Gjest Bekymret Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Sakset fra "hvilket parti skal du IKKE stemme på" Folk må bare innstille seg på å betale mer skatt i fremtiden enn det de gjør i dag. Kommer dette til å skje? Kommer den yngre generasjonen til å si seg fornøyd med å måtte betale 80-90% skatt? Spesielt kvinner blir feite melsekker, og får massevis av sykdommer som de lever veldig lenge med. Når vi late og inaktive under 30 idag, blir gamle, demente og grå, hvem skal tørke oss i ræva, slite ut helsa si på å løfte oss tilbake i senga, operere oss et titalls ganger, mate oss, gi oss medisinene vi glemmer å ta, og holde liv i oss? Vi kommer til å leve til vi blir 110, og begynner å bli demente når vi er 60. Holder det med 90% skatt? Er det nok mennesker som vil velge å gå inn i dette helvetet som kalles eldreomsorg, selv om vi åpner slusene totalt for alle utlendinger? Hvordan skal vi finansiere menneskene som blir syke av å drive med eldreomsorg? Bare kjefte litt på dem, og kalle dem egoistiske?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 Vi som er rundt 30 i dag er ikke noe problem, fordi barnekullene 30 år tilbake er små i forhold til de som var i 30 år før oss og de som kommer i 30 år etter oss. Det store problemet er nettopp at det er få som er 30 i dag og skal bære alderdommen til de store kullene som ble født 30 år før oss.
Gjest gjest - fisk Skrevet 18. september 2009 #3 Skrevet 18. september 2009 Sakset fra "hvilket parti skal du IKKE stemme på" Kommer dette til å skje? Kommer den yngre generasjonen til å si seg fornøyd med å måtte betale 80-90% skatt? Spesielt kvinner blir feite melsekker, og får massevis av sykdommer som de lever veldig lenge med. Når vi late og inaktive under 30 idag, blir gamle, demente og grå, hvem skal tørke oss i ræva, slite ut helsa si på å løfte oss tilbake i senga, operere oss et titalls ganger, mate oss, gi oss medisinene vi glemmer å ta, og holde liv i oss? Vi kommer til å leve til vi blir 110, og begynner å bli demente når vi er 60. Holder det med 90% skatt? Er det nok mennesker som vil velge å gå inn i dette helvetet som kalles eldreomsorg, selv om vi åpner slusene totalt for alle utlendinger? Hvordan skal vi finansiere menneskene som blir syke av å drive med eldreomsorg? Bare kjefte litt på dem, og kalle dem egoistiske? Løsningen er ikke aktiv dødshjelp, men tvungen dødshjelp. Feite melsekker lever heller ikke så lenge. Og du sier det er kvinner! Har da sett nok av feite mannfolk jeg da. Nei, dere kommer ikke til å leve til dere blir 110. Bare det du sier om at dere blir demente i 60-årsalderen tilsier at dere nok ikke vil leve i 50 år til. Man dør nemlig av demens. Men skyld ikke på oss som er "godt voksne" i dag. Norge har penger nok, hvis vi bare beholdt dem her til våre egne, og ikke sendte dem ut av landet av sleipe politikere som gir blaffen i sitt eget land, men reise, reise og gi bort så får de seg en fet jobb i FN for Norge er jo så snille. Å drasse inn bråtevis med "asylsøkere" som bare skal leve på trygd, hjelper jo heller ikke på øknomien vår. Det er dere som er unge i dag som får ta grep om politikken som drives her til lands.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #4 Skrevet 18. september 2009 Løsningen er ikke aktiv dødshjelp, men tvungen dødshjelp. Feite melsekker lever heller ikke så lenge. Og du sier det er kvinner! Har da sett nok av feite mannfolk jeg da. Nei, dere kommer ikke til å leve til dere blir 110. Bare det du sier om at dere blir demente i 60-årsalderen tilsier at dere nok ikke vil leve i 50 år til. Man dør nemlig av demens. Men skyld ikke på oss som er "godt voksne" i dag. Norge har penger nok, hvis vi bare beholdt dem her til våre egne, og ikke sendte dem ut av landet av sleipe politikere som gir blaffen i sitt eget land, men reise, reise og gi bort så får de seg en fet jobb i FN for Norge er jo så snille. Å drasse inn bråtevis med "asylsøkere" som bare skal leve på trygd, hjelper jo heller ikke på øknomien vår. Det er dere som er unge i dag som får ta grep om politikken som drives her til lands. Beste i mennesket som fremvises i dette innlegget. FRP politikk er som ett arveoppgjør gone bad, der man driter i alle bare mann får en litt større del av kaken. Fordi at unger som sulter eller ikke får medisinsk behandling er lite verdt om de ikke er nordmenn. Naturkatastrofer, nei man får passe på seg selv. Merkelig er også att man ser at pensjonsavtalene for de "godt voksne" i dag ikke vil funke, så mann har forfordelt til seg selv. De som er unge i dag må betale mer skatt, jobbe lenger og får mindre pensjon.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. september 2009 #5 Skrevet 18. september 2009 Beste i mennesket som fremvises i dette innlegget. FRP politikk er som ett arveoppgjør gone bad, der man driter i alle bare mann får en litt større del av kaken. Fordi at unger som sulter eller ikke får medisinsk behandling er lite verdt om de ikke er nordmenn. Naturkatastrofer, nei man får passe på seg selv. Merkelig er også att man ser at pensjonsavtalene for de "godt voksne" i dag ikke vil funke, så mann har forfordelt til seg selv. De som er unge i dag må betale mer skatt, jobbe lenger og får mindre pensjon. Jeg skjønner ikke hva du mener med at de som er "godt voksne" i dag har forfordelt til seg selv. Har vi gjort det, har vi faktisk lagt opp tll noe som ikke er oss til nytte. Å forfordele betyr å gi en mindre enn en har rett på. Det betyr at vi ikke får det vi er blitt lovet gjennom folketrygden. Forfordeler vi, gir vi mer igjen til de unge. Bruk ikke ord du ikke vet betydningen av. Vi "godt voksne" lærte nok mer korrekt på skolen. ... er lite verdt om de ikke er nordmenn. Jeg tror nok jeg, at om du skulle velge mellom verdig eldreomsorg for dine foreldre, eller for mye penger ut av landet, ville du valgt det beste for dine foreldre. Det håper jeg for deres skyld.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #6 Skrevet 18. september 2009 Jeg skjønner ikke hva du mener med at de som er "godt voksne" i dag har forfordelt til seg selv. Har vi gjort det, har vi faktisk lagt opp tll noe som ikke er oss til nytte. Å forfordele betyr å gi en mindre enn en har rett på. Det betyr at vi ikke får det vi er blitt lovet gjennom folketrygden. Forfordeler vi, gir vi mer igjen til de unge. Bruk ikke ord du ikke vet betydningen av. Vi "godt voksne" lærte nok mer korrekt på skolen. ... er lite verdt om de ikke er nordmenn. Jeg tror nok jeg, at om du skulle velge mellom verdig eldreomsorg for dine foreldre, eller for mye penger ut av landet, ville du valgt det beste for dine foreldre. Det håper jeg for deres skyld. forfordele Å gi noen mindre enn en rettmessig har krav på. Kari ble forfordelt i arveoppgjøret etter sin far Johan, siden faren like før sin død flyttet huset og hytta over på sin sønn Nils. Å gi noen mer enn en rettmessig har krav på. En slik bruk av ordet er egentlig feil. Kari ble forfordelt i arveoppgjøret etter sin far Johan, siden faren hadde satt bilen og båten i Karis navn like før sin død. Merk: Betydning (1) er tradisjonelt den korrekte i norsk, men de senere årene har betydning (2) blitt stadig mer vanlig. Det at ordet brukes i to stikk motsatte betydninger gjør at noen unngår å bruke det. Men jeg unngår ikke å bruke det, og jeg bruker det i den betydning som blir stadig mer vanlig. Jeg prøvde å finne ett svar på siste spørsmålet ditt men det er så søkt at jeg klarer det ikke. Selvfølgelig vil jeg at alle (ikke bare mine foreldre) skal få komme seg opp om morgenen, få skikkelig mat og nok personale til at det er litt slakk på pleiehjemmet. Men måten å få det til på er da ikke å slutte å hjelpe andre som trenger hjelp?
Gjest gjest - hei Skrevet 18. september 2009 #7 Skrevet 18. september 2009 Men jeg unngår ikke å bruke det, og jeg bruker det i den betydning som blir stadig mer vanlig. Jeg prøvde å finne ett svar på siste spørsmålet ditt men det er så søkt at jeg klarer det ikke. Selvfølgelig vil jeg at alle (ikke bare mine foreldre) skal få komme seg opp om morgenen, få skikkelig mat og nok personale til at det er litt slakk på pleiehjemmet. Men måten å få det til på er da ikke å slutte å hjelpe andre som trenger hjelp? Stadig mer vanlig? Kanskje det, men det blir jo ikke mer korrekt av den grunn. Som André Bjerke engang sånn cirka skrev: Bruker man et ord/begrep feil mange nok ganger, ja, så ender det som å bli regnet for riktig. Men sånn skal det ikke være, for det forflater språket. At folk snakker feil, ikke lærer seg norsk, er en tragedie, ikke en fremgang. Når det gjelder forfordele, vil jeg ikke kalle din bruk for vanlig, men bare feil. Jeg har nå slått opp i ordbok på Språkrådets side, en side som vel ikke kan kalles direkte konservativ: TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) forfordele forfordele (etter lty, påvirket av *fordele) gi en mindre enn en har rett på ved fordeling bli forfordelt / kjenne seg forfordelt Slutte å hjelpe andre som trenger hjelp? Du startet ut med å beskylde meg for å være FrP-velger, og snakket da om en kake alle ville grafse til seg mest mulig av. Men en kake har også sin begrensning. Alle kan ikke få så store biter som de kunne ønske/ville. Jeg lurer på hvor asketisk du lever, hvor lite du tar til deg av Vestens goder, hvor mye du gir bort til dem du mener vi skal gi til. Hadde vært gøy å vite. Det er dette med liv og lære.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #8 Skrevet 18. september 2009 Alle kan ikke få så store biter som de kunne ønske/ville. Men da går diskusjonen på hvordan man skal fordele denne kaken, hva er den minste biten, og hvem må sitte sulten? Hvor mye av kaken skal spises nå, og hvor mye skal vi spare til dem som skal i selskapet i morgen? Jeg deler gjerne kakebiten min dersom jeg ser at noen ikke har fått, både metaforisk og i det virkelige liv.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. september 2009 #9 Skrevet 18. september 2009 Men da går diskusjonen på hvordan man skal fordele denne kaken, hva er den minste biten, og hvem må sitte sulten? Hvor mye av kaken skal spises nå, og hvor mye skal vi spare til dem som skal i selskapet i morgen? Jeg deler gjerne kakebiten min dersom jeg ser at noen ikke har fått, både metaforisk og i det virkelige liv. Ja, men hvem er du mener vi skal dele kaken med? Du får fortsette å tenke over spørsmålet jeg stilte deg om egne foreldre og resten av verden. Jeg er ikke den som stemmer på skattereduksjon, billigere på Polet, mindre avgifter generelt, men jeg ønsker at mine skatte- og avgiftskroner i første rekke skal komme våre egne gamle og syke til gode. Det skjærer meg i hjertet når jeg ser gamle enten ligge døende hjemme uten hjelp eller presset inn på et baderom på et sykehus. Når norske kreftpasienter ikke får behandling eller smertelindring fordi vi ikke har råd. Når maskiner for utredning av kreftsykdomer står stille og ute av bruk, fordi vi ikke har råd. Det er mulig jeg ikke er så medfølende for hele verden som deg, men blod er tykkere enn vann, og jeg synes vi skal hjelpe våre egne først. Særlig fordi u-hjelp i stor grad er springbrett for politikere som ønsker mele sin egen kake, få seg kremjobber i FN. Dessuten har nå andre også litt mer radikale, tatt til orde for at denne u-hjelpen i veldig stor grad ender i lommen på korrupte diktatorer. Vi har gitt og gitt i årevis, men er det blitt noe bedre. Dette ble for første gang tatt opp for cirka 40 år siden av redaktør Hoff i Farmand. Men da ville naturligvis ingen høre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå