Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har slitt med pinglete ankler? Jeg har så lyst til å trene skikkelig, men hver gang jeg har kommet i bra form så har anklene sviktet helt plutselig.

Før jeg fikk barn hadde jeg ingen prøblemer, og etter mye perdiodetrening pga anklene kom jeg meg til osteopat som sa jeg hadde noe med bekkenet som kunne sette seg i anklene, bla, bla, dette rettet han på. Likevel kjenner jeg det etter trening og tør ikke presse det fordi jeg er så redd for at de skal svikte igjen.

Noen som har hatt det samme? Tips til å bli kvitt det?

Bør jeg kline til når osteopaten sier at jeg burde være bra nok til å t.o.m løpe på asfalt (ok, akkurat det har jeg sluttet med for godt, gjorde det mye i en periode).

Kanskje jeg bare er redd og at det bare er å kjøre på?

Argh! Dette er frustrerende, må snart ha ny garderobe også hvis jeg ikke kommer igang!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du støttebandasje på deg under treningen?

Skrevet

Nei, men jeg har ihvertfall kjøpt nye sko som er så stabile som mulig, fikk bra hjelp på Løpslabbet. Burde jeg bruke bandasje? Føles som om det er betennelse e.l. inne i ankelen.

Takk for at du svarte uansett!

Skrevet

Føles det som en betennelse ville jeg kommet meg til en lege å sjekket, jeg har ingen idè hva en osteopat er, men om det er betennelse så kan du få noen tabletter som fjerne betennelsen fra kroppen. Nevnte støttebandasje da du skrev svake ankler og jeg tenkte at du kanskje slet litt med lett overtråkk og smerter av det.

Skrevet
Noen som har slitt med pinglete ankler? Jeg har så lyst til å trene skikkelig, men hver gang jeg har kommet i bra form så har anklene sviktet helt plutselig.

Før jeg fikk barn hadde jeg ingen prøblemer, og etter mye perdiodetrening pga anklene kom jeg meg til osteopat som sa jeg hadde noe med bekkenet som kunne sette seg i anklene, bla, bla, dette rettet han på. Likevel kjenner jeg det etter trening og tør ikke presse det fordi jeg er så redd for at de skal svikte igjen.

Noen som har hatt det samme? Tips til å bli kvitt det?

Bør jeg kline til når osteopaten sier at jeg burde være bra nok til å t.o.m løpe på asfalt (ok, akkurat det har jeg sluttet med for godt, gjorde det mye i en periode).

Kanskje jeg bare er redd og at det bare er å kjøre på?

Argh! Dette er frustrerende, må snart ha ny garderobe også hvis jeg ikke kommer igang!

Med trening tipper jeg du mener løpetrening? En litt kjip sannhet er at for endel mennesker er løping lite hensiktsmessig, spesielt kvinner pga. bredt bekken/hofter og dermed en dårlig vinkel mtp belastning under løping spesielt på knær...

Kanskje det er bedre at du trener kardio på en annen måte, feks. sykling/skigåing?

Skrevet

ARh! Jeg kan ikke fordra spinning, jeg elsker harde hoppete aerobicktimer og løping.

Skal være forsiktig en liten stund til også skal jeg prøve igjen. Går det dårlig får jeg komme meg til legen. Synes bare leger er så uvitende, kan ihvertfall ikke tenke meg at fastlegen min skjønner bæret.

Men takk for svar!

Skrevet

Skal forresten prøve med støttebandasje også, Lotte! Kom på at osteopaten anbefalte det! Takk! Det er sånn at jeg vingler litt , tror jeg, har antagelig belastet feil i lang tid etter fødsel, så blir de kanskje lett betente e.l..

Skrevet
Skal forresten prøve med støttebandasje også, Lotte! Kom på at osteopaten anbefalte det! Takk! Det er sånn at jeg vingler litt , tror jeg, har antagelig belastet feil i lang tid etter fødsel, så blir de kanskje lett betente e.l..

Ja, prøv det! Hadde en venninne som slet med vinglete ankler og for henne funket støttebndasje veldig bra! Verdt ett forsøk, håper det gjør det bedre for deg!! :tommelsmil:

Gjest SmallTalk
Skrevet

Et alternativ til støttebandasje er å teipe anklene. Samme prinsipp som støttebandasjen, men tar mye mindre plass i skoen. :)

Når det kommer til muskler og skjelett så har jeg mye mer tiltro til osteopaten enn til legen. En lege får ikke gjort noe med noen av delene, og vil ikke finne ut hva problemet kommer av. Og piller alene vil definitivt ikke løse problemet.

Hvis det er lenge siden du har løpt sist, så lønner det seg nok ikke å kline til med en gang. Du bør nok satse på en del trening av stabiliseringsmusklene i anklene før du satser på heftig løping, men på sikt så vil du nok kunne løpe som du vil igjen. Du må bare passe på å ikke starte for hardt slik at du løper på deg overbelastninger osv.

Til deg som ikke vet hva en osteopat er: Den ekleste beskrivelsen er nok en krysning mellom fysioterapaut og kiropraktor. En osteopat konsentreret seg om både ledd og muskler. Dvs at han kan knekke opp låsninger, samt dra ut spenningene som oppstår i musklene og senene rundt låsningene. De konsentrerer seg om helheten, ikke bare en bit av hele bildet.

• 1 måned senere...
Skrevet

hei

dette er noe jeg har mye erfaring med;)

Jeg har selv ankel problemer og har gått til fysioterapaut, ostiopat, lege og ortoped

(speialist på ben og ledd).

Det som har fungert absolutt best får meg er en kombinasjon av trening og ostiopati.

Det høres ut som du overtrener, siden du bare trener i perioder er ikke kroppen din forbret på det. Jogging er ganske hard trening selvom man ikke har ankel problemer. Å bare begynne å jogge uten noen form opptrening først har jeg prøvd selv og jeg fikk betenelse i beina utrolig fort. Det er vist helt vanlig.

Begynn å tren styrke får bein og rygg. Feks vekter eller pilates. Selv trener jeg en kominasjon av hard styrke trening og stabilisering. Snakket med en trenings veileder om dette. Jeg gjorde det og merket stor forskjell etter at jeg fikk nytt progaram. Det er litt kjedelig noen ganger men jeg har innfunet meg med at jeg må trene mye får å ikke få får mye ankelproblemer.

Mitt tips er gode sko også når du ikke trener (prøv å ikke gå med de samme to dager på rad), variert trening, tøy ut, og ikke jogg på hardt underlang.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...