tritonus Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 (endret) Beklager for mange tråder type hvor mange kalorier jeg trenger, men vurderer nå å begynne å trene volleyball to ganger i uka, noe jeg sluttet med for halvannet år siden. Vet at det finnes flere kalkulatorer, men er litt usikker når det kommer til å registrere aktivitetsbehovet, da det går ut i fra "middels, veldig aktiv" etc, og jeg er usikker på hva som egentlig ligger i de begrepene - det kan tolkes så forskjellig. Jeg er 17, blir 18 i november, er 158 cm høy og veier cirka 51-52 kilo. Kanskje 50, det er en stund siden jeg har veid meg. Vil noen få kilo ned, da det jeg vil ha den kroppen jeg føler er min kropp (la på meg veldig mange kilo når jeg sluttet med trening pga skolearbeid, og spise veldig mye og usunt, for eksempel flere muffins og potetgull når jeg ville). Slik ser treninga ut fremover hvis jeg begynner på volleyball igjen: Mandag: 1,5 time gym på skolen Tirsdag: 1,5 time breddeidrett på skolen, 1,5-2 timer volleyball Torsdag: 1 time breddeidrett på skolen, 2 timer volleyball Fredag: 1,5 time breddeidrett på skolen annenhver fredag Tenker å ligge 500 kalorier under dagsbehovet mitt hver dag. Endret 17. september 2009 av tritonus
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 Beklager for mange tråder type hvor mange kalorier jeg trenger, men vurderer nå å begynne å trene volleyball to ganger i uka, noe jeg sluttet med for halvannet år siden. Vet at det finnes flere kalkulatorer, men er litt usikker når det kommer til å registrere aktivitetsbehovet, da det går ut i fra "middels, veldig aktiv" etc, og jeg er usikker på hva som egentlig ligger i de begrepene - det kan tolkes så forskjellig. Jeg er 17, blir 18 i november, er 158 cm høy og veier cirka 51-52 kilo. Kanskje 50, det er en stund siden jeg har veid meg. Vil noen få kilo ned, da det jeg vil ha den kroppen jeg føler er min kropp (la på meg veldig mange kilo når jeg sluttet med trening pga skolearbeid, og spise veldig mye og usunt, for eksempel flere muffins og potetgull når jeg ville). Slik ser treninga ut fremover hvis jeg begynner på volleyball igjen: Mandag: 1,5 time gym på skolen Tirsdag: 1,5 time breddeidrett på skolen, 1,5-2 timer volleyball Torsdag: 1 time breddeidrett på skolen, 2 timer volleyball Fredag: 1,5 time breddeidrett på skolen annenhver fredag Tenker å ligge 500 kalorier under dagsbehovet mitt hver dag. Jeg har svart deg i den andre tråden din, og når jeg ser hvor tynn du egentlig er, er jeg er VELDIG glad for at jeg ga deg det svaret jeg ga deg der... Du har en BMI på 20, og hvis du går ned noen kilo som du har planer om, vil du være undervektig. Det at du legger på deg når du kommer bort fra sultekur, betyr bare at kroppen din egentlig er bygd for å være litt tyngre. Ikke slank deg er du snill! Spis, legg på deg, og lær å trives med kroppen din. Fokuser på å være sunn, ikke ha et fokus på å være tynn!
Leifr Skrevet 17. september 2009 #3 Skrevet 17. september 2009 (endret) Vet at det finnes flere kalkulatorer, men er litt usikker når det kommer til å registrere aktivitetsbehovet, da det går ut i fra "middels, veldig aktiv" etc, og jeg er usikker på hva som egentlig ligger i de begrepene - det kan tolkes så forskjellig. Alle sånne kalkulatorer gir omtrentlige verdier, og det finnes uansett et visst slingringsmonn for inviduell variasjon, som ikke kan bestemmes på noen annen måte enn ved å prøve seg fram. Her er det du bør gjøre: 1) Finn et anslag for kaloribehov vha. en sånn der kalkulator. Så mye som du trener kan du nok sette aktivitetsnivået på et av de høyeste valgene. 2) Ta en periode på minst en måned hvor du spiser akkurat på det anslåtte nivået. Hvis vekta holder seg noenlunde konstant, er anslaget riktig; hvis vekta har gått litt opp eller litt ned er anslaget tilsvarende høyt eller lavt. 3) Juster kaloriinntaket om ønskelig. Du bør antakelig ikke gå ned noe mer i vekt, og skal du holde et sånt aktivitetsnivå som du planlegger trenger du å få i deg nok mat. Endret 17. september 2009 av Leifr
tritonus Skrevet 17. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. september 2009 Gjest: jeg har forandret fokuset, og jeg fokuserer ikke like mye på kalorier. Hvis jeg begynner å trene volleyball har jeg planer om å nesten slutte å telle kalorier, men vil likevel holde litt oversikt for å kunne gå ned litt (vil få tilbake lårene og midjen jeg hadde før) og ikke gå opp i vekt. Slapp av.
Chanel.No5 Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 (endret) Du må nesten bare prøve deg frem med planene dine, se om de gir deg resultatene du ønsker. Skulle det ikke det gjøre så må du justere etterhvert. Endret 17. september 2009 av Lotte27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå