Gjest Gjest_kaffelatte_* Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 I det siste har jeg begynt å søke på oppdaterte lover på lovdata.no ettersom jeg synes det er interessant å vite hva slags rettigheter man har. Her på forumet på kvinneguiden.no er det jo beskrevet både privatpersoner og firmaer som tar seg til rette og bryter loven, så jeg har begynt å lete opp relevante lover av ren interesse, for å finne ut hvilke rettigheter vi har som forbrukere. I dag fant jeg en rettsavgjørelse på lovdata.no hvor det ser ut til å være offentliggjort navnet til en mann som er dømt for å ha slått datteren sin. Både mannens for-og etternavn er åpent. Av ren nysgjerrighet søkte jeg opp dette navnet i telefonkatalogen.no, og jeg fikk da opp et navn som lignet. I lovdata.no står deler av adressen hans, og disse delene er identiske med adressen jeg får opp i telefonkatalogen.no. Jeg bare lurer på om dette er en feil, eller om det er vanlig? Dette navnet er ut til å ha blitt offentliggjort ved en feil; alle andre opplysninger har jo blitt anonymisert. Er det noen andre som har lagt merke til noe lignende?
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 Nei, sånt skal ikke anonymiseres. Dommer er offentlige, av hensyn til rettssikkerheten.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #3 Skrevet 18. september 2009 De andre dommene jeg har lest har vært anonymisert. Adresser er halvveis anonymisert, og kun fødselsår vises. noen eksempler: A, født *.*.1977 Søndag 6. juli 2008 ca kl. 21.30 i ---vegen 00 i Bergen, slo han B gjentatte ganger i hodet og/eller på kroppen slik at hun falt i gulvet. Saken gjelder falsk anmeldelse, promillekjøring og kjøring uten gyldig førerkort. Haugaland tingrett avsa den 18. desember 2008 dom med slik domsslutning: A, født *.*.1989, frifinnes. Når jeg leser andre dommer, virker det ikke logisk at én dom skulle stå med fullt navn. Dessuten er den dømte i hele resten av teksten omtalt bare som A.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå