Gjest Gjest_Toril_* Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 Hva synes dere om å la en 4 åring få penger, 100-200 kr og få dra i lekebutikk/klesbutikk og kjøpe det de vil selv? Selvfølgelig med hjelp av en voksen, men selv bestemme hva de vil kjøpe?
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 Kanskje litt tidlig?? Eg trur eg ville venta til barnet i allfall var skulebarn, før eg ville reist med mitt barn til leikebutikk med egne penga.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #3 Skrevet 18. september 2009 Hva synes dere om å la en 4 åring få penger, 100-200 kr og få dra i lekebutikk/klesbutikk og kjøpe det de vil selv? Selvfølgelig med hjelp av en voksen, men selv bestemme hva de vil kjøpe? Vær forberedt på å bruke laaaaaang tid. Og så er det også ganske godt mulig 4 åringen vil bli skuffet hvis h*n stadig vekk får beskjed om at noe er for dyrt.. Tror egentlig det er bedre å bare kjøpe presang selv, det er så mye i lekebutikker som koster over 200
Gjest Hilde K S Skrevet 18. september 2009 #4 Skrevet 18. september 2009 Det kommer an på tallforståelsen til barnet. Mellomsten min skjønte helt fint hvor mye 200,- var den gang han var fire. Han så på tallet på pengen og sammenlignet med prislappene. Minsten derimot tror fortsatt at det bare er å betale med minibankkortet og han er ni...
Gjest Sally Mae Skrevet 18. september 2009 #5 Skrevet 18. september 2009 Det kommer veldig an på barnet. For mange barn ville det blitt altfor overveldende å skulle velge mellom "millioner" av ting i hyllene, hvorav de fleste tingene er for dyre. Man risikerer at det som skulle være en morsom opplevelse blir en trist greie istedet. Skal man gi penger og la barnet handle selv (med hjelp av en voksen) bør barnet være modent nok til å forstå litt om tall og samtidig modent nok til å klare å velge av overfloden. Vanskelig nok for en voksen det iblant. Eventuelt kan man jo si til barnet at det kan velge mellom tingene i en spesifikk hylle, der det finnes småting til under 50-lappen, og så kan man si at barnet kan velge en ting til og så en ting til... Fritt valg i lekebutikken tror jeg kan bli vanskelig for en gjennomsnittlig fireåring.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #6 Skrevet 18. september 2009 Vår 3-åring har fått lov til det ved 2 anledninger allerede. Vi er så heldige at han stort sett vil ha små ting som ikke koster all verden, så vi har kunnet la han plukke med seg til han ikke har råd til mer. Han har vært veldig stolt når han har kommet ut av butikken med en pose "selvkjøpte" leker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå