Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #1 Skrevet 19. september 2009 Jeg har kommet i en nokså, for meg, fæl situasjon. Går på rehabilitering og har fått avslag på attføring. Jeg har fått ny lege og han skal hjelpe meg å søke på ny men mener det ser dårlig ut pga manglende konkrete bevis på mine problemer (muskulært). Jeg har lite arbeidserfaring utover den jobben jeg ble sykemeldt fra og ikke kan gå tilbake til. Jeg trenger virkelig en utdannelse for å komme ut i jobb da ensformige jobber vil forværre min situasjon og har veldig lite praksis å vise til. Nå har jeg imidlertid kommet frem at jeg bare blir nødt til å begynne å studere og leve på studielån dersom jeg ikke får attføring men,...med tre barn og som eneforsørger og en far som har fått nedsatt bidragsevne (????) ser jeg jo at å leve på lånet ikke er mulig, regnestykket går bare ikke opp til tross for at jeg har rimelig lave boutgifter. Dessuten får man jo ikke noe i ferier og en 100% sommerjobb blir for mye iom at SFO er stengt da. Er det mulig å få sosialtilskudd da???
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #2 Skrevet 19. september 2009 Ikke som student. Løsning blir jobb pluss studier.
jolie Skrevet 19. september 2009 #3 Skrevet 19. september 2009 Som studerende aleneforsørger kan du få overgangsstønad i tre år inntil det yngste barnet fyller åtte. Du kan også få utdanningsstønad. Stønad til barnetilsyn har du vel også krav på. Her i byen holder SFO åpent også på sommeren, og det lar seg fint kombinere med en sommerjobb. Kanskje kan du dessuten basere deg på at du jobber en dag i uka. Mange studiesteder har studiedag en dag i uka - du kan jo ta igjen lesinga på kveldstid akkurat den dagen.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #4 Skrevet 19. september 2009 Du har rett på sosialhjelp dersom studielånet ikke strekker til. Den som ikke kan forsørge seg,uansett årsak til hjelpebehovet har krav på hjelp ifra sosialkontoret.Klag til fylkesmannen dersom du får avslag.
Gjest SmallTalk Skrevet 19. september 2009 #5 Skrevet 19. september 2009 Du har rett på sosialhjelp dersom studielånet ikke strekker til. Den som ikke kan forsørge seg,uansett årsak til hjelpebehovet har krav på hjelp ifra sosialkontoret.Klag til fylkesmannen dersom du får avslag. Dette gjelder ikke for studenter. Studenter har per definisjon ikke krav på sosialhjelp.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #6 Skrevet 19. september 2009 Hva med kvalifiseringsprogrammet ? Stå på ts.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #7 Skrevet 19. september 2009 hva med bostøtte? aleneforeldre med lav inntekt har rett på bostøtte.
Meme Skrevet 19. september 2009 #8 Skrevet 19. september 2009 Hva med kvalifiseringsprogrammet ? Stå på ts. Kvalifiseringsprogrammet skal ikke brukes under utdannelse. Du kan få sosialhjelp i sommermånedene, dvs. i 2 mnd, iom at studieåret/lånet kun er beregna til 10 mnd. Du vil derimot ikke ha rett på sosialhjelp ellers i studieåret, da økonomisk sosialhjelp ikke skal "finansiere" utdannelse.
Gjest haraen Skrevet 19. september 2009 #9 Skrevet 19. september 2009 du har ikke krav på sosialhjelp som andre her sier. men har du beregnet bostøtte? og du sier nedsatt bidragsevne: har far noe samvær med barna? løsningen blir jo da eventuelt å ha en deltidsjobb(eks den/de helgene barna er hos far eller annen familie dersom dette er tilfelle). jeg anbefaler å søke kommunalt eller statlig/helsesektor eks i psykiatri uten pleiestell da du får endel tillegg som hjelper på inntekten. det blir harde år, men mange andre gjør akkurat det samme som deg. et familiemedlem av meg har tatt utdannelse og jobbet alle helger som barnet var hos far. man får det til på et vis, og man må bare motivere seg hardt for å komme gjennom det.
Gjest TS Skrevet 19. september 2009 #10 Skrevet 19. september 2009 Hei. Takk for opplysningene. Jeg har ikke krav på overgangsstønad og bostøtten er på 1500,- i mnd. Far har ikke samvær men det bidragsgreiene har jeg gitt opp for lenge siden da han har jobbet mye svart i taxibransjen, dessuten har jeg levert inn klage på bidraget men det er 6 mnd svartid der.... Studiet jeg vil gå på er på deltid (4 år i stede for 3) dvs 75 % lån og stipend og tid til å jobbe 50% ved siden av..får jeg en 50% jobb skal jeg klare det men det er jo netopp mangel på jobberfaring og utdannelse som gjør at jeg nå MÅ studere... men greitt å vite at det er mulig å få sosialhjelp om sommeren da, så får man litt tid til ungene og... Greitt nok at sosialhjelp ikke skal finansiere studier men hadde jeg ikke hatt unger skulle jeg klart meg på lånekassen..dessuten er det jo meningen å søke studierelaterte jobber så fort jeg beg med studiene (assistenjobber)
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #11 Skrevet 19. september 2009 TS igjen her, bare glemte litt.... bare SFO koster over 3000 i mnd da det ikke finnes søskenrabatt så selv om jeg får dekket 60 % av nav er det allikevel mye når man lever av studielån..
Gjest Hilde K S Skrevet 20. september 2009 #12 Skrevet 20. september 2009 Jeg kjenner flere alenemødre med tre barn som har studert. Man får ganske mye utbetalt fra lånekassen med tre barn. Rundt 9.000,- I tillegg får man utdanningsstøtte fra NAV, men jeg vet ikke hvor mye denne er på. Bidrag tar du opp med NAV, så får du i alle fall stabilt minstebidrag og det er vel rundt 1.300,- pr barn? Så får du jo barnetrygd på rundt 3.900,- Bostøtte kommer i tillegg, det samme gjelder delvis dekning av barnepassutgifter. Stå på, dette kommer til å ordne seg. Jeg anbefaler deg å få til et møte med NAV.
Gjest TS Skrevet 20. september 2009 #13 Skrevet 20. september 2009 Utdanningsstøttent fra NAV henger sammen med overgangsstønaden, dvs jeg ikke har krav på det. Overgangsstønadsperioden gikk ut for to år siden. Har vert i flere møter med Nav og det irriterender er at nå sitter saksbeh og spør hvorfor jeg ikke har studert tidligere,..den samme saksbeh som avslo min søknad om utdanningsstøtte og forlengelse når jeg var på overg.st. Hadde jeg hatt barnehage med en gang jeg kom på overg.st. hadde jeg begynt å studere, kom inn på studiet men måtte vente ett år i mangel på¨barnehageplasse men da ville ikke Nav følge opp.. mulig jeg bør skifte saksbehnadler...
Gjest Hilde K S Skrevet 20. september 2009 #14 Skrevet 20. september 2009 Hvor mye har du i utgifter pr. måned? Bolig Strøm Transport Telefoni/data Forsikringer Barnepass
Gjest Iah Skrevet 20. september 2009 #15 Skrevet 20. september 2009 Jeg kjenner flere alenemødre med tre barn som har studert. Man får ganske mye utbetalt fra lånekassen med tre barn. Rundt 9.000,- Får man mer penger fra lånekassen om man har barn? Jeg er forøvrig student uten barn med fullt lån og jeg har utbetalt drøyt 8700 i måneden i snitt.
Gjest Hilde K S Skrevet 20. september 2009 #16 Skrevet 20. september 2009 Får man mer penger fra lånekassen om man har barn? Jeg er forøvrig student uten barn med fullt lån og jeg har utbetalt drøyt 8700 i måneden i snitt. Ja. Man får tillegg for forsørgelse. 9.350,- pr måned med tre barn. Ikke snitt. da får man mer den første måneden av semesteret og 9.350,- de andre månedene.
Gjest TS Skrevet 20. september 2009 #17 Skrevet 20. september 2009 Utgifter pr mnd er i snitt 8000 (forsikring, kommavg, telefon/internett plo) pluss 4000 i lån til huset, det er ikke medberegnet bensin til bilen..barnepass blir på 3100 for 3 dager i uken på sfo (2 barn) men den har jeg sagt opp nå som jeg er hjemme allikevel.
Gjest Iah Skrevet 20. september 2009 #18 Skrevet 20. september 2009 Ja. Man får tillegg for forsørgelse. 9.350,- pr måned med tre barn. Ikke snitt. da får man mer den første måneden av semesteret og 9.350,- de andre månedene. Det visste jeg ikke, kjekt å vite!
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #19 Skrevet 20. september 2009 Må barna være i SFO? Hvor gamle er det? Er det ikke mulighet for dem å være hjemme alene en stund? Hvis du er deltidstudent har du kanskje mulig å dra hjem etter barnas skoletid? På svært mange studier er det kun forelesninger om formiddagen, slik at man mange dager i uken kan gå tidlig hjem og heller lese om kvelden (etter at barna har lagt seg). Er det f.eks. bare en dag kabalen ikke går opp, og de er for små til å være alene, vil kanskje barnevakt en time eller tre være et rimeligere alternativ.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #20 Skrevet 21. september 2009 TS igjen her, bare glemte litt.... bare SFO koster over 3000 i mnd da det ikke finnes søskenrabatt så selv om jeg får dekket 60 % av nav er det allikevel mye når man lever av studielån.. Da jeg var på attføring for noen år siden fikk jeg utbetalt nesten 3000 kr i mnd til barnetilsyn. Hadde da et barn i barnehage og ett i sfo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå