Gå til innhold

Hva er den beste innekatt, og hvor får jeg en?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lekt litt med tanken på å få en innekatt.

Jeg desverre på en sted der det er lite gunstig å ha utekatt, men tror at en litt doven innekatt som f.eks en perser kanskje kunne hatt det faktisk så bra.

Jeg har erfaring med rasekatter, og er klar over ansvaret ma tar på seg.

Jeg har også tenkt å spare, og penger blir ikke problemet når tiden kommer.

Men nå lurer jeg da på.

Finnes det en slik katterase?

Kan dette i det hele tatt la seg gjøre?

Hvor får jeg tak i den?

Vil helst gjerne selvføgelig starte med kattunge, da..

Skrevet

nja.. en ragdoll kanskje? jeg har birma og de er ute!!!

Skrevet (endret)

Jeg har en venninne som har en perser og en orientaler. Hun har dem på utstilling innimellom, så kattene er aldri utendørs, ettersom hun jo vasker og steller dem. Dette er typen katter som er avlet opp til å være innekatter.

Personlig synes jeg disse kattene er forferdelig stygge, særlig orientaleren, og skjønner ikke helt hvorfor noen vil bruke så mye penger på en katt (4000 - 7000) som bare skal være inne til "pynt", men det er jo smak og behag.

Hvis du søker litt rundt på nettet finner du fort ut hvilke raser som er beregnet på å være inne, og hvor du kan henvende deg for å kjøpe en. Lykke til :)

Endret av TMS
Gjest Gjest_Lili_*
Skrevet
Personlig synes jeg disse kattene er forferdelig stygge, særlig orientaleren, og skjønner ikke helt hvorfor noen vil bruke så mye penger på en katt (4000 - 7000) som bare skal være inne til "pynt", men det er jo smak og behag.

:fnise: Jeg er faktisk litt enig. Noen av de populære katterasene, som perser og orientaler, synes jeg ikke er pene. Men blandinger kan være pene. Jeg har en blanding av perser og skogkatt. Den er penere enn de renrasede, men kostet bare tusen kroner. ;)

Skrevet
:fnise: Jeg er faktisk litt enig. Noen av de populære katterasene, som perser og orientaler, synes jeg ikke er pene. Men blandinger kan være pene. Jeg har en blanding av perser og skogkatt. Den er penere enn de renrasede, men kostet bare tusen kroner. ;)

Åh, det hadde jo vært den perfekte blanding!

... Hvor får man da tak i sånne, og går de bra som innendørskatter?

Og for the record, så synes jeg at perserkatter er nydelige, skjønnt jeg kan se at noen av dem ser foredrelig sure og gamle ut.

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Jeg har to skogskatter som alltid har vært innekatter., og det går veldig fint :jepp:

Hvorfor må det være en "dyr" rase for å være innekatt?

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke noedvendigvis type katt har saa mye aa si for om den passer som innekatt. Det kommer ofte mer an paa personlighet.

Naa syns jeg egentlig ikke man boer skaffe seg katt om man ikke vil la den faa gaa ut, men hvis man har en katt som foretrekker aa vaere inne er det jo saa klart ikke noe problem.

Har en saann en selv. Hun faar gaa ut naar hun vil, men kommer alltid inn igjen etter 5-10 minutter. :ler: Dette er en huskatt forresten.

Endret av MooCow
Skrevet
Jeg har en venninne som har en perser og en orientaler. Hun har dem på utstilling innimellom, så kattene er aldri utendørs, ettersom hun jo vasker og steller dem. Dette er typen katter som er avlet opp til å være innekatter.

Det var litt av en sammenlikning, finnes vel kvapt to raser som er mer ulik enn perser og orientaler. Men det ser ut som ts allerede har en formening om hvilke raser som kan fungere inne og det er supert. - Orientalern er ikke avlet for å være innekatt, det er en eldgammel rase fra orienten som ble holdt som selskapskatter og musefangere. De er ikke egnet for å leve et rolig laidback liv, og derfor er det en god del som begynner å slite med katteholdet når kattene vokser til. Ellers så er det ingen motsetning mellom å stille ut og holde utekatt. Pelsen blir mye finere når pus får gå ute, og ikke minst trives max med livet sitt.:) Jevnlig vedlikehold med børste og et bad noen dager før utstillinga er alt som skal til. Men det var OT.

Hvis jeg skulle hatt innekatt ville jeg satset på omplassering. Finnes ikke noe verre enn å ha dårlig samvittighet fordi man føler man ikke strekker til og at pus hadde fått det bedre med å gå ut, da er det bedre å få katt som av en eller annen grunn foretrekker å være inne. Med kattunger vet man aldri utfallet. Kan til nød strekke meg til å foreslå ragdoll, eller perser forsåvidt.

Skrevet

Jeg synes du skal vurdere å ta kontakt med Dyrebeskyttelsen først. Det varierer litt fra avdeling til avdeling, men her er alle kattene innekatter i krisehjem mens de er hos Dyrebeskyttelsen, og da vurderes det om kattene passer som innekatter, eller trenger å få være ute. Slik kan du få en voksen katt med "ferdig" personlighet, så vet du hvordan den vil oppføre seg, og du er sikker på at den vil trives som innekatt. Dyrebeskyttelsen får inn flere katter som har blitt kastet ut av hjemmene sine og er blitt redde for å være ute, samt katter som rett og slett er så rolige og bedagelige at de ikke har noe behov for å være ute. Min første krisehjemskatt var ei ung pusi på maks ett år som var blitt kylt ut av hjemmet sitt (eieren kastet ting etter henne for å få henne til å holde seg vekk) midt på vinteren. Hun ville aldri ut igjen, men syntes det var litt kos å sitte i vinduet og se på verden av og til. Ellers var hun leken, kosen og utrolig snill, verdens peneste, og generelt den skjønneste katten jeg har vært borti.

Ta en telefon til Dyrebeskyttelsen før du bestemmer deg :)

Fra Dyrebeskyttelsen får du også en katt som er ferdig kastrert, chippet og vaksinert.

Skrevet

Åh, takk for super feedback, folkens! :)

Grunnen til at jeg kjører litt fast på hele den greia med perserkatter er fordi jeg synes de er nydelige, og hørte et sted at de er en rase som er avlet for å være mest mulig inne.

Og så vet jeg jo også av erfaring, at de er veldig dovne og kosne.

Jeg vet at dette på Norske forumer er tabu å si, men jeg vil helst ikke ha en katt fra dyrebeskyttelsen til å starte med.

Jeg føler ikke at jeg har et stort nok sted å bo, og et bredt nok repertoir til å gi en katt som allerede sliter, det den trenger. Sånne trenger jo gjerne et stille og rolig nabolag med stort uteareal for å komme seg, og selv de som helst vil være inne trenger jo noe mer hjelp i starten..

Spesiellt hvis den er voksen, for voksne katter er vanskeligere å venne til nye regler og steder, i min erfaring.

Så jeg tror som "førstegangs nå-bor-jeg-alene"-katt at jeg helst vil ha noe som er lettere. Jeg kan jo eventuelt ta til meg en kattunge fra dyrebeskyttelsen, da.

Det kunne jo faktisk funket :)

Men det jeg prøver å si er at jeg vil veldig gjerne ha en rasekatt også.

Jeg mener ikke å høres ut som et forferdelig menneske, for jeg bryr meg veldig mye om katter.

Så. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre eller hvilken vei jeg skal gå.

Bare det er en katt som er kattunge og som kan trives inne, så er jeg jo egentlig fornøyd, men perserkatter og f.eks skogskatter er jo så fine og har så nydelige personligheter! :D

Kanskje man får tak i en blanding et sted?

Om noen har RÅD eller IDEER kan de svare mer, men om noen nå vil fortelle meg hvor egoistisk jeg er og hvor mye jeg motsier meg selv i absoluuuttt aaaalt jeg gjør, slik jeg ser at folk gjør i alle tråder jeg leser, så kan dere være så snill å heller bare TENKTE det?

Jeg gidder ikke at noen skal prøve å vikle opp en lang tale om deres konspirasjonsteori angående det jeg skriver, folk er SÅ flinke til å starte med sånnt her, og især når det gjelder rasekatt/dyrebeskyttelse debatten.

Skrevet

Ja, min også, den som bor hjemme med foreldrene mine nå.

Hun er jo så vandt til å være der, og så vandt til å være ute, at jeg vil helst ikke ta henne vekk derfra.

Mens jeg tenker liksom at en som ikke har levd lenge nok til å være vandt til å foretrekke en av delene vil ha lettere for å trives inne?

Hva tror dere? :S

Skrevet

Nå synes jeg innekattehold (bortsett fra spesielt traumatiserte katter) er en forferdelig uting i seg selv, men om du nå har bestemt deg for å ha det så er det mange som mener man bør ha to katter slik at de kan holde hverandre med selskap. Ellers kan det bli temmelig traurig og kjedelig for den ene katten når du er på jobb/skole/besøk.

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)

ang katt fra dyrebeskyttelsen;

De ønsker at de fleste kattene der skal få fortsette en tilværelse som utekatt.

Finnes selvfølgelig unntak. Vi kjøpte en kattunga av dyrebeskyttelsen, hvor vi fikk henne på betingelsen at hun skulle være inne.

Vi har forresten to, som leker godt i lag.

Endret av ¤bella¤
Skrevet (endret)

Jeg desverre på en sted der det er lite gunstig å ha utekatt, men tror at en litt doven innekatt som f.eks en perser kanskje kunne hatt det faktisk så bra.

Men nå lurer jeg da på.

Hvor får jeg tak i den?

Hellig birma. Er en egen helligbirma forening med annonser med kattunger, ellers på finn.no osv.

Endret av kristian82
Skrevet

Kjenner en jente med bengalkatt, som er innekatt.

Hun går minst en times tur med den hver dag da, med flexibånd, så han får klatret rundt i trær og sånt^-^

Skrevet
Åh, takk for super feedback, folkens! :)

Grunnen til at jeg kjører litt fast på hele den greia med perserkatter er fordi jeg synes de er nydelige, og hørte et sted at de er en rase som er avlet for å være mest mulig inne.

Og så vet jeg jo også av erfaring, at de er veldig dovne og kosne.

Jeg vet at dette på Norske forumer er tabu å si, men jeg vil helst ikke ha en katt fra dyrebeskyttelsen til å starte med.

Jeg føler ikke at jeg har et stort nok sted å bo, og et bredt nok repertoir til å gi en katt som allerede sliter, det den trenger. Sånne trenger jo gjerne et stille og rolig nabolag med stort uteareal for å komme seg, og selv de som helst vil være inne trenger jo noe mer hjelp i starten..

Spesiellt hvis den er voksen, for voksne katter er vanskeligere å venne til nye regler og steder, i min erfaring.

Så jeg tror som "førstegangs nå-bor-jeg-alene"-katt at jeg helst vil ha noe som er lettere. Jeg kan jo eventuelt ta til meg en kattunge fra dyrebeskyttelsen, da.

Det kunne jo faktisk funket :)

Men det jeg prøver å si er at jeg vil veldig gjerne ha en rasekatt også.

Jeg mener ikke å høres ut som et forferdelig menneske, for jeg bryr meg veldig mye om katter.

Så. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre eller hvilken vei jeg skal gå.

Bare det er en katt som er kattunge og som kan trives inne, så er jeg jo egentlig fornøyd, men perserkatter og f.eks skogskatter er jo så fine og har så nydelige personligheter! :D

Kanskje man får tak i en blanding et sted?

Om noen har RÅD eller IDEER kan de svare mer, men om noen nå vil fortelle meg hvor egoistisk jeg er og hvor mye jeg motsier meg selv i absoluuuttt aaaalt jeg gjør, slik jeg ser at folk gjør i alle tråder jeg leser, så kan dere være så snill å heller bare TENKTE det?

Jeg gidder ikke at noen skal prøve å vikle opp en lang tale om deres konspirasjonsteori angående det jeg skriver, folk er SÅ flinke til å starte med sånnt her, og især når det gjelder rasekatt/dyrebeskyttelse debatten.

Jeg tror ikke du skal være redd for å ta imot en voksen katt fra DB eller FOD etc. Får du lov til å overta katten som "innekatt" er det fordi den fungerer inne og ikke selv ønsker å gå ut, har jeg inntrykk av. Men det er klart at det ikke er så mange av akkurat de individene.

Skal du ha kattunge ville jeg klart satset på rasekatt, iom. at du da vet hva du får i mye større grad. Forresten, verdt å tenke på at en korrekt perser er det veldig mye pelsstell på i forhold til de semilanghåra rasene. Er vel også raser som er rundere i kantene enn persern.

Skrevet
Ja, min også, den som bor hjemme med foreldrene mine nå.

Hun er jo så vandt til å være der, og så vandt til å være ute, at jeg vil helst ikke ta henne vekk derfra.

Mens jeg tenker liksom at en som ikke har levd lenge nok til å være vandt til å foretrekke en av delene vil ha lettere for å trives inne?

Hva tror dere? :S

Men kan du ikke bare besøke foreldrene dine litt oftere, og kose deg med katten da? :) Dersom du vil ha enda mer kontakt med katter, kan du jo melde deg som fosterhjem for dyrebeskyttelsen. Da bor en hjemløs katt hos deg (bare inne) i en periode før den blir omplassert til nye eiere. Eventuelt kan du adoptere en katt som er vant til å være bare inne fra før av, og trives med det. Det er faktisk en del rasekatter som er vant til å være inne, som omplasseres på finn.no.

Gjest Gjest_Aurora M._*
Skrevet

Men nå lurer jeg da på.

Hvor får jeg tak i den?

Først av alt: Er du helt sikker på at du ikke kan ha utekatt? Selv bor jeg langt oppe i etasjene i en blokk i sentrum, men har likevel utekatt. Hun har iallefall et veldig godt katteliv. Det er utrolig hva en kan få til med litt smidighet!

Men hvis du nå absolutt ikke kan, så vil jeg iallefall på det sterkeste råde deg til å anskaffe to, så de har selskap i hverandre.

Ellers tror jeg ikke det er noen raser som er mer egnet som innekatt enn andre, det har med personligheten til katten å gjøre, og den finner en ikke ut av før katten er noen år. Så jeg anbefaler også at du først og fremst kontakter DB eller Kattens vern og hører om de har noen de vet egner seg.

Hvis ikke anbefaler jeg to kattunger (fortrinnsvis søsken) fra de samme organisasjonene.

Det blir jo dyrt om en skal kjøpe to rasekatter og.

Tenk ikke utseende i første omgang når det gjelder katt. Jeg har enda ikke hørt en katteeier som etter en tid synes katten deres er stygg eller mindre pen (selv om de kunne synes det akkurat da de fikk den). Den blir verdens vakreste i dine øyne etter kort tid! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...