Gå til innhold

"Mild grad" av Downs syndrom - er det mulig?

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2009/09/13/nyheter...nkrike/8091736/

Dette er ingen tråd om åååhhh stakkars jente og fæle foreldre (selv om det selvfølgelig er tilfellet), men jeg lurer: Er det mulig å ha en "mild grad" av Downs syndrom, som det står i teksten? Det er vel slik at enten har man syndromet, eller man har det ikke? Så er det vel individuelt hvor godt disse personene fungerer, og i så måte avhenger mye av stimulering. Noen kan vel også ha tilleggdiagnoser. Men altså: "mild grad" av downs syndrom? :klø:

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/439529-mild-grad-av-downs-syndrom-er-det-mulig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.dagbladet.no/2009/09/13/nyheter...nkrike/8091736/

Dette er ingen tråd om åååhhh stakkars jente og fæle foreldre (selv om det selvfølgelig er tilfellet), men jeg lurer: Er det mulig å ha en "mild grad" av Downs syndrom, som det står i teksten? Det er vel slik at enten har man syndromet, eller man har det ikke? Så er det vel individuelt hvor godt disse personene fungerer, og i så måte avhenger mye av stimulering. Noen kan vel også ha tilleggdiagnoser. Men altså: "mild grad" av downs syndrom? :klø:

ja, det er mulig men sjeldent. De aller fleste som blir født med Downs syndrom (95%) har typen som kalles trisomi 21, det vil si at alle kroppens celler har et ekstra kromosom på par nr 21. Men det finnes en type kalt mosaikk, hvor bare noen av kroppens celler har et ekstra kromosom på par nr 21.

Men ofte når det snakkes om "mild eller hard grad", så er det misforsåelse og mangel på kunnskap. Som du sier, enten så har man det eller ikke. Og som alle andre barn, utvikler de seg forskjellig avhengig av gener, tilleggsdiagnoser, oppfølging og stimulering.

Det finnes vel også en arvelig form for Downs syndrom hvor man ikke har et ekstra kromosom 21, men hvor dette kromosomet er større enn normalt fordi det har en ekstra bit av kr. festet til seg (en delvis fordobling). Vet ikke om denne formen er mildere enn fullstendig trisomi? Ellers er det mulig betegnelsen "mildere grad" bare sier noe om funksjonsevnen til barnet - det er jo enorm forskjell på hvor handicappet man blir med Downs. Selv har jeg møtt eller sett på tv noen som er veldig høytfungerende, som for eksempel kan skrive ganske avanserte tekster, spille instrumenter godt og klare seg i ganske stor grad selv, og andre som ikke har språk, veldig dårlig helse (relatert til syndromet) osv.

Det finnes vel også en arvelig form for Downs syndrom hvor man ikke har et ekstra kromosom 21, men hvor dette kromosomet er større enn normalt fordi det har en ekstra bit av kr. festet til seg (en delvis fordobling). Vet ikke om denne formen er mildere enn fullstendig trisomi? Ellers er det mulig betegnelsen "mildere grad" bare sier noe om funksjonsevnen til barnet - det er jo enorm forskjell på hvor handicappet man blir med Downs. Selv har jeg møtt eller sett på tv noen som er veldig høytfungerende, som for eksempel kan skrive ganske avanserte tekster, spille instrumenter godt og klare seg i ganske stor grad selv, og andre som ikke har språk, veldig dårlig helse (relatert til syndromet) osv.

Det stemmer, ca 4 % av barna som blir født med DS har denne typen, kalt translokasjon. Men disse barna har også et ekstra kromosom nr 21 men dette sitter festet på et annet kromosom - derav navnet translokasjon som betyr forflyttet fra sin opprinnelige plassering. Denne "formen" gir samme type utviklingshemming som ved vanlig trisomi 21.

Det stemmer, ca 4 % av barna som blir født med DS har denne typen, kalt translokasjon. Men disse barna har også et ekstra kromosom nr 21 men dette sitter festet på et annet kromosom - derav navnet translokasjon som betyr forflyttet fra sin opprinnelige plassering. Denne "formen" gir samme type utviklingshemming som ved vanlig trisomi 21.

Ok :) Lenge siden jeg har lært om dette.

Annonse

Barnet HAR Downs Syndrom eller ei ja.

Men hvordan barnet fungerer er ulikt. Så tipper at det er det de mener med "mild downs syndrom". Noen barn vil aldri få talespråk, går og beveger seg veldig dårlig, meget uselvstendig etc. Mens andre går og løper, kan snakke, kan ta vare på seg selv.

En digresjon bare: Leser dine kunnskapsrike innlegg om et seriøst tema og ser så på avataren din.

Fascinerende kontrast. :fnise:

Det ene trenger ikke å utelukke det andre, vet du :) Kanskje jeg er en kunnskapsrik tøysekopp? :ler:

Jeg vet. ;)

Synes det var veldig morsomt da.

Vet ikke om du jobber med utviklingshemmede,men jeg har gjort det og det var massevis av humor hos både ansatte og brukere.

Kan også underskrive på at forskjellene er store hos mennesker med down,som alle her sier.

Et par av dem jeg hadde kontakt med var også ganske utspekulerte.Rett og slett flinke til å bruke sitt syndrom til egen fordel. :lur::ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...