Gå til innhold

Pusse opp lite bad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

På grunn av lekkasje må vi rive opp gulvet på badet og da tar vi like så godt å pusser opp hele badet. Det er ikke så stort (ca 2,3 kvadrat), så vi trenger smarte løsninger. Det jeg ønsker meg er dusj på gulvet med dører som kan slås innover, ingen åpne hyller som samler støv og vegghengt toalett. Er det noen her som har erfaringer å dele?

Skrevet

Me har nett pusset opp eit lite bad! Det er vell på rundt 3 kvm. Me har skaffet oss sånn dusj som du skrive om, buet hjørnedusj, 90x90 cm. Heilt genialt å kunne "rydde vekk" dusjen, badet blir kjempe stort (eller så stort som eit bad på 3 kvm kan bli), men samtidig er dusjen ganske stor når du står inni den.

Me har også kjøpt baderomsplater til veggene, kvite med svart "bånd" på midten. Gjorde badet større og elegant. Veldig enkelt og kan legges rett oppå tapeten/platene som allerede er der.

Me har ikkje vegghengt toalett, då me ikkje hadde råd til det, men det funker med det me har. Selv om eg og hadde foretrekkt vegghengt.

Me måtte bytte ut vasken pga den krasjet med dusjen pga størrelsen. Så no har me ein liten, søt vask med eit lite skap under og speil med liten hylle nederst.

Med dei relativt enkle forandringene der, som ikkje kosta all verden (trur me betalte rundt 20 000 for dusjhjørne m/blandebatteri og dusjhode, vask m/blandebatteri og skap + speil m/hylle, Veggplater (valgte den dyre varianten, betalte rundt 10 000) og golvbelegg m/lim. I prisen her er alt sånn tilbehør som skruer, silikon, hjørne og bunn lister osv og blandebatteri til kjøkkenet. Så eg syntes ikkje det var så gale.

Mitt råd til deg:

SJEKK REKLAMEAVISER! Hadde me gjort det, og ikkje gått for det første tilbudet, så haddde me spart ein 1000-lapp på dusjhjørnet.

Ein kan også, dei fleste plasser vertfall, levere tilbake utstyr du ikkje bruker. Me skal å levere tilbake 2 baderomsplater og noen lister. Bedre å ta med litt for mye, enn litt for lite.

Lykke til!!

Og velg lyse farger!

Skrevet

Vi har også pusset opp et bad på 4-3 kvm. Vi fikk skviset inn dusj, vask med servantaskap under, toalett og vaskemaskin. Og likevel er det plenty med plass til f. eks bleieskift og andre prosjekter på gulvet. Man dulter heller ikke borti noe når man skal f. eks tørke seg etc. Vi har ikke dusjdører som kan slås inn, men valgte buede dører som også fungerer utmerket. Men, det mest geniale vi gjorde var å velge vanlig toalett (vurderte vegghengt), og så plasserte vi den på skrå inn i hjørnet. Det ser faktisk ikke merkelig ut heller! :) Det sparte oss for masse plass, uten denne løsningen hadde vi ikke fått plass til skikkelig servantskap eller den store dusjen jeg er så glad for at vi valgte. Skap bak speilet er forresten essensielt på et slikt bad.

Skrevet

Planen er å rive det som er av gulv og vegger og legge nye fliser. Hvilke farger anbefales til et lite bad? Dere som allerede har pusset opp har sikkert sjekket opp priser rundt omkring. Hvilke forhandlere fant dere ut at var billigst på dusj og toalett? Servantskap og skap med speil over vasken kommer vi sikkert til å kjøpe på IKEA.

Skrevet

Jeg pusset opp (med pappa...) mitt knøttlille bad i fjor! Det var også ca 2-3 kvadrat. Altså bare plass til dusjhjørne, toalett og en liten servant (ikea).

Vi valgte hvite fliser overalt (var kampanje på flisekompaniet akkurat da, kjøpte den vanlige standardstørrelsen til veggene, og en litt mindre størrelse til gulvet (hadde egentlig lyst på sånne bittesmå glassfliser til gulvet, men valgte praktisk til slutt).

MEN: Det jeg gjorde som satte prikken over i-en, var å bygge opp en liten vegg med glassbyggersten (tre i bredden, tror jeg), ganske høyt (men ikke helt opp til taket) mellom dusjen og vasken. I stedet for å ha dusjkabinett/dører på veggene. Hadde blanke stener, og noen i farger, som ble kjempekult! :) Har flyttet nå, men savner det fine, lille dusjhjørnet mitt med glassbyggerstenene. Det var faktisk ganske enkelt å sette opp denne veggen.

Og da var det fint at alle flisene ellers var hvite.

Skrevet

Andre gode forslag? Bør vi satse på kvadratiske eller stående evt liggende fliser på veggene?

Skrevet
Andre gode forslag? Bør vi satse på kvadratiske eller stående evt liggende fliser på veggene?

Et lite bad blir visstnok større (altså romfølelsen) dersom man bruker store rektangulære fliser f.eks 20*30 eller 20*40 på veggene. Er de liggende skal de strekke ut rommet og er de stående gir de visstnok følelse av at taket ikke er så lavt.

Ellers tipper jeg lyse fliser på gulv og mist mulig dilldall av type mønster osv til et så lite bad.

Skrevet

Vi har nettopp bygget et knøttlite bad til barna, mener det er 2,5 kvadrat. Vi har valgt disse flisene hos Right price tile "MOSAIC CRISTAL BLACK 4,8X9,8" på gulvet (dette er glassfliser, og dermed et mareritt å kutte til, men ble veldig fine!) Har JAZZ WHITE fra samme butikk på veggene. Har felt inn et ikea-speil i veggen, og laget kant rundt (klippet av, slik at kanten bare er to tynne fliser i bredden) med MOSAIC CRISTAL DARKNESS. Har et vegghengt toalett, og et enkelt baderomsmøbel i svart høyglans. Vi har fått dusjen hjørnemontert (skjult i vegg), og stilrene dusjvegger.

Har fått mye positiv tilbakemelding på dette badet, og at det virker mye større enn opprinnelig!

Gjest SmallTalk
Skrevet

Du bør definitivt gå for så lyse fliser som mulig! Lyse farger forstørrer rommet, imens mørke farger gjør rommet mindre. Størrelser på fliser osv kan jeg lite om, men jeg vil tro at store fliser gjør rommet større. Mindre fliser kan virke mer kompakt, og dermed få rommet til å virke mindre og mer kompakt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...