Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 For å gjøre saken kort. Jeg ble sykmeldt 2 uker før vikariatet mitt gikk ut, jeg trodde ikke jeg skulle ha rett på Nav penger etter det siden ejg fortsatt er sykemeldt. Men det har jeg visst krav på har jeg forstått nå.. Greia er at går det nå greit å gå til NAV og få orden på dette og få tilbakebetalt penger jeg har krav på siden jeg ikke kan gå ut i jobb igjen riktig enda? Blir sprø av dette systemet og min klønete dumhet
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 Du har ikke rett på sykepenger etter at vikariatet ditt gikk ut. Sykepenger er ment å erstatte tapt arbeidsinntekt og det har jo ikke du. Antagelig har du krav på dagpenger.
Noli Skrevet 17. september 2009 #3 Skrevet 17. september 2009 Hvis man er syk slik at man ikke kan være reell arbeidssøker, har man krav på sykepenger.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 Råder deg til å kontakte NAV å høre og forklar din situasjon. Er noe som heter "innaktiv sykemelding" som er en ordning når en ikke er reel arbeids søker og syk\ skadet. Var sykemeldt selv da jeg måtte si opp jobben. Arbeidstaker forlangte friskmeldings rapport ved oppsigelsen. Men siden jeg ble sykemeldt under 1 mnd etter at jeg sa opp kom jeg under "innaktiv sykemelding". Denne ble tilbakeført de ukene som var mellom pga jeg kunne dokumentere at jeg hadde vært hos lege med samme problem også i disse ukene.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 Man kan ikke bli sagt om når man er syk.
Rosalie Skrevet 17. september 2009 #6 Skrevet 17. september 2009 Man kan ikke bli sagt om når man er syk. For det første: Jo, man kan bli sagt opp når man er sykemeldt. For det andre: Trådstarter er ikke blitt sagt opp.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #7 Skrevet 18. september 2009 For det første: Jo, man kan bli sagt opp når man er sykemeldt. For det andre: Trådstarter er ikke blitt sagt opp. For det første: Jeg henviser til innlegget over mitt om du gidder å lese. For det andre: Det er ulovlig å si opp noen det første året man er sykemeldt med mindre det f.eks. gjelder innskrenkelser.
Rosalie Skrevet 18. september 2009 #8 Skrevet 18. september 2009 For det første: Jeg henviser til innlegget over mitt om du gidder å lese. For det andre: Det er ulovlig å si opp noen det første året man er sykemeldt med mindre det f.eks. gjelder innskrenkelser. Det er jo generelt ulovlig å si opp noen uten saklig grunnlag. Sykdom i seg selv er ikke saklig grunnlag, og første året man er sykemeldt kan ikke sykdom telles med som faktor ved vurdering av oppsigelse. Heller ikke senere er sykdom oppsigelsesgrunn i seg selv, men man vil kunne ta det med i helhetsvurderingen i forhold til oppsigelse. Men nei - man er ikke skjermet fra oppsigelse selv om man er sykemeldt, som du jo skriver i dette innlegget. Noe du ikke skrev i forrige. På innlegget over ditt ble vel heller ikke person sagt opp, slik jeg leser det innlegget, men sa op selv.
Gjest Glør Skrevet 18. september 2009 #9 Skrevet 18. september 2009 For det andre: Det er ulovlig å si opp noen det første året man er sykemeldt med mindre det f.eks. gjelder innskrenkelser. Det er ikke snakk om en oppsigelse, men ett vikariat som utløper. Og da har man krav på videre sykepenger fra Nav Trygd. Hvor lenge i etterkant man får dette vet jeg ikke, men kontakt Nav, så hjelper de deg.
aline Skrevet 18. september 2009 #10 Skrevet 18. september 2009 For å gjøre saken kort. Jeg ble sykmeldt 2 uker før vikariatet mitt gikk ut, jeg trodde ikke jeg skulle ha rett på Nav penger etter det siden ejg fortsatt er sykemeldt. Men det har jeg visst krav på har jeg forstått nå.. Greia er at går det nå greit å gå til NAV og få orden på dette og få tilbakebetalt penger jeg har krav på siden jeg ikke kan gå ut i jobb igjen riktig enda? Blir sprø av dette systemet og min klønete dumhet Ta med alle sykemeldingene som ikke NAV har fått og gå dit og oppklar. Du har krav på sykepenger selv om du er arbeidsledig, men siden det var ett vikariat som uansett skulle slutte når det sluttet, så regner jeg med at sykepengene skal tilsvare det du da ellers skulle hatt i dagpenger. Dette vet nav best uansett. Når jeg var langtidssykemeldt, så hadde min tidligere jobb "glemt" å sende endel av sykemeldingene mine videre til nav. Det hadde ikke jeg visst, siden det var firmaet som betalte lønnen min mens jeg jobbet der, så det var de som ikke fikk pengene sine fra nav. Men uansett så skapte det problemer for meg når jeg så ikke lenger jobbet der (sa opp i sykemeldingsperioden). Det nav da sa, var at jeg bare kunne sende dem de sykemeldingene de skulle hatt fra tidligere, slik at de fikk alt de skulle ha av papirer, så skulle de etterbetale meg det jeg hadde gått glipp av nå etter at jeg hadde sluttet så, ta med alt av papirer og tusle på nav du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå