Gå til innhold

Kan mennesker med downs syndrom få barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Nå sitter jeg her med dama mi og ei venninne av henne og jeg har akkurat lagt 1000 kr på bordet med å si at mennesker med downs syndrom IKKE kan få barn, ikke at de ikke har muligheten. men at de har ikke lov til det pga den genetiske feilen de har og at man helst ikke vil at det skal videreføres.

Er det noen her som kan noe om dette emnet og kan vise til noe seriøst?

Skrevet (endret)
Pubertet og kjønnsutvikling

Piker med Down syndrom har en normal kjønnsutvikling. Menstruasjonen debuterer til normal tid, er regelmessig og de kan bli gravide. Nærmere 50 svangerskap er beskrevet, og det er behov for prevensjonsveiledning. Halvparten av svangerskapene vil gi et barn med down syndrom, og den andre halvparten barn uten kromosomfeil. Tidlig pubertet kan av og til skyldes for lavt stoffskifte (hypothyreose) hvor piker noe uvanlig får vaginale blødninger, og ved sen pubertetsmodning bør en hos begge kjønn utelukke cøliaki. Gutter kommer også i puberteten til forventet tid. Kjønnsutviklingen, spesielt sekundære mannlige trekk (som skjeggvekst, armhulebehåring, stemmeskifte) kommer noe senere og kan bli mangelfulle. De er i prinsippet ikke forplantningsdyktige, og dett skyldes sannsynligvis ubalanse i kjønnshormoner og derpå dårlig testikkelfunksjon. Det er beskrevet et svangerskap hvor en mann med Down syndrom beviselig var faren.

Begge kjønn har normal kjønnsdrift.

Fra http://www.downsyndrom.no/om_down_syndrom/...enes_syndrom__/

Endret av Chiffon
Gjest Langt mot Nord
Skrevet

Jeg blir selv forvirra når jeg kommer ned i et annet land, jet-lag..

medically referred to as "desynchronosis" is a physiological condition which is a consequence of alterations to circadian rhythms; it is classified as one of the circadian rhythm sleep disorders.
Skrevet
Hei,

Nå sitter jeg her med dama mi og ei venninne av henne og jeg har akkurat lagt 1000 kr på bordet med å si at mennesker med downs syndrom IKKE kan få barn, ikke at de ikke har muligheten. men at de har ikke lov til det pga den genetiske feilen de har og at man helst ikke vil at det skal videreføres.

Bjørn Lofterøds artikkel "Mulighetens syndrom"

"Piker med Down syndrom har en normal kjønnsutvikling. Menstruasjonen debuterer til normal tid, er regelmessig og de kan bli gravide. Nærmere 50 svangerskap er beskrevet, og det er behov for prevensjonsveiledning. Halvparten av svangerskapene vil gi et barn med Down syndrom, og den andre halvparten barn uten kromosomfeil"

Skrevet
Hei,

I "gamle dager" ble jenter med downs sterilisert. I dag er det ikke lov å tvangssterilisere folk, heller ikke psykisk utviklingshemmede. Men det er ikke ønskelig med barn av downsforeldre, fordi de ikke kan ta seg av barna! Følgelig er foreldre/helsepersonell nøye med veiledning og oppfølging hva prevansjon angår. Jeg vil tro at jenter som ikke kan passe denslags selv og beviselig har et sexliv får p-sprøyte eller lignende.

I racet for individets rettigheter blir det desverre ofret noen barn... for å si det slik. Psykisk utviklingshemmede BLIR foreldre, noen ganger fanges barna deres opp av hjelpeapparatet og får en grei barndom. Men noen ganger ender de med å være sine foreldres pleiere, hjelpere og avlastere... Jeg har selv en fetter med fragilt x som har fått en sønn med en dame som ligger et stykke under normalgrense for IQ. Han får ikke bo med mor og barn. Men treffer dem av og til. De har oppfølging fra barnevern, men vi som sitter rundt mener barnet burde vært fjernet og satt i en familie som kan gi den stimulering som er nødvendig. Nå er barnet lite og det går på et vis, men ettersom barnet blir større vil det oppstå problemer. Også fordi barnet antakelig har diagnose som sine foreldre.

Kjent problemstilling blandt helsepersonell og barnevern, ikke så kjent av allmenheten desverre.

Skrevet

Ja, det jeg tenkte. Siden jeg leste om et tilfelle der ei jente med downs fikk barn og fikk beholde det siden hun ble erklært tilregnelig og bor hos sine foreldre. Men vil hun fortsatt være formynder eller er foreldrene hennes det?

For de som ikke skjønner det så har ikke foreldrene til hun som fikk barn downs..

Skrevet

Jeg mener og har hørt at folk med downs faktisk har lov å få barn, om de går gjennom en såkaldt "test". Hvor de får utlevert en dukke som er som en liten baby. Denne har de da i et par uker, deretter blir den levert inn og blir koblet til en data. Om de får over en viss prosent, har de lov å få barn. Men om ikke har de ikke. Litt innvikla forklaring men. Men det er hva jeg har hørt å lest.

Faktisk sett et program på tven om det å. Å da måtte de ha over 90% på den dukka. I bevis at de klarer å ta vare på et barn.

Jeg mener uansett at mennesker er mennesker. Og uansett om man er syk, burde man ha de samme rettighetene som såkaldte "normale" mennesker. Ja om man ikke kan ta vare på segselv, så er det vannskelig å ta vare på et barn. Men de som vurderer slikt er faktisk "verdige" nok til å få barn spør du meg. De ville aldri vurdert det om ikke.

Skrevet

Ingen kan nekte noen å få barn i Norge. Hva som skjer etter at barnet er født, er noe annet.

Skrevet

Fysisk sett kan mennesker med Downs Syndrom få barn. En kvinne med Downs er i de aller fleste tilfeller, like fruktbar som andre kvinner. Men det er et helt annet spørsmål hvorvidt en kvinne med Downs kan få et barn på det psykiske planet. Spørsmål som er hun i stand til å ta vare på barnet, er hun stabil nok til å bære fram barnet og er det moralsk riktig å få et barn som har uhyre stor sjans for å få sykdommen selv? Disse spørsmålene blir som regel besvart med nei, men kan være forskjellige fra hver enkelt.

På bakgrunn av det er det vanskelig å svare ja eller nei på det spørsmålet. En kvinne med Downs som får barn, vil jo nødvendigvis gi ansvaret for barnet direkte til foreldrene til kvinnen, enten det er meningen eller ikke. Er ikke foreldrene til kvinnen i stand til/velger å ikke ta vare på barnet, vil det nok bli en barneverns sak. Så på den måten kan du si at en kvinne med Downs ikke kan ha et barn. Allikevel er ikke det et klart nei.

Skrevet
Jeg mener og har hørt at folk med downs faktisk har lov å få barn, om de går gjennom en såkaldt "test". Hvor de får utlevert en dukke som er som en liten baby. Denne har de da i et par uker, deretter blir den levert inn og blir koblet til en data. Om de får over en viss prosent, har de lov å få barn. Men om ikke har de ikke. Litt innvikla forklaring men. Men det er hva jeg har hørt å lest.

Faktisk sett et program på tven om det å. Å da måtte de ha over 90% på den dukka. I bevis at de klarer å ta vare på et barn.

Det var et dansk tv-program som viste dette. Jeg prøvde å finne en link, men måtte gi opp.

De fleste innså vel sine begrensninger og ombestemte seg angående barn, selv om de ble godkjente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...