Gjest Simbelmynë Skrevet 20. september 2009 #21 Skrevet 20. september 2009 (endret) Jeg vet at dette på Norske forumer er tabu å si, men jeg vil helst ikke ha en katt fra dyrebeskyttelsen til å starte med. Jeg føler ikke at jeg har et stort nok sted å bo, og et bredt nok repertoir til å gi en katt som allerede sliter, det den trenger. Sånne trenger jo gjerne et stille og rolig nabolag med stort uteareal for å komme seg, og selv de som helst vil være inne trenger jo noe mer hjelp i starten.. Spesiellt hvis den er voksen, for voksne katter er vanskeligere å venne til nye regler og steder, i min erfaring. Skal ikke si så mye, men vil bare si at de færreste kattene hos DB "sliter". De aller aller fleste er harmoniske glade puser som er kosete og snille. Det er også vanlig at det er masse kattunger der (hos DOOA har vi nå over 30 stk) som har vokst opp i fosterhjem til folk hos DB og har fått masse oppfølging og stimuli, og derav blir harmoniske normale katter. Det er en myte at katter fra DOOA pleier å ha noen form for atferdsproblemer. Selv katter som har blitt behandlet helt jævlig kan være trivelige, snille puser. Hos DOOA omplasseres kattunger som innekatter dersom de aldri har vært ute, og kun hvis de er to. Endret 20. september 2009 av Simbelmynë
spezitas Skrevet 20. september 2009 #22 Skrevet 20. september 2009 Jeg leser at du faller tilbake på perseren hele tiden, og jeg kan garantere at perseren er en herlig rase! Har selv en oppdrettervenn som har 11(!) perser og exotics hjemme, og maken til harmoni i en katteflokk har jeg aldri sett. (Hun driver oppdrett) Kattene har et deilig gemytt og er kosete og kjælne. MEN...ja, det er alltid et men... De krever mye pelsstell! En perserkatt er ikke en katt for de som ikke tåler kattehår i møblene sine eller som ikke liker å gjøre rent. Kattene krever bading omtrent hver 14 dag, om pelsen skal holde seg bra, og krever børsting omtrent hver dag. Det er mulig å klippe ned kattene iblant, men da ser de ikke så pene ut, etter min mening;) Jeg synes også at de har et for flatt ansikt, jeg synes ikke det er særlig pent når nesen er så inntrykt, og nesten kommer ovenfor øynene. Endel perserkatter har problemer med rennende øyne, og noen (det har heldigvis blitt bedre de siste årene) har problemer med luftveiene. Jeg ville isåfall ha satset på en perser med "kosekvalitet", altså en som kanskje har litt nese, men det er min private mening, og jeg skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre- det får være ditt valg;) Men jeg kan gjerne si en ting: Ingenting er så vakkert som en velstelt perser, som man ofte ser på katteutstillinger! Jeg kan gjerne anbefale ragdollen og birmaen som innekatter. De fleste som jeg kjenner, og som driver seriøse oppdrett av disse rasene, selger kattene sine primært som innekatter. Tror ikke noen oppdrettere ønsker å selge utekatter som skal holdes fertile, men selger gjerne utekatter som kastrater. Slik tenker iallefall jeg, som oppdretter av ragdoll. Fertile rasekatter/avlskatter har ingenting ute å gjøre, for det er så fort gjort at "uhell" skjer, enten i form av uventede kull eller smitte av div. slag. Når det gjelder både ragdoll og birma, så er dette katter som skal ha en lettstelt pels. Det finnes selvfølgelig unntak, pelser som floker seg og krever mye stell, men alt i alt, skal iallefall ragdollen ha en silkemyk og lettstelt pels. Birmaen har mer underull, så muligens denne krever litt mer pelsstell enn en ragdoll? Disse rasene er ganske rolige, men også her finnes det unntak:) Siamesere, devon rex, cornish rex og sphynx er vel også anbefalte innekatter, pga deres tynne pels. Disse kattene er vel opprinnelig ikke ment for vårt halvkalde/ kalde klima, og vil fort fryse om de får gå fritt ute. Disse rasene er meget aktive katteraser. De er høyt og lavt og alle steder, og gjør for det meste som de vil;) Utrolig flotte og majestetiske katter! Noen mener at disse rasene er forbeholdt spesielt interesserte...tja...JEG kunne iallefall tenkt meg en siameser med tiden Lykke til med valg av katt, iallefall! Jeg anbefaler deg å besøke en katteutstilling, der du kan treffe kattene og deres oppdrettere og få pratet litt. Ta også gjerne kontakt med oppdrettere i nærheten av deg for å besøke kattene i deres hjemmemiljø. Da finner du fort ut hvilke oppdrettere som er seriøse eller ikke. Husk at kjemien skal stemme mellom deg og oppdretter også. Kjøp aldri en katt du ikke føler deg sikker på, men velg en katt som både er trivelig og som ser sunn og frisk ut.
Sheenaca Skrevet 21. september 2009 #23 Skrevet 21. september 2009 Jeg vet at dette på Norske forumer er tabu å si, men jeg vil helst ikke ha en katt fra dyrebeskyttelsen til å starte med. Jeg føler ikke at jeg har et stort nok sted å bo, og et bredt nok repertoir til å gi en katt som allerede sliter, det den trenger. Sånne trenger jo gjerne et stille og rolig nabolag med stort uteareal for å komme seg, og selv de som helst vil være inne trenger jo noe mer hjelp i starten.. Spesiellt hvis den er voksen, for voksne katter er vanskeligere å venne til nye regler og steder, i min erfaring. Jeg har ikke tenkt å kjefte. Om du virkelig vil ha en rasekatt, så er selvfølgelig det ditt valg. Velg riktig oppdretter, så du har størst mulig sjanse for å få en sunn og frisk katt. Men ønsker fortsatt at du vurderer Dyrebeskyttelsen. Jeg har hittil hatt fire katter i krisehjem, derav en som var alvorlig syk og ikke kunne reddes, en som ble levert inn til avliving "pga allergi" og to som ble funnet ute. Med unntak av den som var alvorlig syk, var alle kattene svært omgjengelige skapninger som ikke hadde problemer og nykker som ikke hvilken som helst katt kan få. Hun som ble kastet ut midt på vinteren brukte store deler av første uka hos meg til å ule, vandre hvileløst rundt eller ligge under sofaen, men etter at første uka var unnagjort hadde hun slått seg til ro, begynte å oppsøke oss, og ble raskt veldig kjælen og leken. Da hun ble omplassert la hun seg i fanget til sine nye eiere og maste om kos med en gang hun ble sluppet ut av buret hjemme hos dem. Hun hadde ingen traumer eller nykker man måtte ta spesielt hensyn til, annet enn det at hun ikke vil ut. Hun elsket andre katter, elsket når vi fikk besøk av nye mennesker som ville kose og leke med henne, var grei å håndtere i forbindelse med dyrlegebesøk og lignende, og var generelt den ideelle katt for hvem som helst, tror jeg. Og vi bor i en liten leilighet på 50 kvm, og vi var begge i full jobb/studie da vi hadde henne. Det tok meg en ukes tid å finne ut hvordan hun likte å leke og bli koset med, og bare et par dager å lære henne at hun ikke fikk ligge i senga vår eller hoppe opp på bordet. Point being: En katt fra Dyrebeskyttelsen trenger ikke å ha opplevd noe særlig traumatisk, og selv om den har det trenger den ikke nødvendigvis spesialbehandling. Katter er hardføre dyr! Dessuten har ofte kattene fra Dyrebeskyttelsen vært i krisehjem en stund, og der har nok eventuelle problemer blitt tatt hånd om. Husk at du kan snakke med Dyrebeskyttelsen og besøke en eller flere katter uten å forplikte deg til noe. Vær så snill, bare vurder tanken. Jeg mener absolutt ikke at du er et dårlig menneske om du vil ha en rasekatt istedet, men jeg brenner litt for disse omplasseringskattene etter at jeg begynte som krisehjem. Blir kanskje litt for engasjert iblant.
LilleLu Skrevet 22. september 2009 Forfatter #24 Skrevet 22. september 2009 Takk for enda fler fantastiske svar, folkens! :D Jeg blir kjempeglad for å få så mange fine råd Jeg vil forresten bare nevne at jeg ikke har tenkt å drive med katteutstilling noensinne, og at hvis jeg skulle skaffet en perser, så hadde jeg gitt bengen i om nesa er litt for lang eller ikke, bare den var like kosete, lat og lodden som de andre persere jeg har møtt *^^* Som dere så, så er Hellig Birma jo en simpelthen nydelig rase, da. Jeg kjenner et par som kjøpte en renraset kattunge av en oppdretter for sånn 3-4-5 måneder siden, kanskje jeg kan be dem om å... tja... "Hook me up"? ;P Dere som snakker om Dyrebeskyttelsen har noen flotte argumenter, og jeg skal gi dem en grundig tanke før jeg skaffer katt. Jeg må jo uansett liksom kanskje sørge for at jeg faktisk har råd til å ha en katt før jeg skaffer den, og det kan nok ta noen måneder... Har dere noen linker til Dyrebeskyttelsen og lignende organisasjoners hjemmesider?
Gjest Simbelmynë Skrevet 22. september 2009 #25 Skrevet 22. september 2009 Har dere noen linker til Dyrebeskyttelsen og lignende organisasjoners hjemmesider? Dyrebeskyttelsen Norge (med kontaktinfo til lokalavdelinger) Dyrebeskyttelsen avd. Oslo og Akershus, der jeg jobber (det er ikke bilder av unger på sidene men vi har enorme mengder kattunger akkurat nå)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå