Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #1 Skrevet 19. september 2009 Hei vurderer å kjøpe hest men er litt usikker på om eg har råd, hvor mye koster det sånn ca i mnd med for og stallplass? Er en travhest eg vil ha, de trenger jo gjerne mer for enn en vanlig ride/kosehest
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #2 Skrevet 19. september 2009 Kommer an på hvor du bor, tror du må regne fra 2500 og opp. Enkleste er å sjekke stallene i nærmiljøet for å finne prisnivået. Husk å regne med hovslager, forsikring, markkurer, det av for eller spon som ikke er inkl i stalleien, slitasje på utstyr og buffer til uforutsette utgifter når du setter opp budsjett. (Sikkert noe jeg har glemt som bør være med) Både flis, høy og hovslager kan variere i pris etter hvor du bor.
kissmequick Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 Utenfor byer og sånt tror jeg stall-leien ligger på rundt 2500 - 3000, dette er som regel hvis du tar noen av foringene / utslipp selv. Vet venninna mi betaler rundt 5000 i oslo, ikke veldig sentralt, der de tar morgen -og middagsforingen, og slipper ut, hun tar inn og de andre foringene. I tillegg må du regne hovslager, hver sjette uke, vetrinær, flis / høy hvis det ikke blir dekket av stalleier, kraftfor (blir ofte ikke dekket i stall-leie) utstyr, forsikringer, transport hvis du skal ha en travhest for å dra på travbanen, ny vaskemaskin, hvis du prøver å vaske dekkenene i den >.>, kurs / trening, beite, bandasjer og påfyll i førstehjelpsskrin etc etc etc. Det som koster mest er tid. Har du lite penger så må du regne med å bruke mer tid, kanskje du kan få ha stallplassen billigere hvis du tar deg av foringene, utslipp, osv, men det tar mye tid å ha en hest, regner med at du vet det, men sier det bare en gang til Jeg ville spart opp endel så jeg hadde en god buffer for diverse uhell, samtidig som jeg var sikker på at jeg tjener nok til å kunne sette av til de faste utgiftene hver måned. Men på den annen side så er jeg både lettere nevrotisk (alt kan gå galt, alltid>.>) og jeg har mye erfaring med utbryterkonger / dekkenødeleggere / bryte seg ut av stallen for å gnage sal typen. Kanskje er jeg for negativ. Greit at det er dyrt, men det er også en av de mest fantastiske hobbyene i verden! Å virkelig få kontakt med en hest er ubeskrivelig <3 Så lykke til
Gjest gjestTS Skrevet 20. september 2009 #4 Skrevet 20. september 2009 Takk for gode svar! Er mulig at eg skal kjøpe en travhest med en stalleier så da blir det kanskje litt billigere, men skal snakke litt med han, må nesten ha alle utgifter på bordet før eg bestemmer meg. På stallen er også alt av utstyr og han skor selv. Men tror uansett eg vil spare litt først sånn at eg vet at eg har nok hvis hesten skulle skade seg eller noen andre uforutsette utgifter skulle dukke opp Eg elsker hester og har god erfaring med trening av de, men har aldri hatt en egen. Hadde egentlig bestemt meg for å vente til eg var ferdig med studiene for da får eg en godt lønnet jobb, og ville mest sannsynlig hatt råd til å ha en alene, men frister veldig å kjøpe no når eg kanskje har muligheten til å kjøpe med stalleieren. Er spennende! Gleder meg uansett veldig til den dagen eg får egen hest!
Gjest Gjest_Gina_* Skrevet 21. september 2009 #5 Skrevet 21. september 2009 Takk for gode svar! Er mulig at eg skal kjøpe en travhest med en stalleier så da blir det kanskje litt billigere, men skal snakke litt med han, må nesten ha alle utgifter på bordet før eg bestemmer meg. På stallen er også alt av utstyr og han skor selv. Men tror uansett eg vil spare litt først sånn at eg vet at eg har nok hvis hesten skulle skade seg eller noen andre uforutsette utgifter skulle dukke opp Eg elsker hester og har god erfaring med trening av de, men har aldri hatt en egen. Hadde egentlig bestemt meg for å vente til eg var ferdig med studiene for da får eg en godt lønnet jobb, og ville mest sannsynlig hatt råd til å ha en alene, men frister veldig å kjøpe no når eg kanskje har muligheten til å kjøpe med stalleieren. Er spennende! Gleder meg uansett veldig til den dagen eg får egen hest! Å ha hest krever mye, økonomisk og tid...men når du har stallplass og ikke står alene om kjøpet blir det sikkert lettere. Du sier TRAV hest. Jeg kjenner til at mange kjøper akjser i hestene og opp til ganske mange kan eie en hest. Jeg er ikke deleier selv, men jeg ville skrevet en kontrakt. Hvem bestemmer hva f.eks. om hesten blir syk og jeg tror nok du vil bestemme mest selv? Hvis stalleierne ikke ser poenget i det, ville jeg kanskje ikke kjøpt en part i hesten.
Gjest hestedame Skrevet 21. september 2009 #6 Skrevet 21. september 2009 En gjennomsnittshest koster mellom 20-30 000 i året, alt inkl. En traver kan bli dyrere, da de oftere er skadet enn hobbyhester, det koster å reise på løp, nytt utstyr, betale kusken etc. Men, det er en flott hobby! Min mann og jeg har 15 travere på stallen, ikke alle er våre, heldigvis, og det er fantastisk moro! Våre har tjent penger, men det ville jeg tatt som en bonus:)
Gjest Gjest_zero_* Skrevet 21. september 2009 #7 Skrevet 21. september 2009 har traver selv, riktignok x traver, men, han er dyr nok i bruk som han er. Til sammenligning har jeg en hardfør ponni. Budsjett varmblodsen: Høy: 10 kilo dagen x 5 kr kiloen. Kraftfor: 2 liter champion for løpshester. (koster cirka 250-300 for 15 kilo) Fortilskudd: 3 dl soyaolje (koster 300 cirka for 10 liter), B-vitaminer, 150 kr for ei flaske. Biotin (husker ikke pris) Så må han ha nye sko hver 6 uke, kommer på cirka 900 kr med sko og skoing. Har du løpshest må du sko oftere. Har i tillegg hatt endel dyrlegeregninger pga av at han har tråkket over, skadet seg osv. Han trenger også diverse dekken, siden han trenes mye på vinterstid. Vinterdekken 1500 kr, regndekken 1200 kroner, fleece dekken 500 kroner, stalldekken 700 kroner, svettedekken 300 kroner. og alt annet utstyr som må byttes ut med gjevne mellomrom. Budsjett på ponnien: spiser rundballe. Koster ikke mye for kiloen, vi produserer selv. får 3 dl champion komplett (koster 160 cirka for 15 kilo) og litt havre innimellom. Barfot er han mesteparten av året, steller hovene hans selv. ingen kostnader. Dekken bruker han ikke. Dyrlege har heller aldri vært nødvendig til han. Bare for å sammenligne.
Gjest brun Skrevet 21. september 2009 #8 Skrevet 21. september 2009 Travhester selges jo til latterlige summer, de er nesten gratis når de ikke har vunnet løp. Men det koster å holde de med forsiking, og alt de trenger. Ofte må de trenes før de kan ris på. De fleste av de har et flott gemytt og de har fått bra stell, men å ha hest koster ganske mye og ikke bare innkjøpet. De trenger også i større grad flere dekken enn en ponni (en som har skrevet det her) eller en kaldblods selv om en kaldblods også kan være en flink traver. Skriv kontrakt hvis du bestemmer deg for å bli medeier. Jeg ville ikke betalt full pris for en hest hvis en av betingelsene var at jeg trente den foreksempel.
Gjest Gjest_zero_* Skrevet 21. september 2009 #9 Skrevet 21. september 2009 ja, de selges for latterlige priser. kjøpte min for 6000 kroner, og det er grei pris det, men de er jo utrolig dyre i drift, og veldig mye jobb, enten man skal løpstrene de, eller de skal omskoleres. Og ja, gemyttet er godt, i mange tilfeller, men ofte er de vanskelige å ri, og de beholder konkurranse instinktet hele livet desverre. ikke bare bare å ri på tur med andre med en løpegal stor hest som ALLTID må gå først.
Gjest Raggy Skrevet 22. september 2009 #10 Skrevet 22. september 2009 Hei vurderer å kjøpe hest men er litt usikker på om eg har råd, hvor mye koster det sånn ca i mnd med for og stallplass? Er en travhest eg vil ha, de trenger jo gjerne mer for enn en vanlig ride/kosehest Skal du ha en hest som går løp eller bare kjøpe en travhest? Utgiftene vil bli mye høyere visst du skal ha en hest du vil starte med. Er det ikke en løpshest du vil ha anbefaler jeg deg å se etter noe annet, det er mye hest til salgs. En traver egner seg dårlig til hobbyridning i forhold til andre ridehester.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå