Gå til innhold

Trykk på blæren

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Sist helg fikk jeg et øket press på blæren, ikke svie ved vannlating eller noe. Jeg dro til legen og tok en UVI-test, som slo ut. Jeg har nå gått på antibiotika i 3 dager, tenkte jeg skulle ta 6 dager, for det har enda ikke gått bort ..

Men jeg tror også at jeg stresser en hel del, og at dette kan spenne musklene i magen, derav blæren. Er det noen innspill på det? Eventuelt noen triks jeg kan gjøre for å løse opp spenningen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har UVI, så da tar du antibiotika så lenge du skal i følge kuren (jeg har ikke erfaring med det selv, så vet ikke antall dager...så beklager om jeg svarer litt unødvendig her). Det er ikke lurt å avbryte en antibiotikakur, da det kan gi resistente bakterier og en mer hardnakket infeksjon.

Godt mulig stress kan være med på å påvirke blæren, omtrent slik du beskriver. Det er jo i hvert fall veldig vanlig å få ulike mageproblemer om man stresser og spenner seg. Men en infeksjon har jo gitt utslag på bakterietall i prøven, så jeg synes ikke du skal bagatellisere dét.

Når det gjelder å slappe av synes jeg yoga funker bra. Det er lurt å gjøre flere ulike øvelser som tilsammen balanserer hele kroppen, hvis ikke er det faktisk lett å føle seg rar og ubalansert (høres kanskje rart ut, men det er i hvert fall min erfaring), så bruk litt tid på å få satt sammen noen øvelser. Pilates aktiviserer også dyp magemuskulatur og kan virke avslappende. Meditasjon er også et godt tips. Ellers å se på årsakene til at du stresser og tenke over hva du kan gjøre for å forebygge :)

Skrevet

Et veldig enkelt tips er forresten å spenne musklene i et område bevisst og holde noen sekunder, etterpå blir du avslappet i området. Men effekten er forbigående da. Jo mer du klarer å forebygge, jo bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...