Salamandra Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Jeg kom til å tenke på en ting; nå i disse sperr-alle-asylsøkere-og-ikke-vestlige-innvandrere-inne-så-fort-som-f-tider. I stor sett alle sammenhenger er det blant skremmende mange i Norge en utbredt oppfatning om at afrikanere og andre mørkhudede vi har problemer med å identifisere oss med blir betraktet som mindreverdige fremfor oss vestlige, kristne og hvite. Bortsett fra på en arena.. i fotball. Noen fotballpøbler drister seg til å slenge noen ukvemsord men dette blir alltid kraftig slått ned på og det har vært et stort fokus på å komme rasisme til livs i norsk fotball. Flott! De beste blir hedret og man ønsker at de skal bli lenge i klubben. Hipp hurra hvis de finner seg en norsk jente og slår seg ned her! Men jeg ser ikke hvorfor dette ikke er mer utbredt andre steder i samfunnet? Hvorfor kan vi ikke si hipp hurra for at det kommer f.eks dyktige ingeniører og leger og dansere og komikere og lærere? La oss håpe de kommer hit med sin kunnskap og sine erfaringer og bidrar til å gjøre Norge ennå bedre og la oss håpe de blir her lenge! Dette er en tankegang jeg aldri komme til å forstå. Men det var en avsporing; angående fotball: Og det jeg synes er spesielt interessant ved dette er at jeg mistenker at mange av de samme gutta og jentene som er over middels opptatt av fotball i allefall ikke er underrepresentert blant Frps velgere. Noen andre som har noen synspunkter på dette?
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 Vet nesten ikke om jeg orker å kommentere, men likevel. Det er veldig stor forskjell på om man kommer til Norge på lovlig vis for å delta i fotball. Eller om man kommer hit og lyver om hvem man er. Faktisk så blir ca 80% tatt i løgn, som regel ved å oppgi at man er fra et annet land og eller har et annet navn en det som er tilfelle. Det viser seg at noen også har fjernet fingeravtrykk med syre. Da burde det kunne være mulig å ha disse i lukkede asylmottak. Det er bra om det kommer dyktige personer hit på lovlig vis om vi har brukt for dem, dessverre så har Norge fått de med dårligst utdanning av alle i vesten. Det norske veldferdssytemet virker som en magnet på mange rundt i den 3-verden. En kjent svensk arbeids spykolog sa nylig at beskyldninger om rasisme i diskusjoner ,var den vanligste form for hersketeknikk. Jeg skjønner at du sikker synes at alle fra ikke vestlige land må kunne bevege seg fritt eller er forfulgte, eller at du hater fotball. Men ikke bruk hersketeknikker, som rassisme, Hudfarge, fotballpøbler eller at de fleste som liker fotball, stemmer frp.
Salamandra Skrevet 18. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. september 2009 Du blander kortene. Jeg snakker ikke om asylsøkere, det er en helt annen debatt. Det jeg sikter til er (arbeids) innvandring fra ikke-vestlige land hvor det er helt tydelig at det er greit så lenge det er snakk om idrett, mens andre steder er det en enorm motstand mot dette. Og om ikke alle Frp'ere er rasister (selv om selvsagt alle vet at de er overrepresentert i dette partiet) forfekter de ovennevnte holdninger mtp. innvandring.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #4 Skrevet 18. september 2009 Du blander kortene. Jeg snakker ikke om asylsøkere, det er en helt annen debatt. Det jeg sikter til er (arbeids) innvandring fra ikke-vestlige land hvor det er helt tydelig at det er greit så lenge det er snakk om idrett, mens andre steder er det en enorm motstand mot dette. Og om ikke alle Frp'ere er rasister (selv om selvsagt alle vet at de er overrepresentert i dette partiet) forfekter de ovennevnte holdninger mtp. innvandring. Kunne missforståes siden du nevnte det jeg siterer til over. Norge er med i Schengen, og Eøs avtalen innbefatter Europa som et indre arbeids marked. Det gjør at om du kommer fra Romania så kan (dessverre vil noen si) reise direkte til Norge. Du får også lettere adgang til arbeidsmarkedet. Det er gjort unntak for yrker som krever helt spesiell kompetanse. Det gjør at noen fotball spesialister (kanskje litt rart), leger, Imamer, sivilingeniører også kan komme inn til Norge for å jobbe selv om man kommer utenfor EU. Både i Tyskland, Frankrike og England har det kommet en mengde ingeniører og IT folk som arbeider, spesielt fra India. Om man da er kristen, muslim eller sort eller hvit betyr ikke noe i denne sammenhengen. Så blir det neste spørsmålet, hvorfor kommer så få teknologer til Norge? Jo det er på grunn av dårlig lønn. Ingeniør lønningene i de største EU land er mye høyere en i Norge. I Norge har de med liten utdannelse høyere lønn en resten av verden, og de med høyere utdannelse dårligere lønn en de store EU landene. Når det gjelder EU's syn på det indre arbeidsmarked og hvorfor en fra Spania kan dra til Norge for å kjøre buss. Mens en fra feks Somalia ikke får lov til det samme. Så er nok det gjort fordi man tenker seg at EU landene skal berike hverandre. Dvs verdiskapningen forblir innad i EU. Det kan også tenkes at EU har tenkt at det er ettere å integrere en Europeer i et Europeisk land, uten at det nødvendig hvis gjør de til rasister.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå