Gjest Utlogget Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 Er medlem her, men velger å logge ut av frykt for å bli gjenkjent.... De siste dagene har jeg vært stille vitne til en slags heksejakt på facebook. Saken det dreier seg om er i grove trekk at en bekjent av meg, som driver med hesteskolering, har hatt en hest i trening en periode. hesten kom tilbake til eieren i mye dårlige forfatning enn den var da den dro, så det er helt tydelig at denne personen ikke har gjort jobben sin og latt hesten forfalle, det ser tilog med jeg som ikke er så veldig erfaren på hest. På facebook pågår det altså nå en hets/uthengig av denne personen, som blir beskyldt både for dyreplageri og mishandling. Ja, personen har gjort en dårlig jobb, og levert hesten tilbake i dårlig forfatning, men IKKE mishandlet (ut ifra det jeg ser på bildene, og jeg har sett endel mishandlede dyr), og om det er slik personen driver sitt yrke, så er det jo bra at det kommer ut. MEN, jeg reagerer litt på utsagnene som kommer på facebook. Det er ganske sterkt og ødeleggende å beskylde noen for å være dyreplager/dyremishandler. Jeg vet heller ikke om personen det gjelder er klar over hva som pågår på facebook. Ville dere gjort noe? Jeg vil jo ikke forsvare en potensiell dyremishandler, men jeg syns også det er galt det som skjer på facebook, og særlig når personen kanskje ikke vet noe som helst?
Gjest Utlogget Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 TS her.. bare lurer på om denne tråden burde vært et annet sted..?
Gjest Spinell Skrevet 18. september 2009 #3 Skrevet 18. september 2009 (endret) Hvis den som har skrevet dette er venn av deg på FB, ville jeg sendt en melding til vedkommende (ikke på wallen, men til inbox-en). I meldingen ville jeg på en pen måte tatt opp at jeg hadde lest det vedkommende har skrevet om hestetreneren. Det dyrevernsfaglige ang. mishandling eller ikke ville jeg ikke tatt opp, men jeg ville gjort oppmerksom på at de meldingene som blir lagt ut kanskje kan oppfattes som injurierende eller ærekrenkende, og anbefalt at h*n fjernet disse uttalelsene. Endret 18. september 2009 av Spinell
Sheherasade Skrevet 18. september 2009 #4 Skrevet 18. september 2009 (endret) Eventuelt kan man hive seg på diskusjonen og prøve å komme med litt saklige innspill. Endret 18. september 2009 av Sheherasade
Gjest Utlogget Skrevet 18. september 2009 #5 Skrevet 18. september 2009 Jeg har faktisk tenkt på å prøve å legge inn noen saklige kommentarer, men har sett andre som har forsøkt, og de har blitt veldig overkjørt, og endel av de saklige kommentarene har blitt slettet. Føler det en skikkelig lynsjestemning, og at om man ikke er enig i at dette er dyremishandling, så er man en dyremishandler selv....
Gjest Spinell Skrevet 18. september 2009 #6 Skrevet 18. september 2009 Jeg har faktisk tenkt på å prøve å legge inn noen saklige kommentarer, men har sett andre som har forsøkt, og de har blitt veldig overkjørt, og endel av de saklige kommentarene har blitt slettet. Føler det en skikkelig lynsjestemning, og at om man ikke er enig i at dette er dyremishandling, så er man en dyremishandler selv.... Da tror jeg injurie-argumentene er et sterkere kort. Det er sikkert ikke så mange som ønsker å bli anmeldt for injurier og ærekrenkelser, og bli avkrevd erstatning for potensielt tapte inntekter på bakgrunn av dette.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #7 Skrevet 18. september 2009 Nei, altså... Når saklige kommentarer slettes og voksne mennesker ikke klarer å oppføre seg, hvorfor ikke bare holde seg unna? Deres problem at de ikke klarer å holde seg saklige, sletter kommentarer som kan være nyttige og prøver på en slags hets av personer over nett. Elendig! (Kan forsåvidt røpe at jeg tror jeg vet hvilken diskusjon det er snakk om. Urettferdig, javisst ; - ))
Gjest utlogget Skrevet 18. september 2009 #8 Skrevet 18. september 2009 Jo, er jo holde seg unna jeg gjør, men har jo vært innom og lest hva som blir skrevet. Synes det er ille, for vil anta personen mister endel kunder og inntekt på dette. Samtidig synes jeg at man som dyreeier har lov til å si i fra, men problemet i denne saken er vel at folk blir veldig revet med, og det som i utgangspunktet har vært at det har blitt gjort for dårlig jobb med hesten, har utviklet seg til å bli en mishandlingssak..Kunne vel tenke meg å høre om personen vet om hva som foregår på facebook. Kan vedkommende få lese slike kommentarer uten å være venn med den som har debatten gående på siden sin?
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #9 Skrevet 18. september 2009 Nei, det vet jeg ikke, men du kan jo sende en mail hvor du forteller hva som blir sagt? Synes egentlig det skal være mellom eier og berider/helfôrvert hva som skal gjøres. Og jeg tror nok ikke den hesten ble mishandlet.
Gjest Chiffon Skrevet 18. september 2009 #10 Skrevet 18. september 2009 Da sender du beskjed til facebook så tar de det. Jeg vet det ble gjort her når noen ble beskyldt for det samme (bare at det var en hund) da ble alt slettet.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #11 Skrevet 19. september 2009 Jeg synes hetsing av noen med fullt navn på internett er like alvorlig som dyremishandling. Også er det i tillegg en svær gruppe mot én person som får svertet sitt navn pga rykter. Det er forkastelig og man trenger ikke å være noe geni for å skjønne at det kan gi store sosiale og emosjonelle problemer for personen det gjelder. Kanskje så store at det er uopprettelig, og det er for sent å angre om den personen en dag får nok.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå