Gå til innhold

Slipper småjenter lettere unna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gutt og jeg jobber med barn til daglig. En ting jeg merker er at det er mye lettere å være hard og konsekvent mot guttene når dette trengs. Derimot jentene, de slipper bare lettere unna når de kommer med geipen eller prøver å sjarmere seg unna det gale de har gjort. Jeg er iallfall sånn at jeg alltid blir litt overforsiktig og usikker når det kommer til jenter ..... uansett alder skal du ha min mening!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er gutt og jeg jobber med barn til daglig. En ting jeg merker er at det er mye lettere å være hard og konsekvent mot guttene når dette trengs. Derimot jentene, de slipper bare lettere unna når de kommer med geipen eller prøver å sjarmere seg unna det gale de har gjort. Jeg er iallfall sånn at jeg alltid blir litt overforsiktig og usikker når det kommer til jenter ..... uansett alder skal du ha min mening!

Det er nok slik med voksne jenter også.

Skrevet

Tviler jeg på, vi skriver nok mye på "rampe"-kontoen til gutter som vi ikke hadde tillatt at ei jente gjorde.

Skrevet

Da jeg jobbet i barnehage la jeg merke til det samme...

Men akkurat i de tilfellene jeg la merke til, tror jeg det skyldes at guttene gjør flere "små ting", som bryter ned tålmodigheten i forhold til en jente som gjør én skikkelig gal ting, om du forstår?

Gjest Melchizedek
Skrevet

Etter min efaring så slipper småjenter mye lettere unna en smågutter.

Gjest Gjest_tja_*
Skrevet

jeg trur det lett blir slik at små jenter salipper lettere unna...

er nå en eldre men alikavel "liten og uskyldig jente" og kan lett slippe unna med det.. hehe ikke helt rettferdig men..

Skrevet

Jeg opplever det motsatt. Om en smågutt gjør noe galt, er det "guttestreker", og "hehe, gutter er gutter" og godmodig humring. Småjenter skal derimot være veloppdragne og pene og rene hele tiden.

Skrevet

Det er ant ja, jenter slipper enklere unna enn gutter, og det tror jeg er fordi at jenter sladrer til foreldrene sine fortere enn gutter. Gutter er på en måte "sterkere" og tåler en del.

Skrevet

Søte små jenter? De gjør da ALDRI noe galt!!

-fortapt mann

Gjest Purple Haze
Skrevet

Dette er et fenomen vi er veldig bevisste på i barnehagen jeg jobber, hvert fall. Hvordan vi behandler jenter og gutter, bevisst og ubevisst.

Enten vi liker å innrømme det eller ikke, har vi ulike forventninger til jenter og gutter. Det er så lett å si til en jente, at å, så fin tegning du har laget. Men til gutter sier en kanskje å, så tøff den var.

Og jeg tror opplever det ofte motsatt av TS. At en tåler mer fra gutter, og tenker at gutter skal være litt røffe og knuffe litt, mens jenter slett ikke skal oppføre seg sånn.

Men kan være enig i at det er forskjeller i hvordan man tiltaler gutter og jenter. Stemmebruk og kroppsspråk er forskjellig når man irettesetter gutter og jenter.

Selv prøver jeg å se mer på individet. De barna jeg vet er veldig forsiktige av seg, er jeg mye mer forsiktig med. Og de jeg vet er mer robuste, kan jeg snakke til på en annen måte. Ikke nødvendigvis strengere, men i et annet toneleie og en annen ordlyd.

Gjest Gjest_Dina_*
Skrevet

Flere studier viser at det er forskjellige forventninger til gutter og til jenter , helt ned i spedbarnsalderen .

Hvis observatører ser et opptak av et spedbarn som gråter blir det tolket i større grad som uttrykk for sinne , hvis de som ser på blir fortalt at dette er et guttebarn , og i større grad som uttrykk for at barnet trenger trøst , hvis observatørene blir fortalt at dette er et jentebarn .

( Det er samme opptaket )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...