Gå til innhold

Noen som har erfaring med utsatt skolestart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er nå 3,5 år. Han er født helt på tampen av 05, dvs at det kun er et par dager om å gjøre for at han kunne ha vært 06-barn. Neste år skal alle 05 barna i barnehagen begynne å forberede seg til skolestart og jeg tenker derfor at vi så snart som mulig må bestemme oss for om vi skal søke om utsettelse eller ikke.

Vi har ingen bekymringer ift det språklige, eller motoriske. Han snakker rent og er motorisk godt utviklet (sykler uten støttehjul osv). Men han er en rolig gutt og leker mye heller med de andre 3,5 åringene (06 barna) enn med 05- guttene som er mye villere i leken. Han trekker seg unna og blir redd når de setter i gang. Merker også at når han er sammen med nabobarn som han skal begynne på samme klassetrinn som (05-barn) så behandler de ham som et lite barn som de passer på.

Er livredd for at han skal ende opp i en klasse med mye eldre (1 år på det meste) barn og ikke takle det sosiale spillet. Samtidig aner jeg jo ikke hva han vil synes når han blir eldre hvis vi har "utsatt livet hans" med ett år.

Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vært svært forsiktig med å utsette skolestarten, så lenge barnet faktisk henger med både språklig og motorisk og alt ellers er normalt. Jeg er født på nyttårsaften, og var følgelig yngste barnet i klassen. Men det var nada problemer. Ingen var stygg mot meg. Og husk, det er neppe slik at alle de andre er født i januar. Det er alltids et par november- og desemberbarn i klassen.

Jeg gikk i klasse med en som var over et år eldre enn meg, en som var født i desember året før. Og han fikk en del pes for det... Barn plukker jo opp slik, og "Ole er så dum at han ikke kunne begynne på skolen hahaha" er ikke så kjekt å høre.

Det er jo enda en god stund igjen til skolestart. Barnet ditt kan tø opp. Og det kan gå andre veien; om dere utsetter skolestart, så kan han jo like godt fremdeles være redd for voldsomme barn, selv om disse er yngre enn ham.

Men det skal vel også noe til før man får tillatelse til utsatt? Det var det før ihvertfall? Jeg har en venninne som er født akkurat samme dag som meg, bare et år tidligere. Hennes foreldre søkte om utsatt start, fordi de syntes hun var så liten og vimsete. De fikk ikke lov til å ha utsatt start, og det tror jeg venninnen min er glad for. Hun hadde null problemer på skolen, fungerte bra faglig og sosialt. Det er alltids noen barn som er voldsomme, men det er sjelden hele klassen er slik.

Skrevet

Jeg har kun erfaring med slektninger som hoppet over et trinn slik at de ble et år eldre enn resten i klassen. Dette var ikke heldig. Men hvis jeg var deg så ville jeg spurt i barnehagen om han lærer like fort som de andre -05 barna eller om han henger veldig etter. Spør den pedagogiske lederen om råd. Selv om han sosialt kanskje ligger på nivå med -06 barna så kan det jo hende at han mentalt ligger på nivå med -05 barna. Da vil jeg tro at det blir kjedelig for ham å være i barnehagen et år lengre. Han trenger jo mental stimuli. Ellers må du ikke glemme at du senere må forsvare overfor ham hvorfor han vil være et år eldre enn resten før han kan fullføre ungdomsskolen, videregående, militæret osv. Dersom han ikke ligger veldig etter mentalt ville jeg nok derfor valgt å la ham begynne nå. Så får heller lærerne på skolen være litt ekstra obs på at andre barn kanskje ser på ham som yngre og ikke så lett får venner på egen alder. Dette forandrer seg sikkert fort uansett.

Lykke til!

Skrevet

Ikke utsett! Jeg kjenner en familie som søkte utsatt skolestart (og fikk det). Men et stykke opp i barneskolen viste det seg at gutten var atskillig skarpere enn gjennomsnittet på sitt alderstrinn - og så gikk han altså i klasse med barn som var året yngre ... Han strevde med motivasjon osv, men fikk til slutt hoppe over et klassetrinn, slik at han havnet i klass emed jevnaldrende. Det gikk bra, men det var mye unødvendig rot og styr for en liten gutt.

Jeg tenker som så at selv om x antall gode grunner taler for en "uvanlig" framgangsmåte (utsette skolestart), så skal det som taler for den "vanlige" framgangsmåten veie tyngre - for selve det at løsningen er uvanlig, kan (vil) skape nye problemer.

Skrevet

Hei TS:)

Jeg har tre flotte jenter som alle er født sent på året. Jeg har tenkt det samme som deg, men etter at eldstejenta har startet på skolen så ser jeg at det var ingen grunn til bekymring.Det kan gå litt tregt fram til de blir 6 , hvirker som det er en milepæl, men utenom det har jeg ikke merket noenting.

Ikke utsett, det kommer til å gå så fint!!

Skrevet

Min sønn er født sent på året og vi vurderte også utsatt skolestart.

Er veldig glad for at vi tenkte at det var bedre å hjelpe så mye som mulig her hjemme med lekser ol.

Han gikk i 2.klasse i fjor. I år begynte han i 4.klasse. De snakket om å flytte ham opp enda ett klassetrinn, men fordi det ville bli så stort sprang i alderen andre kanten valgte de å flytte ham opp bare ett klassetrinn. Men han har en del ekstra bøker i alle fag tilpasset 5.klasse for at han ikke skal ligge så langt foran i pensum enn de andre.

Dessuten er det sterke kriterier som må ligge til grunn for utsatt skolestart. Det er lettere å få freskynnet enn utsatt.

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...