Gå til innhold

Nedbetaling av studielån mens en studerer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg studerer, men har samtidig en månedslønn på litt over 40 000 brutto per måned ved siden av. Jeg har ikke tatt opp studielån for dette året, men det lønner seg vel skattemessig å begynne å betale det ned nå? (fullt studielån for 2 år). Har ikke planer om å ta opp boliglån og har ellers ingen gjeld.

Videoannonse
Annonse
Gjest fattig med 140% jobb
Skrevet

Hva slags jobb har du ved siden av?? Jobber innen service, jeg, da, og har 6000 brutto ved siden av utdanning..

Skrevet
Jeg studerer, men har samtidig en månedslønn på litt over 40 000 brutto per måned ved siden av. Jeg har ikke tatt opp studielån for dette året, men det lønner seg vel skattemessig å begynne å betale det ned nå?

Nei, skulle ikke tro det. Rentene løper ikke ennå, og det er for renter man får fradrag på skatten.

Har ikke planer om å ta opp boliglån

Sikker? Kommer du fortsatt til å være sikker på det når du er ferdig med å studere?

Jeg hadde heller spart de pengene enn så lenge.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Det er alltid lønnsomt å betale ned lån. Rentene koster jo en del uansett.

Skrevet

Jeg ville i en slik situasjon spart de pengene jeg mente å bruke til nedbetaling av studielån, beholdt renteoverskuddet og betalt studielånet når jeg var ferdig med studiene.

Skrevet
Det er alltid lønnsomt å betale ned lån. Rentene koster jo en del uansett.

På studielån løper ikke rentene mens man studerer.

Gjest Hilde K S
Skrevet
På studielån løper ikke rentene mens man studerer.

Løper ikke så lenge man mottar støtte fra lånekassen?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Løper ikke så lenge man mottar støtte fra lånekassen?

Så lenge man tar fulltidsutdanning som gir rett til støtte fra Lånekassen (altså at studiet er godkjent, og at man ikke har brukt opp årene man kan få støtte), samt består eksamen har man rett på rentefritak. Dette blir gjort med tilbakevirkende effekt på bakgrunn av dokumentert bestått eksamen.

Man trenger altså ikke motta støtte for å få rentefritak.

Gjest Hilde K S
Skrevet
Så lenge man tar fulltidsutdanning som gir rett til støtte fra Lånekassen (altså at studiet er godkjent, og at man ikke har brukt opp årene man kan få støtte), samt består eksamen har man rett på rentefritak. Dette blir gjort med tilbakevirkende effekt på bakgrunn av dokumentert bestått eksamen.

Man trenger altså ikke motta støtte for å få rentefritak.

Jepp. Var inne på lånekassen og sjekket. I tillegg har det med inntekt i løpet av studiet.

Skrevet (endret)

Du kan ha rett til rentefritak når du studerer selvom du ikke mottar støtte fra Lånekassen. Rentefritak søker du om i ettertid, en gang i året. Lånekassens hjemmesider har mye god info om nedbetaling og rentefritak.

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Tilbake...nter/Utdanning/

Hvis du har rett til dette bør du vente med å betale ned studielånet til du er ferdig med å studere. Som en annen sier; det er jo kun betalte renter du får skattefradrag for. Sett heller de pengene du ville brukt på nedbetaling av studielånet på en egen konto, gjerne en sparekonto med begrenset antall uttak og marginalt høyere rente. Med en gang du er ferdig med studiet, eller ikke lenger har rett til rentefritak, pøs på med nedbetalingen.

Edit:

flere poster om samme tema mens jeg skrev mitt svar

Endret av Spinell
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Bare husk at rentefritak teller som støtte fra Lånekassen i beregningen av antall år man har rett på støtte - får man rentefritak i ett år har man også brukt opp ett år man kan få støtte. Neppe relevant for TS, men greit å huske for dem som har planer om ytterligere studier senere.

Skrevet
Bare husk at rentefritak teller som støtte fra Lånekassen i beregningen av antall år man har rett på støtte - får man rentefritak i ett år har man også brukt opp ett år man kan få støtte. Neppe relevant for TS, men greit å huske for dem som har planer om ytterligere studier senere.

WHAT?!

Noen fler som vet om dette. I tilfelle en link?

Skrevet
WHAT?!

Noen fler som vet om dette. I tilfelle en link?

Jeg er ikke TS bare så det er sagt. Bare lurte, for slik har iallfall ikke jeg lest reglene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...