Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Laptopen min er under 6 mndr. Likevel er det slik at når jeg skal starte opp laptopen, så bruker den "evigheter". Først dukker det opp en "loading stripe" på skjermen. Så blir skjermen svart. Så etter en stund kommer Winlogoen opp. Så igjen blir skjermen svart. Etter ca. 4 min kommer "skriv inn passord". Så blir skjermen svart i noen minutter og så er laptopen klar. SKAL skjermen bli svart mellom hver gang? Jeg bruker Vista Home Premium.
_stian Skrevet 19. september 2009 #3 Skrevet 19. september 2009 Den blir svart i det den skifter bilde, men skal ikke være svart lengre enn 1 sekund. Er nok maskinen som er treg. Du kan fikse dette ved å rydde opp på maskinen, defragmentere, finne spyware ol.
Gjest En gjest Skrevet 19. september 2009 #4 Skrevet 19. september 2009 Ingen som vet? :-( Ikke godt å si, men det høers litt tregt ut, ja. At skjermen blir svart noe ganger under oppstart er normalt, men kanskje ikke så lang oppstartstid. Har den vært slik hele tiden, eller blitt tregere etter hvert? Hvis den har blitt tregere etterhvert kan du ha installert programmer som starter når Windows starter. Hvis den har vært slik hele tiden så er det ikke så godt å si, men kanskje det fulgte med programmer som autostarter? En annen sak er at Vista er ganske minnekrevende, du bør ha minimum 2 GB minne for at det skal fungere greit. Er den treg også etter at den har kommet i gang?
Gjest brutal_mann Skrevet 19. september 2009 #5 Skrevet 19. september 2009 Reinstall... velkommen til microsoft...
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #6 Skrevet 19. september 2009 Ikke godt å si, men det høers litt tregt ut, ja. At skjermen blir svart noe ganger under oppstart er normalt, men kanskje ikke så lang oppstartstid. Har den vært slik hele tiden, eller blitt tregere etter hvert? Noen ganger går det fortere, men i det siste har den vært TREIG. En annen sak er at Vista er ganske minnekrevende, du bør ha minimum 2 GB minne for at det skal fungere greit. Jeg har 4GB RAM. Er den treg også etter at den har kommet i gang? Nope.
Gjest brutal_mann Skrevet 20. september 2009 #7 Skrevet 20. september 2009 Da er det antivirusen din som herjer. Velkommen til Microsoft...
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #8 Skrevet 20. september 2009 Noen ganger går det fortere, men i det siste har den vært TREIG. Jeg har 4GB RAM. Nope. Ettersom den har blitt tregere er det sannsynligvis programmer som starter sammen med maskinen som sakker den ned, men hvis jeg forstår deg riktig så er den treg også før Windows starter, og de fleste tilleggsprogrammer kjører i Windows og starter rett etterpå. Jeg vet ikke helt. Ja, det kan selvfølgelig være antivirusprogrammet, men ikke nødvendigvis. Det er i alle fall umulig å si uten å vite hvilket antivirusprogram du har. Men noen av dem tar mer maskinressurser enn andre. 4GB ram er nok. Dvs. hvis du har et 32-bits operativsystem (som er det vanligste) så bruker den ikke mer enn 3 av dem uansett. Har du 64-bits så bruker den alle 4, men også da skal 4 være nok. Så lenge den ikke er treg etter oppstart, så kan du kanskje leve med det. Hvis ikke vet jeg om bare to muligheter. Den ene er å stille inn noe tilleggsprogrammer med forsinket oppstart, slik at ikke maskina kveles i starten. Den andre er faktisk å reinstallere, men jeg kan ikke garantere at det hjelper. Dessuten er det en del jobb. Og hvis det skal ha noe for seg må en antakelig være litt kritisk til hva en legger inn av programmer etterpå. Mulig du til å begynne med skal ta fram oppgavebehandleren. Du finner den enten ved å trykke ctrl alt del og deretter velge oppgavebehandling, eller ved å høyreklikke på oppgavelinja nederst på skjermen. Når du får fram oppgavebehandleren trykker du på arkfana Prosesser, og deretter sorterer du prosessene fra størst til minst (eller omvendt) ved å trykke på kolonneoverskriften Minne. Sjekk om det er noen prosesser som bruker vanvittig mye minne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå