vivana Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Hei, kanskje noen her har en utenlandsk kjæreste og kan dele sin erfaring om hvordan nærmeste familien og venner reagerer? Er toleranse for fremmedkulturer like høy når det gjelder privat miljø altså? Jeg er utenlandsk og vil være litt forberedt på mulige reaksjoner etter at kjæresten skal fortelle om meg til kollegaer, venner osv. Eller kanskje bryr jeg meg for mye om det? Hadde vært fint å høre om lignende tilfeller:)
Cuckold Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 Hei, kanskje noen her har en utenlandsk kjæreste og kan dele sin erfaring om hvordan nærmeste familien og venner reagerer? Er toleranse for fremmedkulturer like høy når det gjelder privat miljø altså? Jeg er utenlandsk og vil være litt forberedt på mulige reaksjoner etter at kjæresten skal fortelle om meg til kollegaer, venner osv. Eller kanskje bryr jeg meg for mye om det? Hadde vært fint å høre om lignende tilfeller:) Tror det hadde gått helt fint i min familie og blant mine venner om jeg kom med en fremmedkulturell kjæreste.
Gjest Emmanuelle Skrevet 17. september 2009 #3 Skrevet 17. september 2009 Mitt inntrykk er at folk generelt kan være skeptiske helt til de møter personen.
Gjest Chiffon Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 Min oppfatning er at det går bra med kvinnelige kjærester uansett hvor de er i fra, men er det damer som skaffer seg menn fra utlandet så er det stor ståhei med en gang. Spesielt om han er fra Afrika eller Asia.
Gjest Emmanuelle Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 Min oppfatning er at det går bra med kvinnelige kjærester uansett hvor de er i fra, men er det damer som skaffer seg menn fra utlandet så er det stor ståhei med en gang. Spesielt om han er fra Afrika eller Asia. Tja...tror nok folk rynker på nesen om en voksen mann kommer hjem med en kjæreste fra Asia, Sør-amerika eller Afrika også. Mens for jenter er det vel ståhei med en gang fyren kommer fra et muslimsk land.
vivana Skrevet 17. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. september 2009 Det var jo en historie om en spiller fra Brann som fikk barn med sin mørkhudede samboer, og fikk negative reaksjoner. Sånne ting får meg til å tenke på min situasjon som ikke helt vanlig. Jeg opplever Norge som ganske vennlig for innvandrere, all den snakk om integrering, toleranse, likeverdi osv. - det er veldig positivt, synes jeg. Og jeg føler meg akseptert i jobbsammenheng f.eks. Men så har jeg truffet en veldig hyggelig nordmann og er nå bekymret om hva som kan muligens kan skjulle seg under en ellers så tolerant overflaten i samfunnet. Får håpe at familien hans reagerer mildt da...
Ella_Grey Skrevet 17. september 2009 #7 Skrevet 17. september 2009 Jeg har en fetter som skal gifte seg med ei fra Asia. JEg føler ikke at dette er noe å reagere på i det hele tatt. Og jeg tror ikke noen i familien brydde seg heller. Vurderte vel mer personligheten, og ikke kulturell bakgrunn. Det er forresten mulig vi hadde reagert litt hvis hun kom med hijab eller vært veldig tydelig religiøs. (Nå er hun en sekulær hindu) Da hadde jeg lurt på om de egentlig passet sammen. BAsert på verdisyn.
Bernardette Skrevet 17. september 2009 #8 Skrevet 17. september 2009 Det har ikke vært noen reaksjoner hos mine foreldre hvertfall. Hadde de reagert negativt ville det ha overraska meg mye.
vivana Skrevet 17. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 17. september 2009 Hm, får vente på reaksjoner... jeg virkelig liker han, så er veldig redd å få høre noe negativt.
senses Skrevet 17. september 2009 #10 Skrevet 17. september 2009 Det er helt inviduelt fra familie til familie og person til person. Jeg derimot og min familie, har ingenting imot utenlandske kjærester og ser ikke på det på noen annen måte enn en vanlig nordmann. Syns ikke du skal tenke så mye på det.
Gjest Gjest_eva_* Skrevet 17. september 2009 #11 Skrevet 17. september 2009 Min kjæreste er fra nederland (egentlig aruba) og da han besøkte min familie i sommer var vel egentlig det største problemet at mine foreldre ikke er veldig gode i engelsk. Min far holdt lange samtaler hovedsakelig på norsk, med ett par engelske ord puttet inn, samt noen ord han bare fant på hvis han var i det kreative hjørnet, og min mor forsøkte seg på en herlig blanding av tysk og fransk hvis hun ikke kunne huske de engelske ordene. Bortsett fra at han ikke skjønte noe gikk det jo fint. Når jeg besøkte hans foreldre var det største sjokket hvor åpen (om ALT) hans mor var, jeg er mer vant til reservasjon, ihvertfall litt. Hans far har jeg enda ikke hørt snakke, men han smiler mye, og moren står for pratingen uansett >.> Det går nok fint. Han liker deg, de liker han, derfor vil de nok like deg også
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #12 Skrevet 17. september 2009 Tja, de er sikkert litt ekstra nysgjerrige. Har inntrykk av at problemet ikke er om du er utlending eller ikke, men hvilken gruppe/kultur du er fra. Ikke at det er noe bedre, for det vil jo si at det er mange fordommer med i bildet. Det viktigste er at du og kjæresten har det bra. Ingen kjenner dere bedre enn dere selv gjør, så hva folk mener synes jeg ikke du skal bry deg noe om.
Gjest brutal_mann Skrevet 18. september 2009 #13 Skrevet 18. september 2009 I min familie ville du møtt min mor som hadde vært overhyggelig mot deg fordi en ikke skal diskriminere, og mine søsken og barn som hadde gitt blanke faen i hvor du var fra.
Gjest Skrevet 18. september 2009 #14 Skrevet 18. september 2009 Hadde en muslimsk kjæreste(senere samboer) for noen år siden,han var muslim og fra ett land i midtøsten. Familien var veldig skeptisk til å begynne med,særlig før de hadde møtt ham, men etterhvert forsvant skepsisen og han ble som en del av familien. Tror ingen av mine partnere har vært like høyt elsket som det han er( det ble slutt mellom oss for mange år siden,men både jeg og flere andre i familien holder fortsatt kontakten)
NoAngel Skrevet 18. september 2009 #15 Skrevet 18. september 2009 min kjæreste er fra england, han er godt likt av min familie.. tror ikke de hadde likt det om jeg ble sammen med en fra polen ogl. altså land man reiser fra for å jobbe i norge. tror heller ikke de hadde likt det om jeg møtte en muslim. ikke halshugg meg for dems fordommer da dere..
Gjest KateW Skrevet 18. september 2009 #16 Skrevet 18. september 2009 I min familie ville du møtt min mor som hadde vært overhyggelig mot deg fordi en ikke skal diskriminere, og mine søsken og barn som hadde gitt blanke faen i hvor du var fra. Sånn ser jeg det for meg også. Med mor iallefall... Ellers, så har man vel dessverre noen fordommer mot "russiske" og "thai" damer, av sorten postordre-bruder når det gjelder menns utenlandske kjærester, og muslimske menn, eller fattige østeropeere med dårlig tannhelse for kvinners kjærester. Fordomsfullt, selvsagt. For meg ville jeg tenkt på om kulturene lot seg forene. Det kan jo være vanskelig nok med en skarve nordmann, det...
Gjest brutal_mann Skrevet 18. september 2009 #17 Skrevet 18. september 2009 For meg ville jeg tenkt på om kulturene lot seg forene. Det kan jo være vanskelig nok med en skarve nordmann, det... Jepp! Kunne for eksempel ikke hatt en RBK supporter i hus Viser bare hvor viktig det er med kjemi :col:
Bernardette Skrevet 18. september 2009 #18 Skrevet 18. september 2009 En bekjent av meg ble sammen med en utlending (europeer) og da "var hun ikke en del av familien lengre". De ville ikke engang møte ham eller høre noen ting om ham. Da det ble slutt og hun fant seg en fyr fra samme land som henne selv, ja DAAA var døren til hjemmet åpen igjen, skal vite. At hun ikke ba dem dra til der det er varmt, skjønner ikke jeg. Men det er nå så.
Gjest gjest- silje Skrevet 18. september 2009 #19 Skrevet 18. september 2009 Jeg tror at det som oftest går bra jeg da... Noen har holdninger som gjør at de tenker negativt om nye personer/kulturer/religioner, men som oftest går dette over da de møter og blir kjent med nye personer. Da kan folk forandre holdninger og tankegang og alt!
lilleGrethe Skrevet 18. september 2009 #20 Skrevet 18. september 2009 Nederlandsk kjæreste her også - men med serbiske aner, så navnet hans er serbisk. Har bare hatt positiv tilbakemelding fra familie og venner - men det har vel mye å gjøre at han er en hyggelig person - sosial, intelligent, viser respekt for de eldre osv. Det hjelper nok at nederlandsk og norsk kultur er ganske lik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå