Gjest TS Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Laderen min er ødelagt. Jeg må ha den rett opp og "henge" den over skjermen for å få den til å lade, utrolig irriterende.. Har en Acer Aspire One, som jeg kjøpte i Mars. Har jeg krav på ny gratis, eller må jeg betale for å få en ny?
bonafide Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 Dersom du har brukt den vanlig og riktig så har du krav på en ny. Ta den med til butikken og fortell at den ikke virker lenger. Ting som er ment til å ha lang varighet (ved lang varighet menes her i dette tilfellet mer enn ett år), har man en bytterett på og automatisk garanti på i ihvertfall ett år. (Selgeren kan også velge å prøve å fikse den opp til tre ganger dersom de heller ønsker dette. Dersom de ikke kan dette og den ikke fungerer etter tre ganger, har du krav på en ny.) Hvis det blir noe mer problemer kan du slå opp i loven om dette. (Går juss og har hatt om det - husker derfor regelen, men har ikke loven ved meg nå.. Blir det problemer så skal jeg sjekke det opp for deg hvis du sender meg en melding her.. ) Pleier ikke være problemer med det. Gå til de du kjøpte den av, forklar problemet og si at du ønsker en ny vare eller en reprasjon. Dersom de nekter tar du med deg varen og så skal vi ta dem! hihi
Gjest TS Skrevet 17. september 2009 #3 Skrevet 17. september 2009 Dersom du har brukt den vanlig og riktig så har du krav på en ny. Ta den med til butikken og fortell at den ikke virker lenger. Ting som er ment til å ha lang varighet (ved lang varighet menes her i dette tilfellet mer enn ett år), har man en bytterett på og automatisk garanti på i ihvertfall ett år. (Selgeren kan også velge å prøve å fikse den opp til tre ganger dersom de heller ønsker dette. Dersom de ikke kan dette og den ikke fungerer etter tre ganger, har du krav på en ny.) Hvis det blir noe mer problemer kan du slå opp i loven om dette. (Går juss og har hatt om det - husker derfor regelen, men har ikke loven ved meg nå.. Blir det problemer så skal jeg sjekke det opp for deg hvis du sender meg en melding her.. ) Pleier ikke være problemer med det. Gå til de du kjøpte den av, forklar problemet og si at du ønsker en ny vare eller en reprasjon. Dersom de nekter tar du med deg varen og så skal vi ta dem! hihi Har brukt den helt vanlig ja. Har bare hatt den i stua, noen få ganger med på skolen, men da i en "veske". Behandler tingene mine så pent jeg kan Siden vi har mange katter og 2 hunder har jeg sjekka om den er tygd på eller noe, men det er ikke tilfellet.. Da får jeg ta den med ned i morgen eller lørdag og høre Så får jeg håpe de er "snille" og gir meg ny, evt fikser den. Men om de skal fikse den, må de jo låne meg lader mens de fikser den? Blir jo litt dumt om jeg ikke kan bruke dataen på en uke siden de skal fiske den...
Gjest Gjest_ :) Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 Det høres helt klart ut som at det foreligger en mangel ved laderen. Etter forbrukerkjøpslovens regler kan du derfor kreve å få en ny lader. Selger har som nevnt rett til å kreve å reparere laderen. Han har to rettingsforsøk, ikke tre som nevnt over. Mest sannsynlig kommer selger til å gi deg en ny lader. Kan ikke tenke meg at det vil føre til så mye større kostnader for selgeren å gi deg en ny lader enn å rette den. Du har 2 års reklamasjonsfrist (minst). Er ikke sikker på hvor lang varighet en mener en lader har. Du er i allefall godt innenfor siden du kjøpte den i mars. Kan også tenkes at det ble gitt en ytterligere garanti av selger, men det nevner du jo ikke noe om.
Gjest Gjest_ :) Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 ...Dersom reparasjon av lader tar mer enn en uke, så kan du ha rett på å låne en annen lader mens din blir fikset.
bonafide Skrevet 17. september 2009 #6 Skrevet 17. september 2009 Som regel får du låne en lader, men dette er noe du må huske å spørre dem om dersom de tar den inn for å reparere den. Det finnes ikke et lovfestet krav om at de MÅ det, (hvis ikke reprasjonen vil ta "urimelig lang tid"), men de aller fleste steder har telefoner, ladere, dataer osv som de låner ut dersom kunden trenger det Smør litt på dersom de setter seg på bakbena (noe de ikke kommer til å gjøre tror jeg) og si at du MÅ ha dataen til jobb/skole +++. Det er jo bare rett og rimelig at de skal det når det er deres vare som har en mangel Bare gå innom, smil pent og vær hyggelig når du forklarer og når du snakker med de - så skal du se at det ordner seg så fint så
Gjest TS Skrevet 17. september 2009 #7 Skrevet 17. september 2009 Kan også tenkes at det ble gitt en ytterligere garanti av selger, men det nevner du jo ikke noe om. Har ikke papirene her hos meg nå, så jeg vet egentlig ikke hva slags garantier jeg har Kjæresten min som har lagt papirene et "smart" sted, og jeg aner ikke hvor det er Har det vanelige hvertfall, pluss noe annet jeg ikke husker helt hva er.
Gjest TS Skrevet 17. september 2009 #8 Skrevet 17. september 2009 Som regel får du låne en lader, men dette er noe du må huske å spørre dem om dersom de tar den inn for å reparere den. Det finnes ikke et lovfestet krav om at de MÅ det, (hvis ikke reprasjonen vil ta "urimelig lang tid"), men de aller fleste steder har telefoner, ladere, dataer osv som de låner ut dersom kunden trenger det Smør litt på dersom de setter seg på bakbena (noe de ikke kommer til å gjøre tror jeg) og si at du MÅ ha dataen til jobb/skole +++. Det er jo bare rett og rimelig at de skal det når det er deres vare som har en mangel Bare gå innom, smil pent og vær hyggelig når du forklarer og når du snakker med de - så skal du se at det ordner seg så fint så Ja, jeg er som regel blid og litt ekstra "stasa opp" utseendemessig når det gjelder tekniske duppeditter som har blitt ødelagt litt sleip, men sånn blir det De var veldig hyggelige der når jeg kjøpte dataen, så får håpe de gir meg ny uten mye om og mèn.
Zzyzx Skrevet 18. september 2009 #9 Skrevet 18. september 2009 Ting som er ment til å ha lang varighet (ved lang varighet menes her i dette tilfellet mer enn ett år), har man en bytterett på og automatisk garanti på i ihvertfall ett år. (Selgeren kan også velge å prøve å fikse den opp til tre ganger dersom de heller ønsker dette. Dersom de ikke kan dette og den ikke fungerer etter tre ganger, har du krav på en ny.) Forbrukerkjøpsloven gir deg reklamasjonsrett på to år, med mindre tingen er ment til å vare vesentlig lengre enn to år, i slike tilfeller har du fem år. Dette har ingen verdens ting med garanti å gjøre, da garanti er produsentgitt og må gi forbrukeren noe mer enn reklamasjonsrett og lovgitte fordeler for å i det hele tatt kunne kalles garanti. Bytterett har man ikke i henhold til lov, men butikken kan velge å gi en ekstraservice i form av f.eks. bytterett (her er f.eks. Elkjøp ganske ok.) Dersom tingen blir reparert for samme feil tre ganger så kan kjøpet heves. Tre avhjelpsforsøk på tre forskjellige feil vil ikke gi rett til heving av kjøpet. Det er uansett enklere for butikken å gi en ny vare med én gang, så de fleste gjør faktisk det. (Jeg fikk selv en splitter ny Tivoli Model Two her om dagen selv om det i mine øyne så ut til å være en smal sak å faktisk reparere.) Uansett, ta med deg laptop, lader og kvittering til butikken og gi beskjed om at du ønsker å reklamere på laderen. Litt avhengig av hvilken butikk det er så kan det hende de vil sjekke det ut selv først. Jeg regner med at det hele skal gå rimelig knirkefritt, de fleste butikker i Norge har grei service på reklamasjoner.
Aftensol Skrevet 18. september 2009 #10 Skrevet 18. september 2009 Så lenge den er kjøpt innen et år, og butikken har laderen på lager så blir de i 99% av butikkene byttet på stedet (kan hende noen små butikker/ikke i kjede, ikke kan bytte..), muligens etter en rask test for å sjekke om det er laderen eller pcen... Etter 1år går det på reklamasjonsretten, og da må butikkene som regel søke produsenten om å få den byttet.. Da går det litt lengre tid.. Hilsen avd leder på data/tele i elektrokjede
Gjest TS Skrevet 19. september 2009 #11 Skrevet 19. september 2009 Var innom datakjeden idag. Leste ikke at jeg burde ha med laptop før nå, så hadde bare med lader og kvitering. De sjekket laderen, den vippa mellom 0 og -1 ( hva enn det betyr ) men den var vist helt død. Og siden de måtte ha det nr under laptopen, og jeg ikke hadde den med fikk jeg et nr jeg skulle ringe ( ACER ) og forklare hva som hadde skjedd og hva de sa så gikk det raskere enn at jeg kom tilbake mandag, og styra og ordna. Skulle ringe dem, så fikk jeg en pakke i posten så jeg kunne sende laderen, også får jeg ny. Gikk vist mye raskere å gjøre det selv, så han anbefalte det. Skulle ikke betale noen ting for det Så alt i orden ^^
Gjest TS Skrevet 22. september 2009 #12 Skrevet 22. september 2009 Herlighet nå er jeg irritert! Ringte Acer, og de forteller meg det at jeg må sende inn DATAEN min og laderen? Hu kunne ikke gi meg en god forklaring på hvorfor de trenger dataen min, når det er laderen som er død. " Vi sender ikke ut enkeltdeler" var det beste hu kom opp med. Men det var da OVERHODE ikke hva han på datakjeden sa! Aldri om jeg sender laptopen min opp dit i 4 uker så de kan fikse laderen! Herlighet, er det mulig å være så forbanna vannskelig å få fiksa/få ny lader?
Fluffie Skrevet 22. september 2009 #13 Skrevet 22. september 2009 Herlighet nå er jeg irritert! Ringte Acer, og de forteller meg det at jeg må sende inn DATAEN min og laderen? Hu kunne ikke gi meg en god forklaring på hvorfor de trenger dataen min, når det er laderen som er død. " Vi sender ikke ut enkeltdeler" var det beste hu kom opp med. Men det var da OVERHODE ikke hva han på datakjeden sa! Aldri om jeg sender laptopen min opp dit i 4 uker så de kan fikse laderen! Herlighet, er det mulig å være så forbanna vannskelig å få fiksa/få ny lader? Da tok han i butikken feil, de fleste kundetjenester vil ikke bare sende en ny en etter aa ha snakka med noen over telefonen, med mindre det er noe spesielt. Det er mange butikker som sier ring xxx(produsent) saa ordner de reparasjon/reklamasjon, selv om det i Norge er forhandler man skal gaa igjennom (unntak vil vaere noe kjoept i utlandet eller om forhandler er gaatt konkurs e.l.) Produsenten har nok prosedyrer som de i kundetjenesten maa foelge, selv om det for deg kan hoeres unoedvendig ut.
Gjest TS Skrevet 22. september 2009 #14 Skrevet 22. september 2009 Da tok han i butikken feil, de fleste kundetjenester vil ikke bare sende en ny en etter aa ha snakka med noen over telefonen, med mindre det er noe spesielt. Det er mange butikker som sier ring xxx(produsent) saa ordner de reparasjon/reklamasjon, selv om det i Norge er forhandler man skal gaa igjennom (unntak vil vaere noe kjoept i utlandet eller om forhandler er gaatt konkurs e.l.) Produsenten har nok prosedyrer som de i kundetjenesten maa foelge, selv om det for deg kan hoeres unoedvendig ut. Jeg kan rett og slett ikke bare sende pc-en min bort i 4 uker, da får jeg ikke gjort noe på skolen. Hva i allverden skal de med datamaskinen når det er laderen som er defekt?
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #15 Skrevet 6. oktober 2009 Bare dra til datakjeden igjen du, forklar hva som har skjedd og at du _MÅ_ ha pc og lader asap. Kundeservice direkte med produsent har jeg opplevd at alltid tar unødvendig lang tid, mye bedre om du får fikset det direkte med butikken. Bare ta med det nr under pc'n de ville ha, eller selv maskinen.
Gjest Samme gjest som over ^ Skrevet 7. oktober 2009 #16 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg sendte epost til komplett i går om at laderen til lillesøsteren sin maskin var ødelagt, nå er det allerede en på vei i posten kostnadsfritt for meg :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå