Thomasine Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Hei! Vi er invitert til en vilt-middag, og vi skal stå for desserten. Hva er best til det? Passer det med en ostekake på nøttebunn, mon tro? :klø: Trenger tips!!
Eve Luna Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 Jeg tenker at hvis middagen er heavy så skal desserten være lett. Det går sikkert fint med ostekaken. Jeg foreslår også sorbet, eller kompott.
pulverheksa Skrevet 17. september 2009 #3 Skrevet 17. september 2009 Ostekake er aldri feil det er en av mine favoritter uansett anledning Du kan også lage en blåbærpai (passer til høsttema) og hjemmelagd vaniljeis, men det krever at verten har plass i frysen og at turen bort dit ikke tar for lang tid.
Thomasine Skrevet 17. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. september 2009 Ja, det var det jeg også tenkte. Sorbet var også et godt tips. Kompott er jeg ikke æerlig glad i selv...
Gjest Spinell Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 Jeg synes av en eller annen grunn at pærer passer veldig godt etter en hovedrett av vilt. Pære Belle Helene f.eks. Dette er ikke av de aller letteste (dvs den er enkel, men ikke lett) dessertene, men bruker å være en hit
Thomasine Skrevet 17. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. september 2009 Måtte google desserten med pærene jeg... Den høres også god ut!! Pære Belle Helene Ingredienser: Vaniljeis: 3 egg 3 ss sukker 3 dl kremfløte 1 ts vaniljesukker Sjokoladesaus: 120 g sjokolade 100 g sukker 1 dl vann Fløte 1 boks hermetiske pærer Fremgangsmåte: 1. Egg og sukker piskes til eggedosis. 2. Pisk kremfløte og ha vaniljesukker i kremfløten mens den piskes. 3. Ha i litt sukker. 4. Skjær kremen forsiktig inn i eggedosisen, og hell eggedosisen over i en passe form. 5. Sett formen i fryseren i 4-5 timer til den er helt stivnet. 6. Kok opp sjokoladesukker og vann. Ha så i fløte til sausen blir passe tykk. 7. Sett så sausen til avkjøling i kjøleskap. 8. Ta pærene opp fra sukkerlaken og tørk dem med papir. 9. Legg pærer og kuler av vaniljeis i dessertskåler og hell sjokoladesausen over. Vel bekomme!
Thomasine Skrevet 17. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. september 2009 Ostekake er aldri feil det er en av mine favoritter uansett anledning Du kan også lage en blåbærpai (passer til høsttema) og hjemmelagd vaniljeis, men det krever at verten har plass i frysen og at turen bort dit ikke tar for lang tid. Men er ikke pai veldig mektig? Kanskje man kunne lagd en blåbærostekake? BLÅBÆROSTEKAKE: Bunn 160g digestive kjeks 70g smør Fyll 1 pk sitrongele 1 pk fløte 300g philadelphiaost 1 dl melis 2,5 dl blåbær evt. syltetøy Fremgangsmåte Bunn 1) knus kjeksen og bland i smeltet smør. 2) trykk det ned i springformen og sett i kjøleskapet med ringen på. Fyll 1) Kok opp geleen men bruk bare halve mengden med vann. avkjøl. 2) Pisk fløten og bland i melis,geleen og philadelphiaost. (husk at geleen ikke skal være stivnet, bare avkjølt) 3) ha til slutt i blåbær og sett i kjøleskap. Ta av ringen når den har stivnet
Reveal Skrevet 17. september 2009 #8 Skrevet 17. september 2009 For å følge opp tema Viltkjøtt ville jeg ant valgt multer til dessert. Evt ostekake med multepynt?
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #9 Skrevet 17. september 2009 For å følge opp tema Viltkjøtt ville jeg ant valgt multer til dessert. Evt ostekake med multepynt? Vi bruker multekrem til dessert etter vilt-middager. Noen ganger servert med sandkaker eller krumkaker (striller?).
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #10 Skrevet 17. september 2009 Multer: Denne ser god ut! Kan kanskje lages med blåbær også? Hvis du vil lage Belle Helene, eller noe tilsvarende med pærer, vil jeg anbefale å lage pærene selv av friske pærer. Det er ikke vanskelig, og blir mye bedre enn hermetiske. Google "poached pears", så finner du framgangsmåte.
pulverheksa Skrevet 17. september 2009 #11 Skrevet 17. september 2009 (endret) Men er ikke pai veldig mektig? Kanskje man kunne lagd en blåbærostekake? Min blåbærpai er ikke så mektig, det er bare en paibunn med bær oppå. Det er en vanlig mørdeigsbunn med 250 g blåbær blandet med 1 ss mazennamel og 1 ss sukker oppå. Stekes i 25-30 min på 200 grader Jeg syns denne paien er frisk og god, men blåbærostekake er heller ikke på forakte. Endret 17. september 2009 av pulverheksa
LilleBille Skrevet 17. september 2009 #12 Skrevet 17. september 2009 Multer: Denne ser god ut! Kan kanskje lages med blåbær også? Den så bare nydelig ut. Er sikker på at det fungerer med alle sorter bær - og panacotta er jo bare godt.
Thomasine Skrevet 17. september 2009 Forfatter #13 Skrevet 17. september 2009 Er ikke så lett å få tak i ferske multer her jeg bor, dessuten er jeg ikke veldig begeistret... Kan ha en sammenheng med at jeg ikke får det servert så ofte... ?
LilleBille Skrevet 17. september 2009 #14 Skrevet 17. september 2009 Jeg ville laget den med bringebær ... det er nydelig til panacotta (er ikke spes. glad i multer selv)
Gjest j19- Skrevet 17. september 2009 #16 Skrevet 17. september 2009 Jeg foreslår dronning maud fromasj.
Thomasine Skrevet 17. september 2009 Forfatter #17 Skrevet 17. september 2009 Jeg foreslår dronning maud fromasj. Det lagde jeg sist , tenkte jeg skulle prøve meg på noe annet denne gang. Blir akkurat de samme folka også...
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #18 Skrevet 18. september 2009 INGEN tvil om hva du bør lage;) Nemlig, tilslørte bondepiker. Du tar med deg den sprø kavringen i egen boks, visper kremen der du skal evnt og legger lagvis med eplene like før dere skal spise. Med de nydelige norske eplene man får nå, blir dette en suksee etter en viltmiddag. Det passer temaet perfekt og er akkurat passe søt og syrlig etter en tung middag. http://mediabase.edbasa.com/oplbilde/j2007...13850_f/250.jpg (men viktig, lag altså din egen eplemos!!) Lykke til:)
Thomasine Skrevet 20. september 2009 Forfatter #19 Skrevet 20. september 2009 Takk for mange tips! Det ble Blåbærostekake på nøttebunn, og den ble kjempegod!!..nam... Tilslørte er en av mine favoritter også!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå