Linenor Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Jeg skal ha et .no domene, og jeg vet at jeg må ha et organisasjonsnummer for å få det. Hva er det enkleste jeg kan gjøre for å få et org.nummer? I første omgang er planen bare at jeg skal opprette en hjemmeside hvor jeg viser hva jeg har gjort til potensielle arbeidsgivere.
Kara W Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 For å få et org-nummer må du starte en bedrift. Informasjon om det finner du her. Skjemaet er enkelt å fylle ut, og skal du ha enkeltmannsforetak så er det ikke noe du trenger bortsett fra et navn og en idé. Men du må gjøre noe som gir mulighet til inntekt. "Lage en webside" gir ikke inntekt, så det får du neppe org-nummer på.
Linenor Skrevet 17. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. september 2009 Den forstår jeg selvfølgelig! Men må jeg ikke tjene en hvis mengde i løpet av en periode for at jeg kan få beholde org.nummeret mitt? Merker at dette ikke er min sterke side Selvfølgelig er det ikke "lage en webside" som er ideen bak det å lage webside!
Gjest En gjest Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 Den forstår jeg selvfølgelig! Men må jeg ikke tjene en hvis mengde i løpet av en periode for at jeg kan få beholde org.nummeret mitt? Merker at dette ikke er min sterke side Selvfølgelig er det ikke "lage en webside" som er ideen bak det å lage webside! Du trenger i og for seg ikke å starte en bedrift for å få et organisasjonsnummer. Det eneste du trenger å gjøre er å registrere et enkeltpersonforetak. Så lenge du bare registerer det i Enhetsregisteret, og ikke i Foretaksregisteret, er det gratis. Registering kan leveres på papir eller elektronisk, i begge tilfeller finner du skjema på www. brreg.no. Du må angi en adresse og en bransje, men for enkeltpersonforetak er det ingen innsendingsplikt for årsregnskap (med mindre du driver veldig stort, eller innen visse bransjer, men det høres det ikke ut som om du skal). Det er heller ingen kontroll av at du faktisk driver en bedrift under dette nummeret, og det blir ikke slettet selv om det ikke har noen aktivitet. Så langt alt vel, om dette strengt tatt er en omgåelse av regelverket for å registrere no-domener vet jeg rett og slett ikke. Men du kan jo ha planer om å starte. Dessuten er det noen store firmaer som har opprettet datterselskaper rett og slett for å reservere et domene, så da kan vel du gjøre det også. Når alt dette er sagt, så syns jeg vel det må finnes enklere måter å få presentert en CV på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå