Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Hei alle stemplere! Jeg prøver å lage litt kort, men trenger litt hjelp. Jeg har en del stempler og har veldig lyst til fargelegge dem fint. Har også slike små stempelputer fra Panduro. Jeg har fargelagt litt med fargeblyanter og vannmaling, men det blir ikke alltid like fint. Jeg tror jeg har lyst til å prøve noen av disse tusjene jeg har sett brukt, ProMarkers (?). Har sett at det ligger en del "tutorials" på nett, men hva trenger jeg og er dette noe jeg burde prøve? Jeg har litt lett for å kjøpe ting som jeg ikke helt hva jeg skal bruke til. Hvilke farger trenger man, hva annet trenger man og hvor er det lurt å handle? Håper på tips fra noe av dere som en gang var nybegynnere...
CeeCee Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 (endret) Fargelegge stempler? Trodde man bare brukte stempelputer/ maling til sånt jeg... Er det noe jeg har gått glipp av? Edit: Skriveleif... Endret 17. september 2009 av CeeCee
Poppi Skrevet 18. september 2009 #3 Skrevet 18. september 2009 Hei! Det er veldig mange måter å fargelegge trykte motiver på, pass først på at motivet er trykt med blekk som ikke sverter når det blir fuktig. Jeg ville først anskaffet meg en vannpensel med tynn spiss, de kan du bruke til farger du allerede har. Vanlige fargeblyanter gir veldig fine og duse farger hvis du bruker blyanten som "palett", dvs henter farge på spissen med vannpenselen. Du kan dessuten bruke de stempelputene du har som "palett", hent farge på stempelputa og fargelegg i vei :-) En vanlig malepensel av litt god kvalitet med tynn spiss, går nok helt fint å bruke det óg. Det er lurt å trykke motivet på egnet papir for fargelegging, f.eks akvarellkartong, da er det my enklere å få det fint. Eller finnes det et hav av maling og tusjer som brukes. Sjekk f.eks på papirgleder.no sine kreative sider. Der legges du ut tips og små kurs i div. teknikker. Håper du ble litt klokere, og så er det bare å spørre hvis det var litt uklart! Lykke til
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 20. september 2009 #4 Skrevet 20. september 2009 Tusen takk Poppi! Jeg tror jeg skal kjøpe en svart vannfast stempelpute og en slik vannpensel. Ellers har jeg studert litt mer og har lyst på Promarkers. Hvor kjøper dere disse og hvilke farger er det lurt å starte med ?
Poppi Skrevet 24. september 2009 #5 Skrevet 24. september 2009 Hei igjen! Jeg har aldri prøvd Promarkers/Touchmarkers, men har forstått at de er veldig enkle å jobbe med. Må kanskje teste de jeg óg :-) Når det gjelder farger, hadde jeg starta med noen farger som passer til de stemplene du har/ evt hvis du skal begynne med litt julekort f.eks. er de kanskje greit med div. julefarger. Sjekk papirplaneten.no, de selger forskjellige sett i ulike str. De har dessuten utrolig mange fine stempler og gratis frakt hvis du bestiller for mer enn 400,- (og det blir det fort )
Yvaine Skrevet 24. september 2009 #6 Skrevet 24. september 2009 ProMarkers kan du også finne på papirloftet.no, til 29 kr stk Ellers kan du også bruke Rangers Distress Ink Reinkers, blekk som egentlig er til å fylle på stempelputer med, men som du også kan bruke til å fargelegge med. Du kan blande blekk og vann for å få fargen så mørk/lys du ønsker, og det er lettere å blande farger.
Trampe Skrevet 24. september 2009 #7 Skrevet 24. september 2009 Jeg trykker på akvarellpapir og bruker akvarellblyanter i kantene på stemplet, for så å dra fargen innover med fuktig tynn pensel.
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 25. september 2009 #8 Skrevet 25. september 2009 Takke-takk jenter! Tar fortsatt imot tips. Ble tipset om billigere ProMarkers på ebay, mulig jeg prøver det, noem amdre som har forsøkt? Julekort-farger var ingen dum ide uansett. Jula nærmer seg jo. Tips mottas fortsatt. Tar gjerne imor forslag om en fin fysisk hobbybutikk i Asker/Bærum evt. Oslo området. Har vært innom Panduro men de hadde ikke peiling på hva en vannpensel var ( de var 4 som diskuterte), og dessuten erdet ganske dyrt
Lassie Skrevet 25. september 2009 #9 Skrevet 25. september 2009 Takke-takk jenter! Tar fortsatt imot tips. Ble tipset om billigere ProMarkers på ebay, mulig jeg prøver det, noem amdre som har forsøkt? Julekort-farger var ingen dum ide uansett. Jula nærmer seg jo. Tips mottas fortsatt. Tar gjerne imor forslag om en fin fysisk hobbybutikk i Asker/Bærum evt. Oslo området. Har vært innom Panduro men de hadde ikke peiling på hva en vannpensel var ( de var 4 som diskuterte), og dessuten erdet ganske dyrt Jeg bruker vannpensel og distress ink. Ikke reinkerne. Bor i området du spør om, - send gjerne en pm.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #10 Skrevet 26. september 2009 Du trenger vel ikke vannpensel hvis du skal bruke promakers? Jeg syns distress ink gir best resultat, da det er lett å legge lag på lag, duse ned hvis du oppdager at du har hatt på for mye, de er litt dyrere ved innkjøp, men jeg har hatt mine i tre år nå og de er fortsatt bare halvfulle. H2O har mange av de samme egenskapene, men gir også en morsom glitrende effekt som passer bra til julemotiver. Koster vel ca en 100 lapp for 6 farger.
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 26. september 2009 #11 Skrevet 26. september 2009 Du trenger vel ikke vannpensel hvis du skal bruke promakers? Nei, det gjør jeg ikke, men jeg klarer jo ikke bestemme meg. Og jeg har allerede akvarellblyanter, noen Le Plumme tusjer, vanlig vannmaling og noen stempelputer slik at jeg har nok å bruke vannpenselen til Siden jeg nå fikk tips om H2O ble jeg enda litt mer forvirra...
Poppi Skrevet 26. september 2009 #12 Skrevet 26. september 2009 Ta deg en tur innom på Steffens i Kongensgt i Oslo, der har de mye og er veldig hjelpsom hvis du spør om råd og tips. Så dessuten at det var kommet en ny butikk i Grefsenvn på Torshov, "Scrappegodis", er vel kanskje verdt et besøk der hvis du bor i Oslo-området Hvis du allerede har akvarellblyanter, er absolutt vannpenselen et must!! Jeg har forresten bestilt mye hobby-utstyr på ebay, like vellykket hver gang Nå er dessuten $ under 6, så du får mye for pengene. Pass bare på at vareverdien er under 200 kr, da slipper du unna avgiftene.
Tusse Skrevet 27. september 2009 #13 Skrevet 27. september 2009 Et lite spørsmål til Poppi, som alle gjerne må svare på, kanskje litt utenfor hovedtema, men håper det er greit Hva handler dere på ebay av slike hobby-ting? (Papirhobby eller andre ting) Jeg har prøvd meg på perler en gang men det ble lite vellykka. Har handla andre ting på e-bay med større hell. Er det noe spesielt som er lurt å handle?
Poppi Skrevet 27. september 2009 #14 Skrevet 27. september 2009 Jeg har handlet en del dies av forskjellige merker (cuttlebug, spellbinders og QK), blir mye billigere enn å kjøpe i Norge. Dessuten en del stempel, clearstamps og umonterte. Alt dette er ting som kan sendes i små konvolutter, da blir det ikke så dyr porto. Bestilte en gang en stor bordpunch, da ble totalsummen ca samme som i Norge pga dyr porto. Promarkers er jo også små i str, så går ut fra at portoen er overkommelig på det også.
Trampe Skrevet 28. september 2009 #16 Skrevet 28. september 2009 Jeg har kjøpt en haug charms og rondeller på ebay, til en brøkdel av norsk pris. Blomster er også kjekt å handle der. Clearstamps har jeg ikke tenkt på å handle på ebay, kanskje det blir en liten leterunde i kveld
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå