Gjest GjestLilleMeg* Skrevet 19. september 2009 #1 Skrevet 19. september 2009 Fikk en windowsmelding om invasjon på pc-en min og forslag om kjøring av program/element fra ”antispywaretotalscan0” for å fjerne alt det usikre. Min første tanke var hjelp, men så begynte jeg å lure på om faktisk var windows som hadde fanget opp og om det heller var et virus som skulle få meg til å installere noe jeg slett ikke vil ha. Mitt eget sikkerhetssystem fanget ikke dette opp. Jeg kjørte en egen sjekk like etterpå uten resultat. Men jeg valgte i hvert fall å ikke gjøre det som ble anbefalt. Var det dumt? Og hvordan finner jeg i så tilfelle dette nå for å få det bort? Er det noen som kjenner til og vet noe om ”antispywaretotalscan0”? Er det til å stole på?
Gjest GjestLilleMeg* Skrevet 19. september 2009 #2 Skrevet 19. september 2009 Oops, snek seg inn en feil i overskriften der...
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #3 Skrevet 19. september 2009 Var det dumt? Og hvordan finner jeg i så tilfelle dette nå for å få det bort? Er det noen som kjenner til og vet noe om ”antispywaretotalscan0”? Er det til å stole på? Jeg kjenner ikke akkurat dette programmet, men jeg tror det var veldig lurt at du ikke startet det. Det finnes falske antispywareprogrammer som kan gjøre skikkelig skade, jeg leste noe om et i en nettavis denne uka, uten at jeg fant igjen artiklen akkurat nå. Generelt skal en ikke starte programmer en ikke vet hva er. Du skrev ikke hva du holdt på med da meldingen dukket opp. Hvis du var inne på en nettside kan det ha vært en popup, og ettersom du lukket den er den mest sannsynlig vekk. Men det finnes progragrammer for å lete etter slikt, adaware er et, du finner det på www.lavasoft.com. Microsoft har også et, det finner du på microsoft.no. Og så finnes det mange andre, og altså noen falske, men disse to er i alle fall sikre. En annen sak er at ingen verktøy finner alt.
Gjest GjestLilleMeg* Skrevet 19. september 2009 #4 Skrevet 19. september 2009 Takk for svar. Er klar over at man ikke skal åpne noe man ikke vet hva er, men nettopp fordi jeg ikke visste hva det om det var reell melding fra windows var ble jeg usikker. Blir litt sånn doomed if you do and doomed if you don’t… Meldingen kom idet jeg hadde slo opp en netteside for hunderasen ”Cavalier King Charles Spaniel” da denne meldingen kom. Ellers hadde jeg Outlook og utforskeren oppe, og en nettside med gratis nettspill (et spill jeg har litt dilla på spiller ofte). Ellers kan jeg jo også si at en av de som var listet opp var en trojansk hest. Da jeg ville trykke på ”remove all” kom det da altså opp denne meldingen om spywareinstallasjon fra ”antispywaretotalscan0” Og det var også sånn at meldingen nærmest blinket foran en utforskeren (et nytt vindu) som hadde blinkende rød skrift ved blant annet ”dokumenter”. Det var tre til, men de husker jeg ikke, men det var vel også ved begge diskene jeg har.
Gjest En gjest Skrevet 19. september 2009 #5 Skrevet 19. september 2009 Meldingen kom idet jeg hadde slo opp en netteside for hunderasen ”Cavalier King Charles Spaniel” da denne meldingen kom. Ellers hadde jeg Outlook og utforskeren oppe, og en nettside med gratis nettspill (et spill jeg har litt dilla på spiller ofte). Ellers kan jeg jo også si at en av de som var listet opp var en trojansk hest. Da jeg ville trykke på ”remove all” kom det da altså opp denne meldingen om spywareinstallasjon fra ”antispywaretotalscan0” Og det var også sånn at meldingen nærmest blinket foran en utforskeren (et nytt vindu) som hadde blinkende rød skrift ved blant annet ”dokumenter”. Det var tre til, men de husker jeg ikke, men det var vel også ved begge diskene jeg har. Dette høres ut som en typisk popup fra en nettside. Det er typisk popuper med reklame for tvilsomme nedlastinger å etterligne meldinger fra Windows pluss å blinke aggresivt samt ha teksten "anbefales" eller recommended" eller lignende. Enten er sida du gikk inn på infisert med et eller annet, eller så har de latt seg friste til å selge annonser som ikke er helt stuerene. Den gode nyheten er at sannsynligvis er problemet vekk når du ikke har lastet ned noe, men det er en god idé å kjøre gjennom med et skikkelig antispywareprogram og virussjekk uansett.
Gjest GjestLilleMeg* Skrevet 19. september 2009 #6 Skrevet 19. september 2009 Dette høres ut som en typisk popup fra en nettside. Det er typisk popuper med reklame for tvilsomme nedlastinger å etterligne meldinger fra Windows pluss å blinke aggresivt samt ha teksten "anbefales" eller recommended" eller lignende. Enten er sida du gikk inn på infisert med et eller annet, eller så har de latt seg friste til å selge annonser som ikke er helt stuerene. Den gode nyheten er at sannsynligvis er problemet vekk når du ikke har lastet ned noe, men det er en god idé å kjøre gjennom med et skikkelig antispywareprogram og virussjekk uansett. Godt å høre at jeg kanskje ikke er heeelt på jordet... :gjeiper: Er nok ikke så dumt med en ekstra sjekk nei, tror jeg skal gjøre det ganske så snart.
Gjest GjestLilleMeg* Skrevet 19. september 2009 #7 Skrevet 19. september 2009 Kom på en ting ang popuper - det er sperre for det på min pc, og jeg har aldri vært innom nevnte side før, enda mindre tillatt popuper derfra. Men kanskje det er "via" noe annet, eller kanskje den er så frekk at den sniker seg forbi slike sperrer?
Gjest En gjest Skrevet 19. september 2009 #8 Skrevet 19. september 2009 Kom på en ting ang popuper - det er sperre for det på min pc, og jeg har aldri vært innom nevnte side før, enda mindre tillatt popuper derfra. Men kanskje det er "via" noe annet, eller kanskje den er så frekk at den sniker seg forbi slike sperrer? Fullt mulig. Jeg har også popup-blokker, men det finnes en side jeg pleier å besøke som klarer å levere en popup likevel, så helt vanntette er de nok ikke. (Hvis det plutselig skulle begynne å sprette opp vinduer i hytt og vær, så bør du under tillegg i verktøymenyen på nettleseren, da har det kommet inn noe der som ikke bør være der.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå