Gå til innhold

Rengjøring av kaninbusiness!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått to søte dvergepusekaniner, løvehode, og det går veldig bra til nå (det har jo bare gått 2 dager siden jeg fikk de da).

Jeg må tydeligvis ha hatt uflaks med informasjonen jeg leste om de først, for jeg kom plutselig på jeg mangler informasjon om rengjøring! 2 ganger i uka, det er greit, men kan noen fortelle meg ca hvordan? Bytter jeg ut ALT sponet eller bare der de har grist? Og lille Ufo er jo hvit så du ser at hun har hoppet rundt i tiss, labbene er gule, skal kaniner vaskes eller klarer de det selv?

Uff, skulle jo gjerne visst dette FØR jeg fikk dem! Men med litt hjelp fra folk med erfaringer her tror jeg det kommer til å gå bra :)

Å ja, og hvor skal jeg sette dem mens jeg gjør rent i buret? De bør vel bli passet på av samboer, med alle de kattene som flyter rundt her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde rydded bort alt utenom i der jeg vil at de skal gjøre fra seg. Kaniner er renslige, og man kan lage bæsjekasse til dem. :) Etter hvert som de blir mer renslige kan du ta ut av bæsjekassen noen dager i uken og bytte resten sjeldnere.

Ellers har jeg ikke peiling på resten.

Skrevet

ah de er så lure ja? :) snakka med ei venninne men hun hadde bare hatt høy over hele buret, jeg har sånn hjørnebur med høy, og spon resten. Men hun sa de vasker seg selv, heldigvis!

Gjest Gjest_jente23_*
Skrevet

Jeg håper du har fått beskjed om dette, men kaniner sitt kosthold skal bestå av 99% høy. Det er ofte misforstått at kaniner skal ha høy bare i toalettet og ellers bare spise gnagerblanding. Det er feil, kaniner er ikke gnagere engang, de skal alltid ha tilgang til store mengder høy og få 20-40 gram pellets med riktig næringsinnhold (f.eks Kalle kaninfor fra Felleskjøpet) om dagen. Følger du ikke dette er det stor sannsynlighet for at du får syke kaniner som dør mye tidligere enn de ville gjort med et riktig kosthold. Anbefaler deg å lese på Kanin.org, der får du riktig informasjon om de nye dyrene dine :)

Skrevet

Veldig enig i innlegget over om kostholdet til kaninen. De skal kun ha en liten mengde pellets hver dag, og så tilgang på høy hele tiden. De trenger ikke saltstein, men litt grønt kan de få.

Det jeg gjorde når jeg hadde kanin, var at jeg kjøpte sånn hjørnedo og fylte den med spon eller sånn sponpellets. I resten av buret klippet jeg opp en matte og la i bunnen. Kaninen var kjempeflink og brukte kun dokassen både til det ene og det andre, så det var enkelt å rengjøre.

Kaninen hadde også et hus som den kunne gjemme seg i, eller helst ligge på taket som den likte best :)

Kaninen var mye ute av buret og hadde en dokasse der og som den lærte å bruke. Det er kjempegøy for kaninen å springe villmann på et sklisikkert underlag. Vi hadde glatt golv, så vi kjøpte noen tepper og la utenfor buret og bortover golvet, og gjett om det ble full fart frem og tilbake :)

Skrevet

Takk for tips, ja de får ikke så mange pellets, men høyet skiftes ut daglig :)

Litt under halv skål, kanskje. Sambo er jo helt hysterisk og mener de må spise masse når de er så små, og fylte hele skåla og ga dem uvisst antall løvetannblad! Heldigvis ga han seg med det når jeg sa at det er ikke som med puser, at en bare fyller skåla! Må jo passe ekstra på de små babyene med langsomt tarmsystem! jeg blir gal når folk overforer ninene mine!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...