Gjest imli Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 Dette er et lite problem jeg ikke tenkte så mye over før jeg ble tobarnsmamma. Men hvordan i alle dager legger man babyen uten å vekke sovende storesøsken? :klø: Vi bor lite og trangt, og soverommene er egentlig ett stort soverom, bare med en liten skillevegg, slik at det lydmessig sett er som å ligge på samme rom alle fire. Storebror legger seg kl 19 hver kveld og sovner fint. Han sover forholdsvis tungt, tåler litt "forsiktig" gråt, men blir det hylgrin, kommer han nok til å våkne. Foreløpig samsover vi med babyen, men vil jo etterhvert ha ham over i egen seng... Og i starten blir det jo nødvendigvis litt grin og frem og tilbake når man skal legge ungen, og den våkner for mat om natta osv. Hvordan gjør dere andre det???
Caramba Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 Vi har eget rom til storebror, men det er veldig nærme og han har døren åpen. Alikevel sover han så tungt at tvillingene ikke vekker ham, selv med illsint stereo-gråt... Vi delte også rom alle mann på hytta i sommer og eldstemann våknet ikke, selv ved helt krise-legging av de minste. Kanskje han ikke kommer til å reagere? Mulig han blir så vant til litt spedbarnsgråt at han ikke våkner av det? Er han veldig var for lyder, eller sover han tungt generellt?
Gjest imli Skrevet 18. september 2009 #3 Skrevet 18. september 2009 Hmm... Ikke godt å si... Det er så forskjellig hva han våkner av føler jeg. Enkelte ganger virker det som om taket kan ramle ned i hodet på ham uten at han våkner, mens andre ganger våkner han bare jeg snur meg i senga Frykter at han kommer til å våkne av mye skriking, men vet jo ikke selvfølgelig. Tør liksom ikke helt prøve Orker ikke tanken på TO unger som ikke vil sove... Huff.
Trampe Skrevet 18. september 2009 #4 Skrevet 18. september 2009 Det der har jeg tenkt på mange ganger, og det er faktisk hovedgrunnen til at vi venter med nummer to. Vår sønn våkner veldig lett, det har han alltid gjort, og når han først våkner kan det gå timesvis før han sovner igjen. Ikke er han stor nok til å akseptere en forklaring om sultne nattespisende babyer heller. Som baby våkna han av det lille kneppet som kom da jeg kneppet ammeBHen på plass... Nå er han heldigvis bedre, men han våkner f. eks. av plinget på microen. Det har aldri funka å venne ham til lyder, vi har prøvd det meste. Jeg greier bare ikke tanken på at babyen først våkner, så våkner storebror og hyler, så holder de hverandre våkne... *grøss* Jeg ville samsovet noen mnd, og så latt det stå til noen kvelder. Kanskje det går over all forventning, kanskje storebror ikke våkner i det hele tatt. Ei venninne av meg har ei på fire og en på 11 mnd. De sover nå på samme rom. Lillebror våkner om natta nå og da, og storesøster veksler på å ikke våkne, og å dra puta over hodet og prøve å ignorere. Hun var sutrete i begynnelsen, men skjønner heldigvis at babyer bråker om natta, og at det beste hun kan gjøre er å prøve å sove.
Gjest imli Skrevet 18. september 2009 #5 Skrevet 18. september 2009 Vi kommer nok til å gjøre det sånn ja - med samsoving et par mnd og så prøve legging når minsten er blitt flinkere til å sove lengre perioder av gangen. Rart hvor forskjellige de er... Våkne av kneppet på amme-bh'en Huff, det må ha vært frusterende!
Imax Skrevet 20. september 2009 #6 Skrevet 20. september 2009 Dette vil uansett være et forbigående problem. Når ungene bikker over året er det mindre hyling og det går greit. Et praktisk alternativ er selvsagt at dere legger babyen inne hos dere, og så flytter det over. Hos oss sover eldstemann på 3 gjennom jordskjelv og katastrofer, mens minsten på 16 mnd er mye mer var.
Gjest imli Skrevet 21. september 2009 #7 Skrevet 21. september 2009 Men vi vil jo gjerne legge babyen før vi selv legger oss... Er jo det som er litt av poenget, å få tilbake litt alenetid om kvelden etterhvert. Håper jo å kunne begynne å legge babyen i 20-tida om et par-tre mnd...
leirbål Skrevet 22. september 2009 #8 Skrevet 22. september 2009 At dere vil ha voksen-tid om kvelden kan jeg lett forstå. Jeg ville vent minsten til å legge seg i engen seng i en ferie. Da er det ikke krise om storebror våkner av barnegråt. Ellers kan dere jo spørre besteforeldre el. om han kan sove der noen dager, under tilvenningen. De aller fleste barn vil ganske fort lære seg til å sovne igjen/ overhøre barnegråt om natten, selv om det kan ta noen dager hvor han våkner og klager.
Imax Skrevet 23. september 2009 #9 Skrevet 23. september 2009 Jeg mente ikke at dere skulle legge dere samtidig med minstemann, bare at barnet blir lagt på deres rom, og så kan man flytte det sovende barnet over senere på kvelden. Alternativt omvendt (eldste sovner på deres rom og så blir båret over).
Gjest imli Skrevet 23. september 2009 #10 Skrevet 23. september 2009 At dere vil ha voksen-tid om kvelden kan jeg lett forstå. Jeg ville vent minsten til å legge seg i engen seng i en ferie. Da er det ikke krise om storebror våkner av barnegråt. Ellers kan dere jo spørre besteforeldre el. om han kan sove der noen dager, under tilvenningen. De aller fleste barn vil ganske fort lære seg til å sovne igjen/ overhøre barnegråt om natten, selv om det kan ta noen dager hvor han våkner og klager. Ja, regner med at han vil venne seg til det, gruer bare litt for de dagene det tar Å prøve tilvenningen i en ferie var jo en god idé Jeg mente ikke at dere skulle legge dere samtidig med minstemann, bare at barnet blir lagt på deres rom, og så kan man flytte det sovende barnet over senere på kvelden. Alternativt omvendt (eldste sovner på deres rom og så blir båret over). Aha, da misforstod jeg. Men greia er at vi bare har et soverom... Vi har satt opp en liten skillevegg slik at storebror liksom har eget rom, men lydmessig sett blir det jo som om vi alle lå på samme rom, for det er ikke noe dør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå