Gå til innhold

uoppdragen, pubertet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har en rottweiler på 9-10 mnd! Jeg har kjent hunden som er ei tispe halve livet hennes nå. Fra da jeg kom inn i livet til kjæresten.

Jeg har aldri hatt hund, derfor kan jeg ikke stort. Eneste gode kontakten jeg har hatt med hund var en kompis som har en shih tzu, og det er noe helt annet hehe :)

Min spekulasjon i dette er om hunden er litt for dårlig oppdratt og om det er for seint?

Det er selvfølgelig klart at kjæresten min er pappaen hennes og den hun liker best, og det er helt greit!

Når vi er hjemme er hun største kosehunden og ligger oppå oss begge og gjør ikke forskjell.

Men hvis jeg er ute og går tur med henne alene så trekker hun, biter i båndet og hopper opp. Kan ikke huske sist hun har bæsjet engang!

I det siste har jeg sagt klart ifra til henne når hun er "ekkel" med meg, noe jeg ikke fikk til før pga at det var hans hund og ikke min! Syntes det var ekkelt at andre folk så at jeg ropte til henne og strammet henne opp..

Hun slutter der og da, men hun lærer liksom aldri!

Han eller jeg har aldri brukt gobiter, men jeg lurer på om jeg skal begynne med det. Syns hun er en kjempekos hund, men blir veldig oppgitt noen ganger da hun kan være veldig sta og veldig gjerne sjefer med meg ute.

Hun gjør også alt dette til kjæresten min, men ikke like ofte og det vises at hun respekterer ham mer enn meg (forståelig det også da)

En ting til er at hun tigger veldig når vi spiser, selv om hun aldri har fått noe ved matbordet.

Hun er heller ikke blitt trent noe spesielt og kan ikke noe spesielt annet enn å sitte, ligge å gi labb som kommandoer hehe.

Er det noen som har noen tips til meg, eller oss begge? Vil det verste gi seg når hun bli mer voksen? Hører jo mange sier rottweilere er stae i ung alder.

Videoannonse
Annonse
Gjest Slem_Pike
Skrevet (endret)

Noen hunder er "en-manns" hund, altså de knytter seg til bare ein person som de ser på lederen. Min og sambo's hund er sånn, og lydigere med "pappa'n" enn meg.

Om bikkja er "ekkel" med deg trenger du da ikkje rope til den. Går ant å snakke i normalt toneleie og få bikkja til å forstå at hun ikkje har lov. Kanskje ta bikkja med på kurs om det går? Les noen hundebøker kan og være ein ide...

Tigger hunden, så be den gå å legge seg, sett den i ett annet rom eller bare ignorer den (ikkje sikkert det funker). Bikkja vår gjorde det før også, den får ein sjelden gang, men sier vi nei så går han og legger seg. Følger med på om vi mister noe ned, men sitter iallefall ikkje å tigger åpenlyst.

Bikkjene våres kan heller ingen særlige kommandoer, annet enn gå vekk, gå i buret/på gangen, ligg, kom her og sitt. Å gi labb ser eg på som unødvendig, har sett fleire bikkjer som kan det og sitter gir labb når de tigger ved matbordet.

Rottweilere er stae som faen i noen tilfeller ja, eg vil ikkje satse på at det går over av seg selv. Dere må jobbe med bikkja for å bli kvitt uvanene.

Endret av Slem_Pike
Skrevet

Stikk på biblioteket og lån noen bøker om hundedressur, eller enda bedre ta med hunden på kurs.

Men apropos oppførselen når hun går i bånd:

Ha masse godbiter i lomma. Ros og gi godbit når hun går pent i båndet. Hvis hun trekker,stopp, og ikke gå videre før båndet er slakt. Samme når hun hopper og herjer, stopp, og ikke gå videre før hun roer seg. Og ros og gi godbit når du starter å gå igjen og hun er rolig.

Gjest Slem_Pike
Skrevet

Her er noen guider som kanskje kan hjelpe litt..

Hundetriks

Gå fint uten å dra.

Det er forresten ikkje allle hunder det hjelper å gå med, for å så stoppe og vente til båndet er slakt før man går videre. Man risikerer at hunden drar like mye, fordi det eineste den lærer er at man ikkje får gå videre før båndet er slakt, men den vil dra like mye når man begynner gå igjen.

Skrevet
Stikk på biblioteket og lån noen bøker om hundedressur, eller enda bedre ta med hunden på kurs.

Men apropos oppførselen når hun går i bånd:

Ha masse godbiter i lomma. Ros og gi godbit når hun går pent i båndet. Hvis hun trekker,stopp, og ikke gå videre før båndet er slakt. Samme når hun hopper og herjer, stopp, og ikke gå videre før hun roer seg. Og ros og gi godbit når du starter å gå igjen og hun er rolig.

:) Og det er en tålmodighetsprøve. Det er viktig at du er sikker på deg selv. Hunder er tankelesere, de leser oss. Men når andre har klart å gjøre dette, da klarer du også det. Hvis du ikke har gleden og tålmodigheten (kanskje er deppa pga en dårlig dag) så må du likevel være konsekvent. Hunden forstår jo ikke at du gjør det for dennes del. gi aldri belønning ved matbordet, overse den. Etterpå kan den få mat av gullfat om du vil :)

Skrevet
Kjæresten min har en rottweiler på 9-10 mnd! Jeg har kjent hunden som er ei tispe halve livet hennes nå. Fra da jeg kom inn i livet til kjæresten.

Jeg har aldri hatt hund, derfor kan jeg ikke stort. Eneste gode kontakten jeg har hatt med hund var en kompis som har en shih tzu, og det er noe helt annet hehe :)

Min spekulasjon i dette er om hunden er litt for dårlig oppdratt og om det er for seint?

Det er selvfølgelig klart at kjæresten min er pappaen hennes og den hun liker best, og det er helt greit!

Når vi er hjemme er hun største kosehunden og ligger oppå oss begge og gjør ikke forskjell.

Men hvis jeg er ute og går tur med henne alene så trekker hun, biter i båndet og hopper opp. Kan ikke huske sist hun har bæsjet engang!

I det siste har jeg sagt klart ifra til henne når hun er "ekkel" med meg, noe jeg ikke fikk til før pga at det var hans hund og ikke min! Syntes det var ekkelt at andre folk så at jeg ropte til henne og strammet henne opp..

Hun slutter der og da, men hun lærer liksom aldri!

Han eller jeg har aldri brukt gobiter, men jeg lurer på om jeg skal begynne med det. Syns hun er en kjempekos hund, men blir veldig oppgitt noen ganger da hun kan være veldig sta og veldig gjerne sjefer med meg ute.

Hun gjør også alt dette til kjæresten min, men ikke like ofte og det vises at hun respekterer ham mer enn meg (forståelig det også da)

En ting til er at hun tigger veldig når vi spiser, selv om hun aldri har fått noe ved matbordet.

Hun er heller ikke blitt trent noe spesielt og kan ikke noe spesielt annet enn å sitte, ligge å gi labb som kommandoer hehe.

Er det noen som har noen tips til meg, eller oss begge? Vil det verste gi seg når hun bli mer voksen? Hører jo mange sier rottweilere er stae i ung alder.

Hunder er i mental utvikling hele tiden, særlig frem til de er to-tre år. Så det at hun kunne no tidligere er ikke det samme som at hun kan det nå, utrolig hvor fort de kan "glemme" i løpet av oppveksten. :) Alt man ønsker at hunden skal kunne må trenes på kontinuerlig og i ulike miljøer for at det skal sitte. (Feks. inne hjemme, inne hos venner, ute i hagen, i byen, med hunder i nærheten osv.) Så man skal være forsiktig med å konkludere med at hunden er sta, for som regel er det bare eiern som ikke har lært hunden det man tror den kan rett og slett.

Så kommer vi til det å lære hunden disse tingene og det er triveligst og mest effektivt å gjøre det med skryyyt og godbiter og lek og alt annet som hunden syns er stas, istedet for å kjefte og "sette på plass". Rottweilere er jo gjerne matvrak, så jeg er sikker på at de kan trenes med alt fra gulrotbiter til rent kjøtt. Favoritten brukes når det er vanskelig for hunden å konsentrere seg, for eksempel på kurs.

Det at hunden utagerer på deg på tur kommer mest sannsynlig av stress. Hun er gira når hun får gå tur med deg og syns kanskje det er ekstra stas til og med. Ihvertfall er det en situasjon hun ikke er like vant med som når samboern din går tur med henne. I tillegg så har du rett i at hun er i en alder der valpefaktene gjerne kommer tilbake i gjen for en stund, men det går over! Ikke kjeft og ødelegg grunnlaget for et godt forhold mellom dere.

Tips; hadde jeg vært deg ville jeg meldt meg på et kurs i hverdagslydighet med henne, det kunne sikkert vært kjempegøy for deg. Da vil du også lære hvordan du trener hund, og ikke minst møte mange andre med ufyselige pubertetsbøller :) Lykke til!

Skrevet
Det er forresten ikkje allle hunder det hjelper å gå med, for å så stoppe og vente til båndet er slakt før man går videre. Man risikerer at hunden drar like mye, fordi det eineste den lærer er at man ikkje får gå videre før båndet er slakt, men den vil dra like mye når man begynner gå igjen.

Joda, hvis man er tålmodig og konsekvent så. Men noen hunder er mer sta enn andre, og noen eiere er mindre tålmodige enn andre..

Skrevet

Hvordan er hun når dere begge går tur med henne?

Slik jeg synes det høres ut så virker det litt som om hun tester grenser, ser hvor hun har deg når dere er alene, og vil ha oppmerksomhet. Mitt tips er enkelt og greit, ta med noen godbiter, tren på å sitte pent ved siden av deg. Hver gang hun gjør det så gi henne en godbit, start hjemme. Så tar du på båndet og går ut, helt vanlig. Hun skal sitte og se på deg før du åpner døren / porten etc, men ikke kommander det, bare stå helt stille og ignorer henne til hun tilbyr adferden, da gir du en godbit, litt ros, og åpner døren.

Vel ute på tur, hver gang hun trekker i båndet, biter i båndet eller har annen uønsket adferd så ignorer henne fullstendig til hun setter seg ved siden av deg. Godbit, mye ros i begynnelsen og gå videre. Pass på at hun ikke har langt nok bånd til å snuse etc. istedenfor å sette seg ved siden av deg, men ikke gi noen tegn til at du gir henne oppmerksomhet for dårlig oppførsel. Med en gang hun kommer inntil deg, setter seg og ser på deg, så skal (!) hun få ros, godbit, og lov til å fortsette på turen.

Ikke kjeft, rykk i båndet eller sett henne på plass. Dårlig oppmerksomhet er oppmerksomhet det også, å bli oversett er som regel mye verre for en pubertetslus^-^

Bortsett fra det, gi din kjære ett hundekurs i gave. Den er ikke voksen før den er to-tre år, og dette er bare første runde :)

Skrevet

Hei igjen! Tusen takk for masse fine svar og tips da gitt!

Når vi begge går tur med henne er det som regel han som holder båndet.

Han kan bli ganske frustrert over henne selv og trekker ofte hardt i båndet når hun flyr framover.

Sist jeg gikk alene med henne tok jeg med noen småbiter som hun fikk når hun var flink. Det vil si at hun hørte etter når jeg ropte på henne, og når hun kom inntil meg og satt når jeg spurte. Men hun visste vel godt at det var noe godt lomma også hehe.

Så prøvde jeg også uten å gi henne belønning, og det virket positivt!

Tror vel kanskje ikke at det trenger å bli så fælt å gå tur hvis jeg bare vet hva jeg kan gjøre ved ulike tilfeller.

Jeg har litt lyst å prøve å trene henne lett av og til, hvordan metoder kan jeg bruke da? For at hun skal høre etter, gjøre som vi ber henne o.l. ?

Tror ikke jenta er dum, men noen ganger er hun helt håpløs hehe:)

Skal ihvertfall gå inn på de 2 linkene du gav meg slem pike, og se hva jeg finner!

Skrevet (endret)

Hei TS!

Inne på Canis.no finner du mange tips om hverdagslydighet for hunder generelt. Der inne vil du finne stor kompetanse på områdene.

Husk på i den tiden nå fremover når tispen ungdomsalder og kan være ekstra vanskelig å ha med å gjøre i pubertetsalder.

Som hundeeier selv av en stor og sterk hund anbefaler jeg deg med en gang og ikke la hunden dra deg så mye som en cm fremover om mulig.

Eks:

Når hunden drar, stopp helt opp opp. Vent til hun setter seg eller har øyekontakt med deg før du går igjen. Om så dette tar 5 minutter eller mer, bare vent hver eneste gang hun drar. Det kan selvfølgelig ta kortere tid også når hun begynner å forstå mønsteret. Ikke gi etter for piping eller annet. Om hun piper venter du til hun er blitt stille.

Dette må terpes på hele tiden over lengre tid. De gangene hun går pent uten å dra i båndet må du huske å belønne. Belønning kan være for å få igang en rask utvikling først med godbiter og ''flink jente'' eller noe. Husk at rosing må være overroset. Det er også viktig å rose god atferd i riktig tid.

(Siden vil man etterhvert gå over til hovedsaklig belønning ved ord, men da må disse ordene være spikret, og det tar lang tid.)

Etter lang treningstid med dette kan du begynne å legge navn på tingene du gjør.

Som for eksempel når hun går pent i bånd ved siden av deg kan du si ''gå pent'', belønne med godbit og ''flink jente''.

Etter mange ganger med slik vil hun etterhvert skjønne at det lønner seg å gå pent i bånd, og at hun ikke kommer fortere frem ved å dra, fordi da stopper du jo bare.

Angående biting i båndet osv har vi også hatt en del problemer med det når hunden skjønte at nå var vi på vei hjem igjen. I våres tilfelle har vi brukt ''timeout'' ved å binde hunden fast i et tre. Snu så ryggen mot han og gå avgårde et par meter (om ikke mer om vi merker det ikke fungerer med så kort avstand.) Ikke snu oss i det hele tatt. Etterhvert har hunden synes det har blitt forferdelig syndt på han selv der han står alene, men vi gir oss ikke når han piper. Når det stilner går vi bort til hunden uten å si noe somhelst, løsner opp tauet og går avgårde. Hver eneste gang han prøver seg har vi gjort dette og hunden biter aldri i båndet nå lenger. Slik har det fungert for oss sånnsett. :)

En annen ting som er greit er å lære hunden ''høfflighet''.

For eksempel å vente på maten før man sier vær så god. Det er også en form for mental trening. La hunden vente med å fly ut døren først, før man har sagt vær så god her også.

Man kan også telle sekunder på hvor lenge man synes hunden skal vente.

Etter en del trening kan sekunder dras til minutter.

Og det er ikke forsent selv om hun er i den alderen hun er i nå. Det er desto viktigere at du nå øver enda mer p.g.a pubertet osv. Sosialisering er fremdeles veldig viktig.

Sosialisering da tenker jeg bytrening, bilveistrening på gangfelt, gå over gangfelt. Forbisyklende, joggendes mennesker, unger, barnevogner, barn med sparkesykler & skateboard, rakett/nyttårsaften (lyd) treninger osv.

Mørkegåing hvor man ser mindre og ting kan virke mer skumle osv.

(Selv arbeider vi nå med syklende mennesker, skateboard osv, da hunden vår har nådd puberteten og reagerer på det meste. Øver også på kontaktrening/fokustrening - øyekontakt.)

Vi popper for eksempel pølsebiter ifra munnen våres så han ikke skal holde fokus på hånden hvor belønningen kommer fra.

Siden du har en rottweiler er mental trening kjempe flott for en rottweiler.

Det er bedre å trene rottweileren mentalt enn å gå kjempe lange turer med den.

Den blir mer sliten av mental trening.

Mental trening kan for eksempel være søkstrening etter godbiter i hjemmet eller ute. Søkstrening etter mennesker. Atferdstrening som: Sitt, ligg, gå pent, gå nær foten osv.. Med hyppige belønninger.

Gjemme mat under en tallerken, boks eller andre ting hvor rottweileren må bruke hode skikkelig for å finne ut av hvordan hun skal få tak i godbiten/maten under tallerkenen osv.

Dem fleste rottweilere elsker å lære, og har stor kapasitet for å lære nye ting.

En annen læremetode jeg vet mange hunder responderer bra på er klikkertrening.

Dette kan du også lese mer om på Canis.

Andre tøffe ting for rottweiler er Agility trening eller IPO trening.

Lydighetstrening er også en fin ting å trene.

Rottweiler er en brukshund som har kapasitet til å bli brukt masse!

Godbiter fungerer kjempe flott og er en fin ting for å lære inn bra atferd på hunder.

Håper du får noe ut av det :D

Endret av Chakoya
Skrevet

Artig å lese=)

Har vært ut på nytt eventyr i går og synes jo det er gøy og virker som det går framover!

Vi kjøpte også en grime som vi satte på.. Hvilke erfaringer har dere med den?

Hun klarte jo ikke å trekke, men var veldig ivrig etter å ta den av, noe hun også klarte! Men den ble satt på igjen hver gang, og tror at hun vil venne seg på det.

Men vil hun slutte å trekke når grimen ikke er på?

Kommer uansett ikke til å bruke den hele tiden, men øve litt med vanlig bånd og rose og gi gobit når hun er flink!

Synes jo vi må utnytte det hvis rasen er så lærevillig, selv om ting tar tid, så er det jo gøy når man får det til=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...