Gjest Gjest_silje_* Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Jeg har nettopp fått min første faste jobb og kunne tenke meg å invetsere i min første bolig. Har sendt avgårde noen e-poster til diverse banker med spørsmål om de tror at jeg, med min inntekt, har anledning til å få lån. Problemet er at jeg ikke har hørt noe fra dem og begynner å lure på om jeg ikke er en spesielt attraktiv kunde... Har 333 000 i året og kunne tenke meg å låne halvannen million. Er jeg helt på jorde som tror jeg skal få lån med dette??
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 SKulle ikke tro du er helt på jordet, men det har veldig mye å si om du har andre lån og hvordan utgiftspostene dine ser ut. Bankene er ekstra nøye i disse tider så vi slipper flere finanskriser og så vil de gjerne at man har en del egenkapital.
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 17. september 2009 #3 Skrevet 17. september 2009 SKulle ikke tro du er helt på jordet, men det har veldig mye å si om du har andre lån og hvordan utgiftspostene dine ser ut. Bankene er ekstra nøye i disse tider så vi slipper flere finanskriser og så vil de gjerne at man har en del egenkapital. Uff da. Da er jeg nok på jordet, ja. Har 100 000 i studielån og 20 000 i formue.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 "sendt avgårde noen mailer" ? Man bør møte opp i banken personlig.
Gjest sa Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 Det er nok lurt å møte opp personlig, og de vil da be deg ha med lønnsslipper for tre mnd eller noe i den duren. De har mye de vil sjekke for å være sikker på at du er en god kandidat som er i stand til å betale mer enn nødvendig pga renteøkninger. Det vanskeligste tror jeg er at man burde ha 10-20% oppsparte penger, så BSU er en god ting. Hadde bare noen fortalt meg om det før, så hadde jeg vært lykkelig.
Rosalie Skrevet 17. september 2009 #6 Skrevet 17. september 2009 1,5 mill boliglån på den inntekten? Dream on. Nesten 5 x inntekt, det. Og mes studielån i tilleggmå du vel heller sikte under millionen i lån. for øvrig er å slenge avgårde en e-post ikke særlig seriøst - ring de heller, du.
Alison Skrevet 18. september 2009 #7 Skrevet 18. september 2009 Uff da. Da er jeg nok på jordet, ja. Har 100 000 i studielån og 20 000 i formue. Da er 1,5 mill. alt for mye. Rundt 800.000,- i totalt lån er mer realistisk. Problemet ditt er at du ikke har egenkapital. I disse tider må du gjøre regning med å stille med minst 10 % i egenkapital + dekke kostnadene ved boligkjøpet (2,5 % av kjøpesummen ved kjøp av selveierbolig). Du skriver at du har fått din første jobb. Da går jeg ut fra at du ikke har opparbeidet deg rettigheter til arbeidsledighetsrygd hvis du skulle være uheldig å bli overtallig på arbeidsplassen. Det er som regel de som er ansatt sist som må gå først ved innskrenkninger. Da er det tøft å ha boliglån som du må betale på hver måned. Det er begrenset hvor mye du får i lån. Du får i beste fall kjøpt en veldig liten leilighet så sant du ikke kjøper noe utenfor allfarvei. Vil du virkelig bruke opp førsehjemslånbetingelsene på en slik type bolig? Det er begrenset hvor mye en slik bolig øker i verdi, og ved neste boligkjøp må du gjøre regning med å stille med minst 20 % egenkapital. Hvordan skal du få til det? Før en kjøper bolig er det viktig å ha en buffer på plass. Det dukker opp en del nye kostnader når en blir boligeier, og uten en buffer kan veien til å bruke dyre forbrukslån bli kort. Du bør tenke gjennom hva slags økonomiske utfordringer du står ovenfor de neste årene i tillegg til det å skaffe bolig. Har du tenkt å kjøpe bil? Har du planer om barn etter hvert? Hva med ferier? Hvordan vil du klare en renteoppgang på flere prosent på et boliglån? Nå som du har fått deg jobb bør du starte med sparing. Spar så mye du kan. Da kan du vise både deg selv og banken at du har både vilje og evne til å også kunne klare å betale på et lån. Åpne BSU-konto hvis du ikke har det fra før. I tillegg bør du spare på sparekonto/rentefond (kortsiktig sparing). "sendt avgårde noen mailer" ? Man bør møte opp i banken personlig. Ikke nødvendigvis. Det finnes noen banker som har gode telefon- og nettbanker som er bemannet med finansrådgivere. Da vil du få samme hjelp der som du ville ha fått ved personlig møte i banken. Men jeg synes det var dårlig at ts ikke har fått svar på noen av henvendelsene sine.
Fr. Linn Skrevet 18. september 2009 #8 Skrevet 18. september 2009 Henger meg på dem som sier møt opp personlig. Er du medlem i noen slags fagforening (som akademikerne e.l.) har de ofte ekstra gunstige betingelser. Ved personlig oppmøte er det lettere å vise banken at du har tenkt gjennom saker og ting osv. 1500000 er jo en del i lån ut fra din inntekt, men dersom du ikke har studielån, bør det faktisk gå... Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #9 Skrevet 18. september 2009 Nå gjetter jeg at du er ganske ung siden det er din første faste jobb og du i tillegg ikke har et høyt studielån, så jeg vil bare kommentere at du må være litt tålmodig! Det er ikke sånn at alle unge har rett på egen bolig med en gang de selv føler det. Jobb et par år, lev sparsommelig og sett av så mange penger som mulig - så er du klar for boliglån.
Gjest Gjest_kristine_* Skrevet 19. september 2009 #10 Skrevet 19. september 2009 Jeg har nettopp fått min første faste jobb og kunne tenke meg å investere i min første bolig. Har sendt avgårde noen e-poster til diverse banker med spørsmål om de tror at jeg, med min inntekt, har anledning til å få lån. Problemet er at jeg ikke har hørt noe fra dem og begynner å lure på om jeg ikke er en spesielt attraktiv kunde... Har 333 000 i året og kunne tenke meg å låne halvannen million. Er jeg helt på jorde som tror jeg skal få lån med dette?? hei. jeg har vært i flere banker med tanke på dette med bolig lån. jeg har sjekket de beste betingelsene. i hver bank har jeg fått gjennomslag på 1,1 million. jeg har den samme inntekten som deg. jeg har også en gjeld på 350.000 kr fra før av (studielån og billån) så 1,5 millioner i gjeld er mye når man er allene. derfor har jeg valgt å selge bilen som utgjør 200.000 kr, for alle vet at bil lån er dyrt. jeg har et vennepar som har 1,5 millioner i lån på boligen, og de betaler MED DAGENS GODE RENTE rundt 10-11.000 kr på boligen. stiger renta med ca 4-5 prosent (for vi vet at den skal opp, siden den er kunstig lav nå) er man fort oppe i 14.000 kr i måneden på et lån til 1,5 millioner. personlig tror jeg du da vil sitte å bite negler i måndene fremmover. så kommer kommunale avgifter, strøm, mat, mobil, interenett, personlig pleie osv osv. nei det er absolutt ikke forsvarlig! det er renteøkningen man må ta i betraktning! ikke hva du har råd til MED AKKURATT DAGENS RENTE! for den skal oppover igjen.. men spørsmålet er bare, når!
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #11 Skrevet 19. september 2009 p.s et tips: spar, spar og atter spar! å da ha en egenkapital er gull verdt!
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #12 Skrevet 19. september 2009 Enig med kristine her. Jeg tror et lån på 1,5 millioner kan bli vanskelig å betjene når man er alene med den oppgitte inntekten. Husk at man har et minimum av omtrent faste utgifter som det er vanskelig å luke bort (mat, transport, klær, hygiene/helse o.l), og er man alene blir denne andelen større pr person enn når man er et par f eks, derfor får man ikke like mye lån pr 100 000 som hvis man låner sammen med noen. I tillegg er det jo litt risiko i og med at du er alene om å betale lånet, dette går an å forsikre seg mot (livsforsikring, uføreforsikring osv), men det koster jo også penger. Ser ingen god grunn til å presse lånet maksimalt når man er alene, og i hvert fall i starten av et yrkesaktivt liv ville jeg heller prøvd å bo litt billigere og spart opp en egenkapital. Da blir bankene fort mer velvillige.
Sunshine Skrevet 19. september 2009 #13 Skrevet 19. september 2009 (endret) p.s et tips: spar, spar og atter spar! å da ha en egenkapital er gull verdt! Enig! Og spar gjerne i BSU i tillegg til vanlig sparekonto. Et lån på 1,5 mill er veldig mye å håndtere med den inntekten. Vi har 1,2 i lån, og betaler i dag litt over 6000 kr i avdrag og renter. Rundt juletider betalte vi 9000, så renteendringene utgjør ganske mye. Tenk at du MINST skal klare en rente på 7-8%, helst mer. Endret 19. september 2009 av Sunshine
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #14 Skrevet 20. september 2009 Kjenner en uten studielån med en fastlønn på noe over 300 000 som kun fikk 1,1 mill i boliglån. Hun har fast overtid (vakter) samt bonus så lønna ligger på over 500 000. Det er kun fastlønn som teller.
Alison Skrevet 20. september 2009 #15 Skrevet 20. september 2009 Kjenner en uten studielån med en fastlønn på noe over 300 000 som kun fikk 1,1 mill i boliglån. Hun har fast overtid (vakter) samt bonus så lønna ligger på over 500 000. Det er kun fastlønn som teller. I utgangspunktet er det kun grunnlønnen som teller, men det kan legges til grunn mer. I en del yrker må det påregnes både turnus og overtid (f.eks. innen helsesektoren). Da blir det en vurderingssak hvor mye av tillegg og overtid det skal tas med.
MRN Skrevet 20. september 2009 #16 Skrevet 20. september 2009 Kjenner en uten studielån med en fastlønn på noe over 300 000 som kun fikk 1,1 mill i boliglån. Hun har fast overtid (vakter) samt bonus så lønna ligger på over 500 000. Det er kun fastlønn som teller. Det var lite. Jeg har også "noe over" 300k, men de leilighetene jeg ser på i området koster fort 1.4 mill hvis det skal være noe ok. 1.2 mill hvis jeg virkelig senker kravene. 500k for ettroms, 15kvm. Så ikke helt bra ut
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #17 Skrevet 20. september 2009 I utgangspunktet er det kun grunnlønnen som teller, men det kan legges til grunn mer. I en del yrker må det påregnes både turnus og overtid (f.eks. innen helsesektoren). Da blir det en vurderingssak hvor mye av tillegg og overtid det skal tas med. Dette gjaldt ikke et typisk yrke hvor bonus/turnus og overtid er vanlig. Det er en del av jobben for akkurat denne personen i den stillingen og i det firmaet. Til TS Noen ganger må man faktisk legge lista lavere enn ønsket. Jeg kjenner ei som kjøpte sin første leilighet på 30 kvm da hun var 30. Etter 4 år så kunne hun avansere opp til 36 kvm. Man må uansett forholde seg til realitetene. Du vet hva du kan låne og så får du se hva du kan få ut av det og hvor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå