Gjest Gjest_Usikker_* Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 Jeg driver å ser på forsikringer og prøver å skaffe meg en oversikt, men er ikke så enkelt som man skulle tro. Litt om oss. Vi er 2 stk i slutten av 20årene med fast jobb og god inntekt(8-900k), vi har 1 bil av nyere dato og har nettopp kjøpt oss nytt hus i tillegg til at vi har en leilighet fra før. Totalt lån er ca 3mil. Vi er i fase hvor vi straks skal flytte inn i det nye og selge det gamle. Satser på å få rundt 1mil for det. Vi har ingen barn, og har vel ikke planer med det første å få det heller. Ingen av oss sliter noe med helsa og i familiene våre er det ingen tegn på at noe skal være galt med tanke på uførhet osv. Jeg har på en måte sett for meg disse forsikringene: Disse 4 første er egentlig greie: Husforsikring - Innboforsikring - kollektivhjemforsikring via LOfavør Bilforsikring - Reise - Men disse er værre syntes jeg: Uførforsikring - * Ulykkeforsikring - * Livsforsikring - * Hvordan skal man tenke når man skal beregne de 3 siste? Jeg ønsker ikke å snakke meg en forsikringsagent i første omgang, da de er først og fremst ute etter å tjene penger, så stoler ikke helt på dem. Jeg vil jo se for meg at uføre er den viktigste forsikringen. Men hva med de andre, og hvordan skal man bergne dem?
*appifany* Skrevet 19. september 2009 #2 Skrevet 19. september 2009 Jeg driver å ser på forsikringer og prøver å skaffe meg en oversikt, men er ikke så enkelt som man skulle tro. Litt om oss. Vi er 2 stk i slutten av 20årene med fast jobb og god inntekt(8-900k), vi har 1 bil av nyere dato og har nettopp kjøpt oss nytt hus i tillegg til at vi har en leilighet fra før. Totalt lån er ca 3mil. Vi er i fase hvor vi straks skal flytte inn i det nye og selge det gamle. Satser på å få rundt 1mil for det. Vi har ingen barn, og har vel ikke planer med det første å få det heller. Ingen av oss sliter noe med helsa og i familiene våre er det ingen tegn på at noe skal være galt med tanke på uførhet osv. Jeg har på en måte sett for meg disse forsikringene: Disse 4 første er egentlig greie: Husforsikring - Innboforsikring - kollektivhjemforsikring via LOfavør Bilforsikring - Reise - Men disse er værre syntes jeg: Uførforsikring - * Ulykkeforsikring - * Livsforsikring - * Hvordan skal man tenke når man skal beregne de 3 siste? Jeg ønsker ikke å snakke meg en forsikringsagent i første omgang, da de er først og fremst ute etter å tjene penger, så stoler ikke helt på dem. Jeg vil jo se for meg at uføre er den viktigste forsikringen. Men hva med de andre, og hvordan skal man bergne dem? Jeg jobber litt med forsikring, men vil du kanskje ikke ha min hjelp?
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 19. september 2009 #3 Skrevet 19. september 2009 Jeg har en utrolig bra gruppelivsforsikring gjennom jobben - så dermed har jeg ikke behøvd tenke på det. I tillegg har vi en veldig god pensjonsordning - samt reiseforsikring for alle i husstanden ... og innboforsikring har jeg gjennom LO Favør - kjempegod som ingen forsikringsselskap klarer å matche. Gjennom IF har jeg følgende private forsikringsavtaler: Villa Bil Hund Mann og barn har jeg også forsikring på i IF
Gjest Aloha Skrevet 19. september 2009 #4 Skrevet 19. september 2009 Vi har bolig- og innboforsikring. Bil- og reiseforsikring. Barneforsikring inkl uføreforsikring til den lille. Uføreforsikring til begge voksne og livsforsikring. Jeg anbefaler STERKT å tegne uføre- og livsforsikring NÅ mens dere er friske og ikke "sliter med helsa". Når dere først gjør det, er det vanskelig å tegne... jeg kjenner flere andre unge mennesker som ikke har fått tegne livsforsikring da de har vært utsatt for alvorlig sykdom tidligere. Og det kan skje før man aner det! Vet også om folk som har fått bruk for uføreforsikring. Er sjeleglad for den tryggheten jeg har ved å være forsikret, slik at familien min slipper å slite økonomisk om jeg dør - og at jeg/vi slipper å leve på et minimum om jeg skulle bli ufør. PS Jeg jobber IKKE i forsikringsselskap
Gjest SmallTalk Skrevet 19. september 2009 #5 Skrevet 19. september 2009 Jeg har samboer, er student, jobber deltid og eier ikke noe hus, men har alikevel forsikret meg ganske godt. Forsikringene jeg har på meg selv er: -Ulykkesforsikring. Denne er kjekk å ha dersom man mot all formodning skulle bli alvorlig skadet og dermed vil få store utgifter i forhold til dette. Blir man alvorlig skadet så er det ikke sikkert man kan fortsette å bo i den gamle boligen sin, det er ikke sikkert man får særlig mye å rutte med generelt og det er ikke sikkert man får den hjelpen man trenger. -Uførepensjon: Denne slår inn etter 3mnd sykemelding. Man kan risikere å tape en del på å være sykemeldt, og da kan det være greit å ha noe ekstra i bakhånd. -Livsforsikring trenger jeg ikke ettersom jeg ikke har noe lån sammen med samboeren som potensielt kan overføres til han ved død. Slik jeg ser det så burde du ihvertfall ha ulykkesforsikring og muligens livsforsikring dersom du og samboeren din har felles lån på felles bolig. Da er det også viktig at dere kryssforsikrer hverandre slik at forsikringssummen minst dekker den andres del av låner + huset. Andre forsikringer må du nesten bare vurdere om du har behov for eller ikke. Tjener du godt, så kan uføreforsikringen være god å ha.
Gjest Agurkolat Skrevet 19. september 2009 #6 Skrevet 19. september 2009 Eg har reiseforsikring og ulykkesforsikring. Reiseforsikring måtte eg ha når eg reiste mykje med skulen.
lille katt Skrevet 19. september 2009 #7 Skrevet 19. september 2009 Dette funderer jeg også på. Hva er egentlig forskjellen på ulykkesforsikring og uføreforsikring, gruppeliv og livsforsikring? Vi har ikke barneforsikring, og lurer egentlig på hvorfor man må ha det? Jeg vil gjerne gjøre alt det beste for barna mine, men barn stiller jo sterkt i norsk helsevesen, og vi hadde nok også klart å mobilisere midler om vi følte at vi måtte søke annen hjelp enn det offentlige kan tilby. Men om jeg er helt på jordet i disse tankene, tar jeg gjerne imot kritikk og protester .
*appifany* Skrevet 19. september 2009 #8 Skrevet 19. september 2009 Dette funderer jeg også på. Hva er egentlig forskjellen på ulykkesforsikring og uføreforsikring, gruppeliv og livsforsikring? Vi har ikke barneforsikring, og lurer egentlig på hvorfor man må ha det? Jeg vil gjerne gjøre alt det beste for barna mine, men barn stiller jo sterkt i norsk helsevesen, og vi hadde nok også klart å mobilisere midler om vi følte at vi måtte søke annen hjelp enn det offentlige kan tilby. Men om jeg er helt på jordet i disse tankene, tar jeg gjerne imot kritikk og protester . Ulykkesforsikring er en fast sum, la oss si 500 000, som du får utbetalt om du blir medisinsk invalid. En ulykke defineres som en utenforstående hendelse som gjør deg medisinsk invalid. Eksempelvis: En pianist som mister en finger er 100% medisinsk invalid, og får i dette tilfellet utbetalt 500 000. Det er en lege som må erklære deg medisinsk invalid. Man kan godt bli 50% medisinsk invalid, og får da 50% av summen man har avtalt. Gruppeliv har de som har en eller annen avtale med sin forening eller medlemskap i noe. Innunder der har foreningene forskjellige avtaler for sine medlemmer. Uføreforsikring en sum som er avtalt med deg og rådgiveren din på hva som skal utbetales om du skulle bli ufør. Finnes flere forskjellige typer uføreforsikringer, så her bør man ha øyne åpne. Livsforsikring er en sum man setter i samarbeid med rådgiver på hva som skal bli utbetalt om samboer/ektefelle eller den man har begunstiget faller fra.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #9 Skrevet 19. september 2009 Slik jeg ser det så forsikrer jeg meg mot "worst case scenario", dvs. at jeg ikke har uføre/ulykkesforsikring for småting, men for de få tilfellenee der det virkelig går galt, både for meg og barnet mitt. Selv om barn står sterkt i helsevesenet er det kjipt å være minstepensjonist, og det er gjerne det som skjer hvis det værste først har skjedd og man blir 100% ufør tidlig. Ergo synes jeg det er greit å betale noen hundrelapper i mnd for å slippe å tenke på saken. Mange sier at det er bedre å spare pengene på konto, men jeg kommer ikke langt med 19000 kr hvis barnet mitt blir 100% ufør når h*n er 12.
Gjest SmallTalk Skrevet 19. september 2009 #10 Skrevet 19. september 2009 Slik jeg ser det så forsikrer jeg meg mot "worst case scenario", dvs. at jeg ikke har uføre/ulykkesforsikring for småting, men for de få tilfellenee der det virkelig går galt, både for meg og barnet mitt. Selv om barn står sterkt i helsevesenet er det kjipt å være minstepensjonist, og det er gjerne det som skjer hvis det værste først har skjedd og man blir 100% ufør tidlig. Ergo synes jeg det er greit å betale noen hundrelapper i mnd for å slippe å tenke på saken. Mange sier at det er bedre å spare pengene på konto, men jeg kommer ikke langt med 19000 kr hvis barnet mitt blir 100% ufør når h*n er 12. Eller når barnet blir 18. Barneforsikringene utbetales til barnet, og ikke foreldrene, og er denne summen over 75.000(?) så blir pengene styrt av overformynderiet frem til barnet blir 18. Du vil dermed kanskje ikke ha mulighet til å benytte disse pengene fritt til barnets beste imens det er under 18 år, men til gjengjeld så har barnet disse pengene når det passerer 18 år. Dette kan gi en eksta sikkerhet ved f.eks kjøp av bolig osv til barnet. Akkurat det med utbetaling og bruk av barneforsikringspengene er det mange foreldre som ikke er klar over.
tingeling Skrevet 20. september 2009 #11 Skrevet 20. september 2009 Til TS: Dere bør kryssforsikre dere hvis dere er samboere. Dvs at for din forsikring så bør smaboeren din stå som begunstiget og omvent. Gjør dere ikke det og en av dere dør så vil pengene gå til arvtager (den dødes foreldre siden dere ikke har barn). Når dere vurderer forsikringer bør dere tenke på hva som skjer hvis en av dere dør/blir ufør. Vil dere da evt kunne beholde huset? Angående barneforsikring: Vi har valgt Storebrands utvidede for å sikre barna en månedlig utbetaling hvis h*n skulle bli ufør i ung alder.
lille katt Skrevet 20. september 2009 #12 Skrevet 20. september 2009 Er det det som er hovedgreia i barneforsikringer? At barnet sikres månedlige utbetalinger hvis det blir uføretrygdet? Fortsatt skjønner jeg ikke helt forskjellen på disse forsikringene. Gruppeliv er altså det samme som livsforsikring, bare at man har det gjennom f.eks. en fagforening? Og man har vel ikke både ulykkesforsikring og uføreforsikring? Det høres jo ut som smør på flesk.
*appifany* Skrevet 20. september 2009 #13 Skrevet 20. september 2009 Er det det som er hovedgreia i barneforsikringer? At barnet sikres månedlige utbetalinger hvis det blir uføretrygdet? Fortsatt skjønner jeg ikke helt forskjellen på disse forsikringene. Gruppeliv er altså det samme som livsforsikring, bare at man har det gjennom f.eks. en fagforening? Og man har vel ikke både ulykkesforsikring og uføreforsikring? Det høres jo ut som smør på flesk. Man kan bli ufør av sykdommer. Da hjelper en ulykkesforsikring svært lite. Det finnes mange forskjellige barneforsikringer. De beste dekker t.o.m. dagpenger på sykehuset når du må være der med barnet, om man behøver pleier hjemme, utbygging av hus(eks; rullestolrampe) osv.
lille katt Skrevet 20. september 2009 #14 Skrevet 20. september 2009 Man kan bli ufør av sykdommer. Da hjelper en ulykkesforsikring svært lite. Det skjønner jeg. Men poenget med ulykkesforsikringen er jo at man får utbetalt en sum hvis man blir en viss prosent ufør. Men har man uføreforsikring, vil jo den dekke både ulykker og sykdom? Da vil jo ulykkesforsikringen være smør på flesk, selv om det sikkert er kjekt med en ekstra million.
*appifany* Skrevet 20. september 2009 #15 Skrevet 20. september 2009 Det skjønner jeg. Men poenget med ulykkesforsikringen er jo at man får utbetalt en sum hvis man blir en viss prosent ufør. Men har man uføreforsikring, vil jo den dekke både ulykker og sykdom? Da vil jo ulykkesforsikringen være smør på flesk, selv om det sikkert er kjekt med en ekstra million. Men da kan vi ta pianisteksemplet mitt like over. Om han mister fingeren sin så er han 100% medisinsk invalid, men det er ikke sjanse i havet for at NAV erklærer han for ufør.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #16 Skrevet 21. september 2009 Man kan bli ufør av sykdommer. Da hjelper en ulykkesforsikring svært lite. Det finnes mange forskjellige barneforsikringer. De beste dekker t.o.m. dagpenger på sykehuset når du må være der med barnet, om man behøver pleier hjemme, utbygging av hus(eks; rullestolrampe) osv. Første linje.... Helt riktig. Mange tenker ikke på dette. Faktisk, så blir de aller, aller, fleste uføre på grunn av sykdom. Ikke ulykker.
Gjest Boing Skrevet 25. november 2009 #17 Skrevet 25. november 2009 Er 2 000 000,- mye i både livs- og uføreforsikring? Er enslig mor med to tenåringer, og har nesten nedbetalt lån. Synes i alle fall at 2 000 000,- i livsforsiring er mye?!?!
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #18 Skrevet 25. november 2009 Vi har tegnet livsforsikring på hverandre (samboere), gir meg 22 G om han faller fra, han får 12 G i motsatt fall. Utg.punkt er at vi skal få råd til å beholde bolig. Fikk billig forsikring gjennom fagforeningen min (akademikerne). Heller mot å tegne uføreforsikring, men tenker liksom at jeg aldr blir ufør.......
Gjest Gjest_Liv_* Skrevet 25. november 2009 #19 Skrevet 25. november 2009 Ulykkesforsikring er en fast sum, la oss si 500 000, som du får utbetalt om du blir medisinsk invalid. En ulykke defineres som en utenforstående hendelse som gjør deg medisinsk invalid. Eksempelvis: En pianist som mister en finger er 100% medisinsk invalid, og får i dette tilfellet utbetalt 500 000. Det er en lege som må erklære deg medisinsk invalid. Man kan godt bli 50% medisinsk invalid, og får da 50% av summen man har avtalt. Gruppeliv har de som har en eller annen avtale med sin forening eller medlemskap i noe. Innunder der har foreningene forskjellige avtaler for sine medlemmer. Uføreforsikring en sum som er avtalt med deg og rådgiveren din på hva som skal utbetales om du skulle bli ufør. Finnes flere forskjellige typer uføreforsikringer, så her bør man ha øyne åpne. Livsforsikring er en sum man setter i samarbeid med rådgiver på hva som skal bli utbetalt om samboer/ektefelle eller den man har begunstiget faller fra. Er det det som er hovedgreia i barneforsikringer? At barnet sikres månedlige utbetalinger hvis det blir uføretrygdet? Fortsatt skjønner jeg ikke helt forskjellen på disse forsikringene. Gruppeliv er altså det samme som livsforsikring, bare at man har det gjennom f.eks. en fagforening? Og man har vel ikke både ulykkesforsikring og uføreforsikring? Det høres jo ut som smør på flesk. Som uføretrygdet risikerer du å få halvert inntekten din (når du må leve på trygd). Uføreforsikringer kan gi deg en engangsutbetaling eller månedlige utbetalinger frem til du fyller 67 år. Ulykkesforsikring gir erstatning for ulykkesskade som fører til varig medisinsk invaliditet. Forsikringen dekker behandlingsutgifter og gir også utbetaling til de etterlatte om man dør av ulykken innen en viss tid etter at ulykken har skjedd. Man kan også tegne forsikring for visse sykdommer, slik at man får en engangsutbetaling hvis man blir rammet av f.eks. kreft. Gruppeliv har man ikke nødvendigvis via en forening men kan også ha det via arbeidsgiver. Dette er en dødsrisikoforsikring som gir utvetaling til etterlatte ved dødsfall i forsikringstiden uansett årsak. Erstatning med 10/15 eller 20G (G=Grunnbeløpet per d.d. kr. 72.881,-) nntil fylte 50 år. Deretter trappes erstatningen ned med 5% per år inntil fylte 60. Fra fylte 60 utgjør erstatningen 50% av forsikringssummen. Du må være ansatt hos arbeidsgiver som har Gruppeliv (eller medlem i foreningen som har Gruppeliv) når dødsfallet skjer for at de etterlatte skal få erstatning. Med privat Livsforsikring så styrer du jo det selv. Men da kan vi ta pianisteksemplet mitt like over. Om han mister fingeren sin så er han 100% medisinsk invalid, men det er ikke sjanse i havet for at NAV erklærer han for ufør. Det er fordi NAV følger invaliditetstabellen. Og man kan få en uføregrad opp til 25% om man mister tomlene. Mange profesjonelle musikere som lever av f.eks. å være pianist forsikrer fingrene/hendene sine spesielt. Husk at når det gjelder ulykker så skal vi alle ha Ulykkesforsikring på jobben. Det er lovpålagt for arbeidsgivere å ha Yrkesskadeforsikring for sine ansatte som gjelder fra 15% uførhet som oppstår grunnet ulykke som skjer i jobbsammenheng (man kan også tegne 0-14%, men det er frivillig). Noen arbeidsgivere velger også å betale for Fritidsulykke. Slik at man da har en Ulykkesforsikring 24 timer i døgnet. Er 2 000 000,- mye i både livs- og uføreforsikring? Er enslig mor med to tenåringer, og har nesten nedbetalt lån. Synes i alle fall at 2 000 000,- i livsforsiring er mye?!?! Det spørs jo.... Barna deler jo dette beløpet om du dør. Og da har du jo sikret barna dine økonomisk.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #20 Skrevet 25. november 2009 Det holder vel med vanlig husforsikring + livsforsikring og uførforsikring? Hvis barna blir syk, jkan man jo ta feriedager og permisjon uten lønn. De fleste har vel også forsikring gjennom arbeidsgiver i tilegg til den private?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå