Gå til innhold

Problemer med rett søm (Janome EasyJeans 22)

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anders_*
Skrevet

Hei, jeg syr med en Janome Easy Jeans 22 som jeg kjøpte for ca. 1 år siden.

Er selvlært, men maskinen er jo enkel og grei så det går som regel bra.

Ett problem har jeg hatt noen ganger nå, og denne gangen klarer jeg ikke å fikse problemet.

Ved vanlig rett søm floker undertråden seg opp etter noen par sting. Hele maskinen lager en fæl lyd og så stopper den.

Jeg har prøvd å finne feilen, og sjekket disse tingene:

1. Nålen er rett

2. Overtråspenningen er riktig (prøvd fra 3-6)

3. Undertråden er den samme som overtråden

4. Begge trådenendene ligger 10 cm bak

5. Det er rengjort i dekselet under trådlabben og i spolehuset

Det har skjedd en gang før, da vet jeg ikke hva som hjalp men det var endel støv i spoledekselet. Noen har sagt at det kan være at maskinen har blitt brukt for lenge av gangen og at den må "hvile". Håper noen har råd, for jeg bor i Danmark og har ikke lyst til å slepe maskinen til service.

Har dere noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Anders_*
Skrevet

Stoffene jeg syr med er forøvrig vanlig lakenstoff.

Skrevet

Se om det er det samme om du syr med tjukkere stoff, blir sømmen fin da så er det trådspenningen uansett.

Gjest Gjest_Anders_*
Skrevet

Når jeg syr i 2 lag av samme stoff skjer det samme.

Men uansett hvilken overtrådsspenning jeg bruker, skjer det samme.

Skrevet

"vanlig lakenstoff" kan være så mangt. Stretchlaken? Det kan være vanskelig for maskinen. Det er ikke nødvendigvis slik at over- og undertrådsspenning må være den samme, prøv deg litt frem med trådspenningene.

Gjest Gjest_Anders_*
Skrevet (endret)
"vanlig lakenstoff" kan være så mangt. Stretchlaken? Det kan være vanskelig for maskinen. Det er ikke nødvendigvis slik at over- og undertrådsspenning må være den samme, prøv deg litt frem med trådspenningene.

Det er sant.

Med vanlig lakenstoff mente jeg

-Tynt, relativt stift bomullstoff uten stretch.

Undertrådspenning vet jeg ikke hvor jeg stiller. Har prøvd litt av hvert med sømlabbstrykk og overtrådspenning. Den hakker avgårde uansett.

Masse tråd på undersiden av stoffet.

Sånn ser det ut på oversiden (men det blir ikke så lang søm om jeg ikke holder hardt på trådene bak).

http://img185.imageshack.us/img185/6077/photo2f.jpg

IMG-tag fjernet

Bolledeig (mod)

Endret av Bolledeig
Skrevet

Nå fungerer det igjen!!

Vet ikke helt hva det kan ha vært, tredde om alt, prøvde alle instillinger.

Prøvde med forskjellige sting. Plutselig fungerte det igjen. Herlig!

Takk for hjelpen!

:blomst:

Skrevet

Jeg syns det høres ut som undertrådsspenningen, se om du finner ut hvordan du stiller den til neste gang.

Skrevet

Ja, noen ganger hjelper det faktisk å begynne fra 0 igjen. Noe kan ha løsnet i tredningen uten at man merker det :)

Og så er det veldig greit å sjekke at tråden går gjennom det siste hakket over foten, ellers kan det bli "slarkete"

• 13 år senere...
Skrevet

Hei! Jeg har Janome Essy Jeans. Finner ikke ut hvor jeg skal stramme overtråden. Kan noen hjelpe meg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...