Gå til innhold

Beregne timelønn

Gjest Dumma

Anbefalte innlegg

Til dere som kan:

Fått ny jobb, fått oppgitt årslønn, og regnet meg til timelønn på følgende måte:

årslønn delt på 12 mnd, delt på 4 uker, delt på 5 ukedager, delt på 7,5 t = timelønn??

Riktig eller? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du oppgir årslønnen kan jeg fortelle deg sånn ca hva du har i månedslønn og timeslønn :) du må huske på at du må regne med ferietilegg bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som kan:

Fått ny jobb, fått oppgitt årslønn, og regnet meg til timelønn på følgende måte:

årslønn delt på 12 mnd, delt på 4 uker, delt på 5 ukedager, delt på 7,5 t = timelønn??

Et arbeidsår har 1950 timer...

Årslønn/1950

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et arbeidsår har 1950 timer...

Årslønn/1950

:)

Det varierer med antall timer jobb i uken. I ditt tilfelle stemmer det at 37,5 timers uke gir 1950. Men om en f.eks. jobber turnus med 35,5 timers uke blir timetallet 1846 i året. Så uketimetall ganget med 52 gir antall arbeidstimer pr. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du oppgir årslønnen kan jeg fortelle deg sånn ca hva du har i månedslønn og timeslønn :) du må huske på at du må regne med ferietilegg bl.a.

For å finne timelønn ut i fra årslønn deler man alltid årslønn på 1950 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å finne timelønn ut i fra årslønn deler man alltid årslønn på 1950 timer.

Nei, man gjør ikke alltid det. Som jeg sa over hvis man f.eks. jobber turnus med 35,5 timers arbeidsuke er ikke 1950 timer det riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årslønnen er likevel beregnet ut fra en full uke med 37,5 timer. Skal man regne på hva som er overtidsgrunnlaget i en turnusjobb med 33,5 timer (som noen hos oss har)så regner man likevel på 1950 i året. Selv om det reelle tallet ikke er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en jobb som er 100%, 100% innebærer 37,5 timer pr uke og det ikke er turnus og jobbing på tider som gir annen betaling, så deler du altså årslønna på 1950. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som kan:

Dersom du skal regne på denne måten må du dele på 4,33 og ikke 4 uker. En måned er ikke nøyaktig 4 uker. Dette gir ett mer nøyaktig tall. Eller du kan ta årslønn og dele på 1950 som andre her sier. Dette gjelder jo da dersom du har en 100 % stilling og 37,5 times arbeidsuke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal regne på denne måten må du dele på 4,33 og ikke 4 uker. En måned er ikke nøyaktig 4 uker. Dette gir ett mer nøyaktig tall. Eller du kan ta årslønn og dele på 1950 som andre her sier. Dette gjelder jo da dersom du har en 100 % stilling og 37,5 times arbeidsuke.

1950 timer ligger til grunn ved f.eks lønnsforhandlinger og tariffoppgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder dere egentlig å regne når det er kalkulator tilgjengelig som tar utgangspunkt i:

- 260 arbeidsdager pr. år

- 37,5 arbeidstimer pr. uke

- 5 arbeidsdager pr. uke.

(altså - også her; 1950 timer pr. år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man regne på hva som er overtidsgrunnlaget i en turnusjobb med 33,5 timer (som noen hos oss har)så regner man likevel på 1950 i året. Selv om det reelle tallet ikke er slik.

I stillinger som er innenfor KS-avtaleområde (alle kommuner foruten Oslo) deles årslønn på 1850 timer for overtidssatsen. Dette gjelder uansett uketimetall en jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svartepetter

Har hørt om begge delingtallene.

300000 i årslønn gir ved 1950 timer en lønn på 153

ved 1850 timer 162

Ett proff firma som min sønn jobber i fikk timelønn på noe over 156.

Så nå er jeg i villrede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...