ferie enn en hel måned. Skjønner Tusen takk! (du har forresten alltid så bra svar du)
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #7 Skrevet 19. september 2009 Og JEG lurer på: Får vi totalt utbetalt det samme på ett år enten man har 10,2% feripenger eller 12%? (altså blir lønn + feriepenger totalt sett det samme)
Gjest Blondie65 Skrevet 19. september 2009 #8 Skrevet 19. september 2009 Og JEG lurer på: Får vi totalt utbetalt det samme på ett år enten man har 10,2% feripenger eller 12%? (altså blir lønn + feriepenger totalt sett det samme) Og du er alt for lat til å regne ut dette selv? Det blir litt mindre (0,12 %) utbetalt ved 5 ferieuker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå