Gå til innhold

Slanke-ekspriment

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_smør_*
Skrevet

Ok, etter å ha lest denne siden http://www.kk.no/823439/gaa-ned-19-kilo-paa-ett-aar

som tar for seg hvor mye en legger på seg på et år av ulike matvarer, skal jeg nå kutte ut smør på brødskivene.

i følge siden går en ned 6,4 kg på et år dersom en kutter smørret på to brødskiver daglig.

jeg spiser hvertfall fire pr dag, så da vil det si at jeg bør gå ned neste 13 kg på et år!

Smør er en av mine største laster, er jo så godt mmmmm...

MEN, jeg begynner i morgen! Null smør fra nå av...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ser nå det om ett år=) :gjeiper:

Gjest Gjest_Skeptisk_*
Skrevet

Hvis dette stemmer, skal du gå ned ca 1 kg pr mnd uten å gjøre andre endringer enn å kutte ut smør på skiva...

Nå spørs det da hvilket smør du bruker, men jeg har lyst til å gjøre et lite regnestykke for å se om det er i det minste teoretisk mulig. :)

Jeg tar da det smøret med minst fett... "Vita Pro Aktiv" som inneholder 319 kcal pr 100 g.

På en skive er normal mengde smør 5 g, det tilsvarer ca 15 kcal pr skive... for 4 skiver, blir det da ca 60 kcal pr dag, og ca 1850 kcal pr måned.

En kilo vektreduksjon tilsvarer ca 7000 kcal... det er umulig å kvitte seg med 7000 kcal på en mnd, ved å innta bare 1850 kcal mindre enn dagsbehov i samme periode.

"Myth busted", som Mythbusters ville sagt. ;)

Men jeg kan prøve med en annen type smør, som ikke tilhører kategorien "lett".

"Bremykt" har 746 kcal pr 100 g.

Det blir ca 37 kcal pr skive, og ca 150 kcal pr dag (4 skiver), og ca 4575 kcal pr mnd.

I følge dette er det mulig å ta av noe i overkant av 0,5 kg i løpet av en måned ved å kutte ut smøret på 4 skiver pr dag.

Nå kan det jo hende at det er noen andre mekanismer som spiller inn, blant annet mindre inntak av salt, som gjør at redusert inntak av smør fører til et større vekttap enn bare antall kcal skulle tilsi, så jeg kan si at dette er teoretisk mulig, men lite sannsynlig.

Jeg ønsker deg lykke til med eksperimentet, og håper jeg ikke har ødelagt gleden din ved det ved å være så skeptisk...

Jeg håper du gjennomfører eksperimentet ditt, og at du kan komme tilbake om en måned, 6 mnd, og ett år, og si at "Du tok feil. Det funket tross alle dine dystre spådommer!"

Lykke til. :)

Skrevet (endret)

Hvis du skal være sikker på om det hjelper å kutte ut smøret så må jo du eller spise akkurat det samme som tidligere. Det vil ikke utgjør noe om du får i deg de kcal du taper her fra en annen kilde. Mitt råd er å heller begynne å spise generelt sunt:)

Edit: Er dette forresten noe du gjør for å faktisk gå ned i vekt, eller som en test på om det er sant det de skriver?

Endret av venus_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...