Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Er det sant at det går an å nyse så hardt at hjernen blir ødelagt?
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Nei. Men i svært sjeldne tilfeller går noen rundt med misdannelser på blodkar i hjernen, og i forbindelse med at trykket stiger når man nyser (eller enda verre, holder inne nyset), kan et blodkar sprekke og forårsake en alvorlig blødning, som igjen kan gi hjerneskade eller død. Men slike åremisdannelser er sjeldne. Nys og vær glad
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 Er det sant at det går an å nyse så hardt at hjernen blir ødelagt? Hvis man tror det, er kanskje hjernen i utgangspunktet ikke helt god? Men fra spøk til alvor: Fra medisinsk hold har jeg lest to helt motsatte utsagn: Det hevdes at du aldri er nærmere døden enn når du nyser (ja, bortsett fra når du virkelig dør da) fordi det er en stor påkjenning på kroppen. Andre hevder at nysing er sundt fordi du får gymmet hjertet skikkelig. Jeg heller til påstand to fordi jeg bestandig har nyst og nyst og nyst fra jeg ble født. Jeg er i dag 55 år.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #6 Skrevet 17. september 2009 Hvis man tror det, er kanskje hjernen i utgangspunktet ikke helt god? Men fra spøk til alvor: Fra medisinsk hold har jeg lest to helt motsatte utsagn: Det hevdes at du aldri er nærmere døden enn når du nyser (ja, bortsett fra når du virkelig dør da) fordi det er en stor påkjenning på kroppen. Andre hevder at nysing er sundt fordi du får gymmet hjertet skikkelig. Jeg heller til påstand to fordi jeg bestandig har nyst og nyst og nyst fra jeg ble født. Jeg er i dag 55 år.
Teriyaki Skrevet 17. september 2009 #7 Skrevet 17. september 2009 Synes det er behagelig å nyse jeg. MEN jeg fatter ikke dem som holder inne nyset. Det er ikke sunt.
lille katt Skrevet 17. september 2009 #8 Skrevet 17. september 2009 Jeg har alltid fundert på om man lukker øynene når man nyser for at øynene ikke skal sprette ut på grunn av trykket. Det er jo ikke spesielt hensiktsmessig å lukke øynene når man kjører bil, men vanskelig å unngå .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå