Gå til innhold

Lottogevinst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det å dele gevinsten med sine nærmeste når man vinner en stor sum i lotto?

Jeg ser ofte at det gis en sum til barna, men hva med søsken, foreldre og øvrig familie? Pleier man å dele med venner også?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slem_Pike
Skrevet

Aner ikkje kor vanlig det er.

Hadde delt med familien om gevinsten var stor, men ikkje med venner (med mindre det var noe spes da.. hadde kanskje spandert ferietur på de nærmeste om det var veldig stor gevinst, men hadde ikkje gitt de peng eg trenger sjøl).

Skrevet

Kjenner et par stykker som har vunnet relativt store gevinster gjennom diverse spillsystemer.

Han ene delte ikke med noen, men valgte å kvitte seg med all gjeld etc, sette inn en stor sum på sparekonto og bruke noe på reise og andre ting han önsket seg.

Hun ene valgte å kvitte seg med gjeld etc, ga en del til sine foreldre og sine sösken.

Vet ikke hvor vanlig det er å dele egentlig, kommer vel ann på personen.

Selv hadde jeg nok ikke delt med noen - ikke fordi jeg er gjerrig, men fordi jeg ikke ser noen grunn til det.

Mine sösken klarer seg greit pr i dag (ja litt töft er det jo for alle, da hun ene er alenemor med liten inntekt, men hun klarer seg jo)

Mine foreldre har mer enn nok av penger til at jeg ser noen grunn til at de trenger mer.

Mine venner har jeg ingen interesse av å dele med bare.

Skrevet

Det kommer vel an på alderen på den som vinner, samt familiesituasjon.

Foreldrene mine eier fire boliger til sammen (med utleiebolig og hytte), mine to søsken er eldre enn meg, ferdigutdannet og i sikre, godt betalte jobber. Er ikke så nære mine fettere og kusiner at det kunne falt meg inn at det skulle dale penger over hodet på dem helt uten videre.

Jeg ville kanskje tatt med bestevenninnen min på en tur til New York som vi har snakket om en lang stund, men det er jo ikke akkurat store summer det er snakk om.

Tror generelt det er svært uvanlig å dele med venner og øvrig familie, men hvis man har foreldre i gjeldssituasjon så er det en måte å vise takknemlighet på.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg vant en ganske stor sum for noen år siden. Brukte en del på leilighet, en del på ungene mine, og tok med dem og faren min på en skikkelig ferietur.

Også spanderte jeg en helaften + påskeferie på hotell på de to beste venninnene mine.

Resten satte jeg i banken.

Skrevet

Er det bare jeg som synes det virker smålig å bare gi bort en ferietur til noen tusen hvis man har vunnet et mangesifret tall? Det hadde jeg nok selv følt var flauere og gitt et dårligere inntrykk enn å ikke gi noenting i det hele tatt. Men nå har jeg aldri vunnet da så jeg vet ikke.

Skrevet

Hadde jeg vunnet store pengebeløp hadde jeg brukt mesteparten på meg selv,min mann og barna og spart resten, men mine foreldre og to søsken hadde jeg gitt et likt beløp til som de kunne betalt ned litt gjeld med.

Mine bestevenninne er ganske grådig så jeg tviler på at hun hadde fått noe som helst bare for jeg vet hun hadde forventet det.

Skrevet

Hadde jeg vunnet ville prioriteringene vært følgende:

Kjøpt hus

En god nok sum på konto til at rentene gir en fin utbetaling som rekker til ferier i årene fremover.

En del til foreldrene mine(helst nedbetalt hele gjelden, hvis mulig)

En liten startkapital til mine to brødre.

Og jeg hadde ikke fortalt noen at jeg vant(bortsett fra foreldre og brødre)

Jeg forventer ikke å få en del av en lottogevinst dersom venner vinner, så derfor ser jeg ikke hvorfor jeg skal dele sånn sett, men det hadde jo blitt mange små gaver i form av spanderinger osv.

Skrevet

Hadde jeg vunnet en god slump penger, ville jeg ha betalt ned gjelden vår. Søsknene våre skulle fått litt, om ikke for å dekke alle gjeld, men såpass så de hadde merket det på de måndtlige avdragene.

Jeg ville satt av penger til egne barn og tantebarn.

Foreldrene våre er gjeldfrie, så de har ikke behov for så mye, men de skulle fått en skikkelig ferietur, ala cruise om det være seg til karibien eller første klasse på hurtigruta

Gjest Purple Haze
Skrevet
Er det bare jeg som synes det virker smålig å bare gi bort en ferietur til noen tusen hvis man har vunnet et mangesifret tall? Det hadde jeg nok selv følt var flauere og gitt et dårligere inntrykk enn å ikke gi noenting i det hele tatt. Men nå har jeg aldri vunnet da så jeg vet ikke.

Hvis det er meg du sikter til, så må du syns jeg er så smålig du bare vil. For det første er en ikke forpliktet til å gi bort noe av sine egne penger om man vinner. For det andre så ønsker jeg at det skal være mulig for meg å sørge for mine egne barn, fram for å øse ut penger på andre mennesker.

Skrevet
Er det bare jeg som synes det virker smålig å bare gi bort en ferietur til noen tusen hvis man har vunnet et mangesifret tall? [...]

Det er sikkert ikke bare deg, men jeg håper dere er i mindretall ja :huh: Kan jo snu om på det og spørre: Ville du blitt fornærmet om du "bare" fikk påspandert ferietur hvis noen i familien/nær omgangskrets vant i lotto?

Og hvis det var Purple Haze du siktet til, så skrev hun at hun vant en ganske stor sum, ikke flerfoldige millioner. Synes det hun gjorde høres veldig omtenksomt ut jeg. Om noen i min familie (eller nære venner) hadde vunnet stort i lotto så hadde jeg ikke forventet å få noen ting - det var jo ikke jeg som vant. Og skulle jeg fått noe, så ville jeg mye heller hatt tur til New York (som gjesten over PH skrev) enn 50.000 på sparekontoen.

Skrevet

Jeg kan ikke se noe smålig i å spandere en ferietur på venner om man vinner penger. Jeg hadde blitt kjempeglad om noen av mine venner vant i Lotto og spanderte en storbyferie på meg. Da handler det ikke først og fremst om den økonomiske verdien av gaven, men den hyggelige turen man drar på sammen.

Om jeg vinner en større pengesum er mine prioriteringer som følger:

- Betale ned gjeld.

- Kjøpe hus/leilighet.

- Sette til sides et større beløp som kan gi meg trygghet i årene som kommer.

- Og hvis det da er noe til overs: Penger til mine og samboers foreldre og søsken, pluss nieser og nevøer. Ikke enorme beløp, men likevel så det merkes. La oss si at jeg vinner 10 millioner. Da vil foreldre/søsken/nevøer/nieser få 100.000 kroner hver, noe som i vår familie tilsvarer rundt to millioner kroner til sammen.

- Og SÅ ville jeg tatt med de beste vennene mine på en fin ferietur til Hawaii. :)

Gjest Melchizedek
Skrevet

Man gir til de man har lyst og dele med. Resten kan bare dra dit pepperen gror

Gjest levr i håpet
Skrevet

For det første, jeg forventer ikke å få noe av mine venner hvis de hadde vært så heldige å vinne i Lotto, det er deres penger og jeg hadde gledet meg med dem og håpet på å vinne noe selv. Hadde de påspandert en middag ute eller en ferietur så hadde jeg blitt positivt overrasket og veldig glad, men ikke forventet det.

Hvis jeg selv skulle havne i samme situasjon en gang, virker ikke så trolig akkurat for noen av oss må slite for pengene :) og vinnerlykke ligger ikke i famlien. Men hvis... så hadde jeg først skaffet oss i familien et større hus sånn at ungene får hvert sitt soverom. Deretter satt av noe til ungene og til pensjonen og til å kose oss litt ekstra med ferieturer. Mine foreldre skulle fått noen kroner til å pusse opp huset sitt, de bruker alle pengene sine på å forsørge en voksen økonomisk ødeland av en sønn. Han hadde ikke fått så mange kronene men jeg hadde gitt noen til barna hans, og min enda yngre brors barn hadde også fått noen kroner.

Vennene mine klarer seg selv men hadde tatt med mine venninner på et spaopphold.

Ja, ja... man kan drømme... sukk :)

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet

Jeg hadde kjøpt hver sitt hus til sønnene mine, samt sikre gode biler til dem, og satt endel penger i aksjefond for dem.

Mannen min og jeg har alt vi trenger, men jeg hadde garantert kjøpt meg en hytte på fjellet og en hytte ved sjøen.

Alt kommer selvsagt an på hvor mye penger det var snakk om.

Min manns familie hadde ikke fått et rødt øre, de kan ikke ta vare på penger, jeg har aldri sett sånne økonomiske analfabeter tidligere ... får de penger så fyker det ut i sus og dus ... sånt gidder ikke jeg støtte.

Hvis det var mye penger og jeg hadde noe til overs så hadde jeg gitt til kreftforeningen - samt at jeg villle gitt endel penger til pleie av dyr som har hatt en vanskelig start i livet.

Hvis det DA var noe igjen så hadde jeg gitt til min bror og søster samt deres barn.

Jeg ble såpass bitt av basillen at jeg har vært og skaffet meg spillkort og en 5-ukers lottokupong :ler:

Skrevet (endret)

Jeg har visst inngått en avtale med min venninnes mann at han skal ha 5% av alle premiene jeg vinner :ler: Jeg skal ha 10% av hans dersom han vinner en stor premie.

Hadde jeg vunnet et par millioner hadde jeg kjøpt en større bolig, gitt et par hundre tusen til søs som ikke har så god økonomi, og gitt foreldrene våre en liten sum. Om det fremdeles var mye igjen hadde jeg tatt med mine beste venninner på en storbyferie.

Hadde jeg derimot vunnet mange millioner hadde jeg nok gitt bort store summer til foreldre og min søster, gitt noe til mine nærmeste venner og investert resten.

Endret av Sunshine
Skrevet

Smålig å gi bort en ferietur til flere tusen? Hvis mottakerne føler det sånn så er det de som er smålige. Da fortjener de ikke å få noe som helst.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Det avhenger vel av hvor grisk og egoistisk familie en er belemret med.

Skrevet
Det avhenger vel av hvor grisk og egoistisk familie en er belemret med.

Det er sant. Jeg vil gi bort til foreldre og søsken. Men to av mine søsken (stor søskenflokk) vil ikke få ei krone av meg. Makan til egoistiske og manipulerende mennesker skal man lete lenge etter.

Det finnes mange drittsekker rundt om, og noen av oss må nødvendigvis være i slekt med dem. Dessverre.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hvor vanlig er det å dele gevinsten med sine nærmeste når man vinner en stor sum i lotto?

Jeg ser ofte at det gis en sum til barna, men hva med søsken, foreldre og øvrig familie? Pleier man å dele med venner også?

Jeg ville ikke delt med noen, for jeg ville ikke ha fortalt det til noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...