Gå til innhold

av ren interesse - hvor mye boliglån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det finnes mange slike tråder og at det jo er umulig å svare skikkelig uten alle opplysninger, men etter diverse samtaler med venner og kjente osv, er jeg litt nysgjerrig. Regner selv ikke med å kunne kjøpe lelighet på minst 5 år, eller om finner mannen i mitt liv, men morsomt å høre fra "eksperter" eller andre i lignende situasjon.

Jeg er alene, ingen barn, 29 år og bor i Oslo. Tjener 380 000 i året, ca 410 000 med overtid, i en stabil og god jobb, men uten å forvente annet enn "vanlig" lønnsøke. Har ellers 340 000 i studielån og 10 000 i kreditt på kredittkort (som bare brukes til jobbutlegg og bestillinger av reise, aldri betalt renter på det, men der regnes vel med - ingen betalingsanmerkninger e.l.). Har ingen som kan stille som kausjonist, muligheter for forskudd på arv osv, 140 000 i EK + 60 000 i BSU.

Selv ser jeg for meg at jeg maks får 600 000 i lån - som jo ikke er noe i Oslo i det hele tatt - men er det noen med erfaring her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde du budt her eg bur (på bygda på vestlandet), hadde du sikkert fått 2 mill i lån med di inntekt og egenkapital. Då vi skulle bygge for tre år sidan, var eg student (dermed inga lønn), og mannen hadde samme inntekt som deg omtrent. Vi hadde eit barn i tillegg, studielån og ingen egenkapital (uten om mannen sin BSU på 50 000). Då fekk vi ta opp max 1.8 mill i lån.

Har også hatt andre vennar og bekjende som har fått tatt opp 2 mill. som singel men med samme inntekt som du (og ca samme egenkapital). Men korleis det er å leve økonomisk med eit slikt lån er jo ein annan sak ;)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Forresten, kvifor trur du du berre får tatt opp 600 000 i lån? Banken plar låne ut ca 3 gongar inntekta til folk. Altså 1.2 mill i ditt tilfelle...

Skrevet

3x-regelen har vært en tommelregel i lang tid.

Under oppgangstidene var det 4x, 5x og kanskje 6x. Men nå som det er finanskrise, så er det nærmere på 3x-regelen igjen.

Har lest på div. forum at de regner med 10% EK nå. Før holdt det med 0%...

Skrevet
Forresten, kvifor trur du du berre får tatt opp 600 000 i lån? Banken plar låne ut ca 3 gongar inntekta til folk. Altså 1.2 mill i ditt tilfelle...

Jo, men med minus for 350 000 i annen gjeld og en mer forsiktig 2,5-gange (+ at ikke regner overtid som lønn egentlig, det er jo ikke sikkert har dette neste år), så får jeg bare 600 000.

Jeg har forsøkt ulike lånekalkulatorer i banker o.l., og dersom jeg regner med 8 % rente og 20 års løpetid, ser jeg for meg at 8-900 000 er maks for hva jeg bør låne, i og med at jeg har 2500 i måneden også i studielånutgifter. Da vil jeg betale mellom 9 og 10 000 i måneden i gjeld. Er jeg helt på viddene?

Og jeg forstår ikke helt hvordan jeg kunne fått 2 millioner (5 ganger inntekt!) om jeg hadde bodd på landet? Jeg ville jo knapt hatt en krone igjen å leve for?

Skrevet
Har også hatt andre vennar og bekjende som har fått tatt opp 2 mill. som singel men med samme inntekt som du (og ca samme egenkapital). Men korleis det er å leve økonomisk med eit slikt lån er jo ein annan sak ;)

Ja, her var du jo inne på det med å leve også;)

Nå er kanskje ikke mulighetene og tilbudene like mange på bygda, så forbruket går kanskje automatisk ned (selv om da måtte hatt bil, mat er dyrere osv).

Skrevet
Vet at det finnes mange slike tråder og at det jo er umulig å svare skikkelig uten alle opplysninger, men etter diverse samtaler med venner og kjente osv, er jeg litt nysgjerrig. Regner selv ikke med å kunne kjøpe lelighet på minst 5 år, eller om finner mannen i mitt liv, men morsomt å høre fra "eksperter" eller andre i lignende situasjon.

Jeg er alene, ingen barn, 29 år og bor i Oslo. Tjener 380 000 i året, ca 410 000 med overtid, i en stabil og god jobb, men uten å forvente annet enn "vanlig" lønnsøke. Har ellers 340 000 i studielån og 10 000 i kreditt på kredittkort (som bare brukes til jobbutlegg og bestillinger av reise, aldri betalt renter på det, men der regnes vel med - ingen betalingsanmerkninger e.l.). Har ingen som kan stille som kausjonist, muligheter for forskudd på arv osv, 140 000 i EK + 60 000 i BSU.

Selv ser jeg for meg at jeg maks får 600 000 i lån - som jo ikke er noe i Oslo i det hele tatt - men er det noen med erfaring her?

Som du selv skriver er det ingen som kan gi deg et klart svar på hvor mye du kan få i lån, men en pekepinn er rundt 1,2 mill. totalt (inkl. annen gjeld). Noen banker vil nok tilby mindre, noen mer. Egenkapitalen din kommer i tillegg. Ut fra opplysningene du oppgir får du nok greit et finansieringsbevis. Du har god inntekt, ok med egenkapital og burde ha gode forutsetninger for å kunne bli en god fremtidig kunde for banken (bankene satser gjerne på unge kunder som de ser potensiale i. Disse skal sikre banken inntekter i årene fremover. Førstehjemslån tilbys nettopp for å tiltrekke seg unge kunder).

Skrevet
Som du selv skriver er det ingen som kan gi deg et klart svar på hvor mye du kan få i lån, men en pekepinn er rundt 1,2 mill. totalt (inkl. annen gjeld). Noen banker vil nok tilby mindre, noen mer. Egenkapitalen din kommer i tillegg. Ut fra opplysningene du oppgir får du nok greit et finansieringsbevis. Du har god inntekt, ok med egenkapital og burde ha gode forutsetninger for å kunne bli en god fremtidig kunde for banken (bankene satser gjerne på unge kunder som de ser potensiale i. Disse skal sikre banken inntekter i årene fremover. Førstehjemslån tilbys nettopp for å tiltrekke seg unge kunder).

Takk for svar, Alison! Jeg har vel også kommet frem til at det nok ikke er det å få lån i seg selv som er problemet, mer det at jeg bor der jeg bor og ikke har noen å kjøpe med som gjør at det i realiteten er vanskelig å skaffe seg bolig.

Har venner som har kjøpt sammen (det er riktignok ikke alltid det har gått bra, men da trengs det jo minst to soverom og prisen øker tilsvarende) og jeg har ingen venner/søsken som det kan være aktuelt å kjøpe bolig med selv innen rimelig tid. Nå kan jo drømmemannen komme vandrende, men jeg kan ikke legge opp livet mitt etter dette, så planen er å spare i 3-4 år til for å øke egenkapitalen og redusere studielånet (gjennom vanlig nedbetaling, vil heller spare ekstra utenom) samtidig som jeg fyller BSU det jeg kan, for så heller å vurdere å flytte litt utenfor byen. Jobben jeg har - som virkelig er MIN drømmejobb - finnes igrunnen kun i Oslo, så jeg blir nok boende her for "alltid".

Skrevet

Har omtrent samme inntekt som deg, og har fått finansieringsbevis på 1 100 000, men har nesten ikke noe gjeld fra før - 50 000 i studielån. Med litt mer egenkapital enn deg har jeg sett meg ut en ok leilighet på østkanten i Oslo, den ligger rundt 1,3. Men har vært veldig usikker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...